Tremelnek gondjai voltak a célzókészülékkel, de azt a parancsot kapta, hogy kövesse az orosz gépet. Közben ellenőrizte a radarján, hogy vannak-e más gépek is a körzetben. A másik három F/A 18 eredeti CAS feladatával repült tovább. Ekkor egy másik, nagy sebességgel délről érkező és felé tartó repülőgép jelent meg Tremel radarján. "Ha ez a repülőgép dél felé tartott volna, nem foglalkoztam volna vele" – mondta Tremel. De délről jött, ezért elfogta, és a Szíriai Légierő Szu-22 gépeként azonosította. Az azonosítás után Tremel kapcsolatba lépett egy E-3 Sentry-vel, majd rádión figyelmeztette a szíriai gépet, hogy távolodjon el a helyszíntől. A Szu-22 nem reagált. Tremel átrepült a Fitter felett felett, és infracsapdákat lőtt ki. A Szu-22 ezután sem változtatott az irányán, viszont hirtelen leborított. Tremel utánafordult, de a Szuhoj még a befogás előtt, helyi idő szerint 18 óra 43 perckor két bombát oldott Ja'Din városában harcoló baráti erőkre. Tremel végül hátulról befogta a Szu-22-t, és egy AIM-9X Sidewindert indított. "Igazán őrült érzés volt harci helyzetben élesíteni a fegyverzetkapcsolót (Master Arm) és levegő-levegő módba kapcsolni.” – mondta Tremel. A Szu-22 infracsapdákat lőtt ki, és elkerülte a rakétát. "Azt hiszem, túl közel voltam. Reméltem, hogy eltalálom, de nem sikerült." Tremel kissé lemaradt, majd átkapcsolt AIM-120 AMRAAM rakétára, és nagyjából fél mérföldről ismét lőtt (kb. 900 méter, 1 nemzetközi tengeri mérföld 1852 méter). Ez már sikeres volt, a rakéta a Szu-22 farokrészébe csapódva durván jobbra és lefelé lökte a gépet. Tremel azonnal balra fordult, de még így is átsüvített a törmelékfelhő szélső, gyérebb részén. A Szu-22 hevesen remegni kezdett, majd hamarosan lezuhant. Mielőtt a gép becsapódott volna, a szír pilóta, Ali Fahd kapitány sikeresen katapultált, és bekapcsolta a vészhelyzeti transzponderét. A katapultülés Tremel kabinjának jobb oldalához nagyon közel zuhant lefelé. A szír pilóta ejtőernyője kinyílt, Tremel megjegyezte a színeit: fehér, zöld és narancssárga volt. Az egész összecsapás, a szíriai repülőgép észlelésétől a lelövésig, körülbelül nyolc percig tartott.
Tremel és kisérői ekkor már mélyen az ellenséges légvédelem hatósugarában tartózkodott. Az orosz Szu-27 még mindig a fejük felett volt. A Joint Terminal Air Controller (JTAC) engedélyével az F-18-asok távoztak a helyszínről. Egy közeli KC-10 feltankolta a gépeket, így addig a pilótáknak volt néhány percük, hogy pihenjenek és összeszedjék gondolataikat az akció után. A pilóták megjegyezték, hogy egy ilyen stresszes helyzet után "milyen jó volt a KC-10 nagy, puha tankolókosarába dugni a csövet..." Szerintük ez sokkal kellemesebb, mint egy KC-135R merevcsöves tankerből üzemanyagot felvenni.
Tremel és kisérői engedélyt kaptak, hogy visszatérjenek a hordozóra. Kisérőit végül mégis arra utasították, hogy légi támogatást nyújtsanak az Iszlám Állam ellen harcoló erőknek Moszulban. A két F/A-18C ezután légicsapásokat hajtott végre, végül visszatért a George HW Bush hordozóra.
Miután Tremel leszállt a hajó fedélzetére, parkolóhelyre gurult, és kiszállt a repülőgépből. A jelenet nem hasonlított a Top Gun diadalmas befejező pillanataihoz, Tremel megrázott néhány kezet, majd a kapitány közölte vele, hogy tovább kell dolgoznia, gépét újra fel kell fegyverezni, tankolni kell. A tervek szerint vissza kell indulnia őrjáratozni. „A műsor folytatódik”, ahogy Tremel mosolyogva megjegyezte. Röviddel az incidens után a pilóták megpróbálták a HUD felvételeit megszerezni. "Több parancsnoksághoz fordultunk, de azt mondták, hogy minősített, ezért nem adható ki. Remélhetőleg ez változni fog, mert valószínűleg elég látványos, ha figyelembe vesszük a közeli távolságokat és a többszöri átrepülést a Szu-22 felett."
A Flanker, mely magasan a Hornetek felett keringett, távolról követte őket egészen addig, míg az F/A-18-asok az akció végeztével visszafordultak. Az oroszok sokáig keresték Tremel elsőnek kilőtt AIM-9X rakétáját, mely nem találta el a célt és valahol lezuhant, de állítólag nem találták meg. Valószínűleg örömmel megvizsgálták volna...
Nemcsak Tremel, hanem kisérője, Krueger (Freedom 34) is kitüntetést kapott bátorságáért, mert repülőgépével úgy manőverezett, hogy lefogja az ellenséges légelhárítást, amig Tremel a 22-essel foglalkozik. |