Címkép: MiG-33 az 1994-es Farnborough Airshow egyik állóhelyén | Forrás: NetSearch |
|
|
RSZK MiG |
РСК „МиГ“ – Российская самолётостроительная корпорация „МиГ" |
Fotó: MiG-33 egy bemutatón | Forrás: Russian Military Aircraft Picture |
|
Két MiG-33 projet volt. Az első 1980-ban egy egyhajtóműves vadászgép, mely az F-16 ellenfele kívánt lenni. A fejlesztés elkezdődött, de '86-ban törölték a változó igények miatt. Kína 1988-ban megvásárolta az "Izd 33" tervezési és vizsgálati adatokat a Mikojan tervezőirodától a Chengdu JF-17/FC-1 tervezéséhez. A JF-17 gyakorlatilag 60%-ban az első MiG-33-as. |
A második project 1994-ben volt, és az 1994-es Farnborough Airshow alkalmával vezették be ezt a jelölést. A gép egy átfogó modernizálási program, többfeladatúság demonstrátora volt. Megkapta a MiG-29ME, és a a MiG-29M "Super Fulcrum" nevet is. Végleges neve egyszerűen MiG-29M lett. Érdekessége, hogy eredetileg terveztek kacsaszárnyat is, de ez végül nem valósult meg. Összesen hat gép épült, mind új volt, nem használtak fel más gépekből semmit. Az akkori standard rejtőszínekre festették mindet. A 29-es jó exportmutatókkal rendelkezett, így volt remény arra, hogy az újragondolt 29-re is lenne vevő. Ekkor kapta a terv és a gép (újra) a MiG-33 jelölést. Az exportra szánt gépek a MiG-29ME jelölést kapták. A gép NATO-kódja nem változott, mint ahogy a kinézete sem. Az avionikát modernebbre cserélték, a hajtóművet erősebbre, és több felfüggesztő ponton vihetett fegyverzetet. A kormányvezérlés teljesen elektronikus lett. A 33-as továbbfejlesztése lett a MiG-35, mely a jelenlegi legfejlettebb 29-es variáns. |
A MiG-33 jobb lett - korszerűbb -, mint az alapváltozat, de a konkurensek már létező technikáját nem múlta felül. A kétüléses változat sosem épült meg. Az 1994-es farnborough-i debütáláskor a MiG iroda korántsem állt a helyzet magaslatán, és bár gépeik elképesztő teljesítményt nyújtottak, az alkatrész utánpótlás akadozott, a terméktámogatás csapnivaló volt. Nem igazán akadt új megrendelő a gépre, még úgy sem, hogy a típusjelölést állandóan váltogatták, végül visszaálltak a MiG-29M-re. |
A 33-as továbbfejlesztése lett a MiG-35, mely a jelenlegi legfejlettebb 29-es variáns. |
|
MiG-29 M1 |
|
|
MiG-29M |
|
|
MiG-29 M |
|
|
MiG-29 M |
|
|
MiG-29 M3-6 |
|
|
|
|
MiG típusok a felső listában |
|
|
|
|
Más Szovjet/Orosz repülőgéptípus választása: |
|
|
|