Su-30
Címkép: 2004. február 17, Szuhoj SU-30MKI Flanker, Gwalior Légibázis, Indiai Légierő | Fotó: Keith Brown műszaki őrmester, U.S. Air Force
Szuhoj Su-30 Flanker–C
Szuhoj Tervezőiroda | OKB–51
 

 
    A Szu–27 kétüléses gyakorlóváltozatából fejlesztették ki a Szu–30 negyedik generációs vadászbombázót, amit Kína és India licencben is gyárt. Első felszállása 1989-ben volt, és 1996-ban állt szolgálatba. Messze a legsikeresebb változat, több száz példányt gyártottak belőle, de csak a külföldi vevők részére. A gép karrierje elég érdekesen indult, eredetileg Szu–27UBK néven a kétüléses Szu–27UB légi vezetési pont céljára átalakított változata lett volna. A gép feladata néhány gépes elfogóvadász-kötelékek tevékenységének koordinálása lett volna az elhagyatott szibériai és távol-keleti területek felett, ahol a gyéren telepített légvédelmi lokátorok között nagy távolságok vannak. Légi utántöltő berendezéssel is felszerelték, így nagy távolságú bevetéseknél is alkalmazható, a két pilóta munka közben válthatja egymást. Exportra is ajánlották, Szu–30K néven. India 40 gép vásárlását jelentette be (Szu–30MKI nevű változat), később megkezdte a gépek licencgyártását. Azóta Algéria (Szu–30MKA), Kína (Szu–30MKK), Malajzia (Szu–30MKM), Venezuela (Szu–30MKV) rendelt a gépből. 1997–2007 között az Irkut repülőgépgyár 431 db Szu–30-at készített. Ebből 208 db-ot az orosz légierő használt, 223 db-ot exportáltak (89 db Indiába)
   A Szu-30 is szenvedett "bemutatós balesetet. 1999. június 12-én a Párizsi Légiszalonon rosszul megválasztott magasság miatt a futópályához ütközött a Szu–30MKI prototípusa, majd visszaemelkedve a levegőbe az égő gépből a két pilóta – Vjacseszlav Averjanov és a mögötte ülő Vlagyimir Sendrik – sikeresen katapultált (az utóbbi indította el a katapultálási folyamatot)
 
Típusváltozatok
   A Szu-30 több változatban is megjelent. A Su-30SM2, ami az eddigi utolsó modifikáció, 2021-ben lépett szolgálatba a ZVO ezredeinél.

Szu–30K - Alap exportváltozat

Szu–30KI

Szu–30KN

Szu–30M

Szu–30MK

Szu–30MK - Venezuelának készült gépek jelzése

Szu–30MK2

Szu–30MKA - Algériában, licenszben gyártott típus

Szu–30MKI

Szu–30MKK - Kinában, licenszben gyártott típus

Szu–30MKM - Malájziának készült gépek jelzése

Szu–30SM

Szu–30SM2


 
Szu-30
Szu-30
Szu-30
Szu-30
 
Szu-30
Szu-30 MKI
Szu-30 MK8
Szu-30 MKI "Hunting Hawks" század, India nemzeti ünnepének napján 1997 és 2012
 
Szu-30
Szu-30 MKI
Szu-30 MK8
Szu-30 MKI

 
 
Más Szovjet/Orosz repülőgéptípus választása:

 
© Légibázis Since 1998