Címkép: Szu-28 légibemutatón | Forrás: Airwar |
|
|
Szu-28 / Szu-39 / Su-25TM |
Szuhoj Tervezőiroda | OKB–51 |
A Sukhoi Su-28 egy kétüléses, modern és könnyű gyakorló változat. A gép ötletét először 1981-ben A.N. marsall javasolta. Efimov csatlakozott hozzá, mert a cseh Aero L-39 Albatros kiképzőket saját gyártású gépekre akarta cserélni. Az állami finanszírozás nélkül, T8-UT kódnéven tervezett gép alapja a T8-UB harci kiképzőgép volt. A gép Szu-25UT néven is ismert. Nincs benne fegyvervezérlő rendszer, távolságmérő, beépített gépágyú, függesztőpontok, illetve a hajtóművek és a fülke páncélzata. Hogy a gépet szabványos súlyponti beállításokra hozzák, az eltávolított berendezések helyett balansz súlyokat helyeztek a sárkányban. A pilótafülkékben az eltávolított konzolokra takarópaneleket szereltek. Egyik változata a Su-39 Sturmovik. |
|
A gép robusztus, igen jól manőverezhető, képes fel- és leszállást végrehajtani úgy, hogy két hajtóműve közül csak az egyik jár. A hajtóművek dízel alapú üzemanyaggal is működnek. Füves, földes futópályákról is működhet. Megbízható, alacsony karbantartási igénnyel rendelkezik. Szu-28 jól viseli a kemény leszállásokat, ezáltal kiváló kiképzőgép. Négy, vészürítési lehetőséggel is rendelkező PTB-800 póttartály szerelhető rá, 800 liter/tartály kapacitással. |
Átfogó tesztek és fejlesztések után, 2 év elteltével, 1989 júniusában már Szu-28M jelzéssel (302-es farokszámmal) mutatták be a franciaországi Le Bourget-ban. A Fülöp-szigeteken, Dubaiban és Abu Dhabiban is repült bemutatókon. A Szu-28 egy sportversenyen is részt vett Volgográd városában, ahol harmadik helyezést ért el. |
Más Szovjet/Orosz repülőgéptípus választása: |
|
|
|