Ja'Din incidens
Címkép: Képkocka az incidensről készült videófelvételből, amelyet az F/A-18 rögzített | Forrás: Wikipedia
Szuhoj Su-22 vs. F/A-18E : Ja'Din incidens
Szuhoj vs F/A-18E - Nyolc perc története
 

 
   2017. június 18-án az Egyesült Államok haditengerészetének 87. “Golden Warriors” vadászszázad F/A-18E No.402-es gépe lelőtte a Szíriai Légierő egyik Szu-22 Fitter gépét egy AIM-120 AMRAAM rakétával, miután a Szuhoj megtámadta a Kurd Szíriai Demokratikus Erők állásait Ja'Din városában. Ez volt az első alkalom, hogy az Egyesült Államok 1999 óta lelőtt egy ember vezette repülőgépet. A szír pilóta, Ali Fahd kapitány sikeresen katapultált, és egy nappal később a szír csapatok megtalálták Shuwaihat faluban. Az F/A-18E pilóta, hadnagy. Michael "Mob" Tremel 2018 szeptemberében megkapta a Distinguished Flying Cross kitüntetést.
   Június 18-án délelőtt a szíri erők megtámadták az SDF állásait Ja'Dinben, több katonát megsebesítve, ami arra késztette a koalíció repülőgépeit, hogy „erődemonstrációval” válaszoljanak, leállítva a támadást. George HW Bush fedélzetéről több légicsapást is végrehajtottak a szíriai ISIL célpontjaira. A küldetés előtti eligazítás után az F/A - 18E pilóták LT . Cmdr. Michael "Mob" Tremel (hívójel - Freedom 33) és Jeff Krueger (hívójel - Freedom 34) a második hullámban repült Szíriába. Tremel két kisérője F/A-18C típussal repült. Pilóták: William Vuillet és Stephen Gasecki (Freedom 43. és 44). A négy vadászgép az északi útvonal mentén indult a Raqqa városa felé. Kapcsolatot létesítettek Al-Tabqá légiirányítójával és őrjáratozni kezdtek, hívást várva az SDF földi erőitől. Ezalatt megjelent felettük az orosz légierő egy Szu-27-es (más források szerint Su-35) gépe.
   Tremelnek gondjai voltak a célzókészülékkel, de azt a parancsot kapta, hogy kövesse az orosz gépet. Közben ellenőrizte a radarján, hogy vannak-e más gépek is a körzetben. A másik három F/A 18 eredeti CAS feladatával repült tovább. Ekkor egy másik, nagy sebességgel délről érkező és felé tartó repülőgép jelent meg Tremel radarján. "Ha ez a repülőgép dél felé tartott volna, nem foglalkoztam volna vele" – mondta Tremel. De délről jött, ezért elfogta, és a Szíriai Légierő Szu-22 gépeként azonosította. Az azonosítás után Tremel kapcsolatba lépett egy E-3 Sentry-vel, majd rádión figyelmeztette a szíriai gépet, hogy távolodjon el a helyszíntől. A Szu-22 nem reagált. Tremel átrepült a Fitter felett felett, és infracsapdákat lőtt ki. A Szu-22 ezután sem változtatott az irányán, viszont hirtelen leborított. Tremel utánafordult, de a Szuhoj még a befogás előtt, helyi idő szerint 18 óra 43 perckor két bombát oldott Ja'Din városában harcoló baráti erőkre. Tremel végül hátulról befogta a Szu-22-t, és egy AIM-9X Sidewindert indított. "Igazán őrült érzés volt harci helyzetben élesíteni a fegyverzetkapcsolót (Master Arm) és levegő-levegő módba kapcsolni.” – mondta Tremel.

    A Szu-22 infracsapdákat lőtt ki, és elkerülte a rakétát. "Azt hiszem, túl közel voltam. Reméltem, hogy eltalálom, de nem sikerült." Tremel kissé lemaradt, majd átkapcsolt AIM-120 AMRAAM rakétára, és nagyjából fél mérföldről ismét lőtt (kb. 900 méter, 1 nemzetközi tengeri mérföld 1852 méter). Ez már sikeres volt, a rakéta a Szu-22 farokrészébe csapódva durván jobbra és lefelé lökte a gépet. Tremel azonnal balra fordult, de még így is átsüvített a törmelékfelhő szélső, gyérebb részén. A Szu-22 hevesen remegni kezdett, majd hamarosan lezuhant. Mielőtt a gép becsapódott volna, a szír pilóta, Ali Fahd kapitány sikeresen katapultált, és bekapcsolta a vészhelyzeti transzponderét. A katapultülés Tremel kabinjának jobb oldalához nagyon közel zuhant lefelé. A szír pilóta ejtőernyője kinyílt, Tremel megjegyezte a színeit: fehér, zöld és narancssárga volt. Az egész összecsapás, a szíriai repülőgép észlelésétől a lelövésig, körülbelül nyolc percig tartott.

   Tremel és kisérői ekkor már mélyen az ellenséges légvédelem hatósugarában tartózkodott. Az orosz Szu-27 még mindig a fejük felett volt. A Joint Terminal Air Controller (JTAC) engedélyével az F-18-asok távoztak a helyszínről. Egy közeli KC-10 feltankolta a gépeket, így addig a pilótáknak volt néhány percük, hogy pihenjenek és összeszedjék gondolataikat az akció után. A pilóták megjegyezték, hogy egy ilyen stresszes helyzet után "milyen jó volt a KC-10 nagy, puha tankolókosarába dugni a csövet..." Szerintük ez sokkal kellemesebb, mint egy KC-135R merevcsöves tankerből üzemanyagot felvenni.

   Tremel és kisérői engedélyt kaptak, hogy visszatérjenek a hordozóra. Kisérőit végül mégis arra utasították, hogy légi támogatást nyújtsanak az Iszlám Állam ellen harcoló erőknek Moszulban. A két F/A-18C ezután légicsapásokat hajtott végre, végül visszatért a George HW Bush hordozóra.

   Miután Tremel leszállt a hajó fedélzetére, parkolóhelyre gurult, és kiszállt a repülőgépből. A jelenet nem hasonlított a Top Gun diadalmas befejező pillanataihoz, Tremel megrázott néhány kezet, majd a kapitány közölte vele, hogy tovább kell dolgoznia, gépét újra fel kell fegyverezni, tankolni kell. A tervek szerint vissza kell indulnia őrjáratozni. „A műsor folytatódik”, ahogy Tremel mosolyogva megjegyezte. Röviddel az incidens után a pilóták megpróbálták a HUD felvételeit megszerezni. "Több parancsnoksághoz fordultunk, de azt mondták, hogy minősített, ezért nem adható ki. Remélhetőleg ez változni fog, mert valószínűleg elég látványos, ha figyelembe vesszük a közeli távolságokat és a többszöri átrepülést a Szu-22 felett."

   A Flanker, mely magasan a Hornetek felett keringett, távolról követte őket egészen addig, míg az F/A-18-asok az akció végeztével visszafordultak. Az oroszok sokáig keresték Tremel elsőnek kilőtt AIM-9X rakétáját, mely nem találta el a célt és valahol lezuhant, de állítólag nem találták meg. Valószínűleg örömmel megvizsgálták volna...

   Nemcsak Tremel, hanem kisérője, Krueger (Freedom 34) is kitüntetést kapott bátorságáért, mert repülőgépével úgy manőverezett, hogy lefogja az ellenséges légelhárítást, amig Tremel a 22-essel foglalkozik.

 
Források:
1 - Geoff Ziezulewicz cikke. Ziezulewicz a Military Times rangidős riportere, Irak és Afganisztán szakértője. A MT előtt a Chicago Tribune riportere volt.
2 - military.wikia
Fordította és szerkesztette: Légibázis Admin
F/A-18E BuNo 168912 a felfestett Szir zászlóval a fülke előtt. 2019. szeptember 5-i felvétel. Fotó: Christopher McGreevy
Közeli kép. Fotó: Christopher McGreevy
Michael Tremel hadnagy 1999 után az első amerikai pilóta lett, aki lelőtt egy ellenséges gépet. Helytállásáért megkapta a Distinguished Flying Cross kitüntetést. Ez a kép később készült, a gép már a 302 oldalszámot viselte. (Fotó: Save the Royal Navy)
A lelövés előtti pillanatok. Képkocka az incidensről készült videófelvételből, amelyet az F/A-18 rögzített
Szu-22, Szír Légierő
Térkép
   

 
Más Szovjet/Orosz repülőgéptípus választása:

 
© Légibázis Since 1998