MiG-21 'Fishbed'
 
Címkép:MiG-21 "Fishbed" | Fotó: NetSearch
MiG-21 "Fishbed"
RSZK MiG
РСК „МиГ“ – Российская самолётостроительная корпорация „МиГ"
 
A MiG–21 (МиГ–21; NATO-kód: Fishbed) az 1950-es évek második felében fejlesztették. Teljesen fémépítésű, félhéjszerkezetű, deltaszárnyú, utánégetővel, hermetikusan zárható kabinnal ellátott, egyszemélyes, elsősorban frontvadász feladatkörre kifejlesztett kis hatótávolságú repülőgéptípus.
Változatok
 
 
 
MiG-21-PF
MiG-21-F13
MiG-21-F13
MiG-21-F13
 
MiG-21-F13
MiG-21-F
MiG-21-bis
MiG-21-MF
MiG-21-MF
MiG-21-M, MT
MiG-21-R
MiG-21-U, UM
MiG-21-E7
Műszerfal
 
   

 
MiG-21 Magyar légierő
 
 
 
 
 
 
 
 
Az első MiG–21-es vadászrepülőgépek (MiG–21F–13) 1961-ben érkeztek Magyarországra. A Magyar Néphadsereg összesen 261 db-ot rendszeresített, és három ezred repülte őket: a taszári 31. Kapos Harcászati Repülőezred, a pápai 47. Pápa Harcászati Repülőezred és a kecskeméti 59. Szentgyörgyi Dezső Harcászati Repülőezred). Az üzemeltetés során 74 db semmisült meg: 29 db F–13, 7 db PF, 9 db MF, 7 db bisz A, 13 db bisz AP, 3 db U és 6 db UM. A 83 pilótából 51 fő katapultált sikeresen, vagy hagyta el élve a gépet és 32 fő halt meg a típushoz fűződő repülőeseményekben. A MiG-21-es vadászrepülőgépek 2000. augusztus 24-én kerültek hivatalosan a hadrendből kivonásra. Az utolsó repülőalakulat a 47. Repülőezred volt Pápán, amely repülte a MiG-21BiSz (75A és 75AP) és kétüléses UM gyakorló változatokat.
MiG–21 a taszári reptéren

 
MiG-21 F13 a budaörsi reptéren (2021)
A budaörsi fotók itt nézhetők meg

 
FESTÉSMINTÁK
MiG-21-F13
MiG-21-F13
MiG-21 UM
MiG-21-F13
MiG-21 FL
MiG-21 UM
MiG-21 MF
MiG-21 FL
 
 
 
 
 
Horváthország 1995
 
 
Kína - Kambodzsa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   

 
WalkAround és fotók
 
 
PFM
SMT
MiG-21 bis
J7
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lancer - Románia
Lancer - Románia
Lancer - Románia
 
 
India
India
India
Horvátország
Horvátország
Horvátország
Horvátország
Horvátország
Horvátország
Horvátország
Horvátország
Vietnam
Vietnam
Vietnam
Vietnam. Pham Tuam gépe. 1972 dec. 26-án lelőtt egy B-52 bombázót

 
MiG-21 HARCBAN

1964. január 28.: szovjet gépek lelőttek egy amerikai T–39 Sabreliner többcélú repülőgépet, ami az NDK területére tévedt. A fedélzeten tartózkodó három személy meghalt.

 

1964. március 10.: az USAF egyik RB–66B elektronikus felderítőgépe Nyugat-Berlinből indulva az engedélyezett légteret átépve az NDK légterébe tévedt és szovjet Fishbed-ek lelőtték. A legénység katapultált, később visszaengedték őket az NSZK-ba.

 

Az 1960-as évek elején, Francis Gary Powers (U–2)) Szverdlovszk melletti lelövése után, a Szovjetunió északnyugati határán egy orosz géppár, feltehetően MiG–21-ek közül az egyik egy határsértő NATO-gépet lelőtt. Két amerikai pilóta eltűnt, kettőt később átadták feltehetőleg Norvégiának.

 

1970. július 15-én a szocialista lengyel légier (WOPK) egyik MiG–21MF-e R–3SZ közellégiharc-rakétával lelőtte a csehszlovák légierő egyik Szu–7BKL-jét.

 

1966 Légiharcok Vietnam felett

 

1981-82 Dél-Afrikai vadászok több győzemlemet is arattak angolai MiG-21 gépek felett

 

1991. október 27-én, 20:51-kor egy jugoszláv MiG–21MF 300-350 méter magasságból egy BL 755 típusú kazettás bombát dobott Barcs határában álló házakra. Csak anyagi kár keletkezett. A magyar légvédelem nem észlelte a behatolást.

 

1992. január 7-én a Jugoszláv Légierő egyik MiG–21bisz-e (pilóta E. Sisic) R–60M-mel lelőtte az európai megfigyelők egyik AB.205-ös helikpoterét (olasz gyártású UH–1).

 

Az arab–izraeli konfliktusokban mindennaposan szereplő vadászgéptípus volt. Az izraeli védelmi erő birtokába több példány is került szinte sértetlen állapotban, amiket aztán alaposan megvizsgáltak mind a földön, mind a levegőben.

 

1966. augusztus 16-án a MOSZAD által beszervezett iraki pilóta átrepülte az 1104-es oldalszámú MiG–21F–13 típusú gépet sértetlenül egy izraeli repülőtérre.

 

1967. június 6-án 136 db arab MiG–21-est lőttek le az izraeli vadászgépek. A hatnapos háborút követő felörlő háborúban az egyiptomiak kb. 50 db MiG–21-est vesztettek az 1970. augusztus 8-án aláírt tűzszünetig. Az ezt követő egyiptomi szovjet jelenlét alatt 1973-ig 5 db szovjet MiG–21MF lett a veszteség, mind az ötöt szovjet pilóták repülték(!).

 

A Jom kippuri háborúban kb. 140 db MiG–21-est lőttek le az izraeli vadászgépek, 1 db F–4E-t lőtt le egy egyiptomi MF.

 

1982-ben a Bekaá-völgy feletti légiharcokban egy szír MiG–21bisz egyedüliként volt képes manőverező-légiharcban találatot elérni egy izraeli F–15 ellen, amelyet, noha sikeresen kényszerleszállt, a súlyos sérülések miatt később selejtezni kellett.

 

India-Pakisztán közötti háborúk:

1965 szeptemberében kitört a háborúban India 2 db légigyőzelmet ért el, egy gépét (MiG–21F–13) elvesztete.

 

1971-ben ismét kiújúltak a harcok, a december 17-éig tartó konfliktusban 10:10 légigyőzelmi arány alakult ki.


Vietnam, Laosz és Kambodzsa
 
1965. április 26. és 1973. január 8. között a USAF F–4-esei és B–52-esei 68 db MiG–21-est lőttek le, az alábbi megoszlásban: F–4C 21 db, F–4D 28 db, F–4E 17 db, B–52D 2 db.

 

A MiG-21 Észak-Vietnam legjobb vadásza volt, és képességeihez mérten szorosat meccselt az F-4 Phantommal, de voltak sötét napok is: A Bolo hadműveletben, a híres 1967. januári „MiG Sweep”-ben Ubonból induló F-4C-k hatoltak be Észak-Vietnamba, és úgy tettek, mintha bombát szállító F-105 Thunderchief gépek lennének. Követték a "Thud"-ok behatolási útvonalait, és rádiózásuk a 105-ösök stílusát utánozták. A Phuc Yen-i MiG-21-eseket sikeresen megtévesztették, a MiG-ek belesétáltak a csapdába. Egy kavargó, 15 perces légiharc során a Phantomok hét MiG 21-est lőttek le saját veszteség nélkül. 1967 egy pontján csak 12 MiG-21-es volt bevethető.

 

"A MiG-21-eseket szigorú földi irányítás mellett alkalmazták" - mondta Boyne történész. "Általában arra törekedtek, hogy az amerikai alakulatokat hátulról közelítsék meg, majd rakétáikat kilőve meglépjenek."


 
MiG-21 LanceR
1992-ben Románia és Izrael keretmegállapodást írt alá a kiválasztott román M, MF és UM altípusok felújítására és „nyugatosítási” programjának kidolgozására, majd modernizálására. A LanceR-ek 1999-ben álltak szolgálatba. A LanceR-eket három bázison állomásoztatják, vegyes alakulatokban: a 71. bázison Aranyosgyéresen, a 86. bázison Feteștiben és a 95. bázison Bákón. Mindhárom bázison két-két század állomásozik. Négy géppel 2007 nyarán részt vettek a Balti országok légi rendészetében is, Litvániában a négy gép géppáronkénti váltásban négy hónapig látott el riadókészültséget.
LanceR BALESETEK
A legrosszabb év 1994 volt, amikor összesen 6 baleset történt. Az elmúlt közel 30 évben 32 balesetről tudni, ami a MIG 21 LanceR típusú vadászrepülőgépekkel történt.
2018 júliusában lezuhant egy MIG-21 LanceR típusú vadászrepülőgép Călărași megyében, a pilóta életét vesztette.
2021 áprilisában a Maros megyei Szászrégen közelében lezuhant egy román MIG-21 Lancer vadászrepülőgép. Az aranyosgyéresi 71-es légi bázishoz tartozó gép gyakorlórepülést végzett. 14 óra 30 perc körül zuhant le egy lakatlan területre, a Maros megyei Dedrád (Dedrad) közelében. A pilóta katapultált, majd a marosvásárhelyi rohammentő-szolgálat helikoptere az egyik marosvásárhelyi kórházba szállította.

MiG típusok a felső listában
Más Szovjet/Orosz repülőgéptípus választása:

 
Források:
Wikipedia
National Interest
 
 
© Légibázis Since 1998