Címkép: MiG-9 a Légierő központi múzeumában | Forrás: Maarten (Hollandia) |
|
|
RSZK MiG |
РСК „МиГ“ – Российская самолётостроительная корпорация „МиГ" |
A MiG–9 (NATO-kódja: Type 1, Fargo) OKB–155 által fejlesztett sugárhajtású vadászrepülőgép. I–300 volt az eredeti típusjele, de az F gyártmányjelzést is használták. Sorozatgyártása 1946–1948 között folyt Kujbisevben az 1. sz. repülőgépgyárban, és 602 darab készült. 1946-ban rendszeresítették és az 1950-es évekig állt szolgálatban. |
Kína rendszeresítette a szovjeteken kívül. 372 gép került hozzájuk 1950-ben, de csak három maradt meg múzeumokban. 1951-ben szovjet nyomásra Kína gépeket küldött Koreába, de csak oktatásra használták. |
A szovjet sugárhajtású vadászok közül a MiG–9 szállt fel elsőként. Bill Gunston történész szerint Mikojan és Jakovlev egy érme feldobásával döntötték el melyik gép repüljön elsőnek, a MiG I-300, vagy a Jakovlev a Jak-3-as? A MiG nyert, és 6 percet repült 1946 április 24-én. Későbbi tesztek során egy gép lezuhant. A másik prototípusnál a vízszintes stabilizátor esett szét, de a gép le tudott szállni. A harmadik prototípussal is hasonló eset történt, ezért a farokrészt megerősítették. 1946 december 17-én kezdték az állami átvételi teszteket. |
Az első sorozat 10 gép volt, német hajtóművekkel. 1947-ben 243 készült. A gépek három gépágyúval voltak szerelve. Az N-37 gépágyúk kb 800 lövés után szétestek. Új csőszájfék felszerelésével próbáltak javítani a helyzeten, de ezt a problémát már nem sikerült megoldani. A MiG-15 hamarosan leváltotta a 9-est. |
MiG típusok a felső listában |
|
|
|
|
Más Szovjet/Orosz repülőgéptípus választása: |
|
|
|