IAR-823
Címkép: IAR-823 | Forrás: NetSearch
IAR-823
ICA / IAR Brasov
 

 
   Az IAR-823 egy polgári és katonai kiképzőrepülőgép, amelyet 1974 és 1983 között gyártottak Romániában. A pilóta és az oktató egymás mellett ülnek, mögéjük még két ülés helyezhető el. A típust a Román Légierő vette át elsődleges kiképzőként, de szállították a román és magyar aerokluboknak is.
 
   Radu Manicatide vezetésével indult a tervezés és 1970-ben készült el a bukaresti IMFCA-nál (Institutul de Mecanica Fluidelor si Cercetari Aerospatiale – Folyadékmechanikai és Űrkutatási Intézet). A prototípus építése 1971 őszén kezdődött az ICA Brasov-ban (ma IAR Brasov). Ez a 01-es sorozatszámú gép 1973. június 10-én repült először. A második megépített gép 1974. szeptemberében részt vett a Farnborough Air Show-n, YR-MEA lajstromszámmal. Összesen 78 repülőgépet gyártottak, az utolsót 1983-ban gyártották. Az első szállításokra 1974-ben került sor. A Román Légierő szolgálatában négy baleset történt, köztük egy Angolában, melyek mindegyike halálos kimenetelű volt.
 
   Bár nem harci használatra tervezték, a repülőgépnek 2 szárny alatti függesztőpontja van, melyek mindegyike 100 kg-ig terhelhető. A függesztmények megengedett össztömege így 200 kg.
 
   10 darabot egy amerikai magánvásárló vett meg 1999-ben, majd további 36 darabot, valamint az összes megmaradt alkatrészt 2000-ben. További 6 darabot 2004 októberében vásároltak Romániától. Ezek túlnyomó többségét visszaállították repülőképes állapotba, néhányat eladtak.
 
Magyar Repüléstechnikai Szövetség

4 repülőgépet üzemeltetett a Budaörsi Repülőtéren.

HA-JDL, c/n 41

HA-JDM, c/n 42

HA-JDN, c/n 44

HA-VEZ, c/n 44

 
Kanada

Egy gépet vásárolt, mely a Nemzetközi Tesztpilóták Iskolájában szolgált Ontario-ban.

 
Angolai légierő

12 gépet vásároltak kiképzési célokra

 
USA

Magántulajdon – 35 regisztrált repülőgép

 
IAR-823
 
IAR-823
 
IAR-823
 
IAR-823
IAR-823
 
IAR-823
 
IAR-823
   

 
FORRÁSOK:
IAR Brasov
Wikipedia

 
© Légibázis Since 1998