Címkép: IAR-823 | Forrás: NetSearch |
|
|
Az IAR-823 egy polgári és katonai kiképzőrepülőgép, amelyet 1974 és 1983 között gyártottak Romániában. A pilóta és az oktató egymás mellett ülnek, mögéjük még két ülés helyezhető el. A típust a Román Légierő vette át elsődleges kiképzőként, de szállították a román és magyar aerokluboknak is. |
Radu Manicatide vezetésével indult a tervezés és 1970-ben készült el a bukaresti IMFCA-nál (Institutul de Mecanica Fluidelor si Cercetari Aerospatiale – Folyadékmechanikai és Űrkutatási Intézet). A prototípus építése 1971 őszén kezdődött az ICA Brasov-ban (ma IAR Brasov). Ez a 01-es sorozatszámú gép 1973. június 10-én repült először. A második megépített gép 1974. szeptemberében részt vett a Farnborough Air Show-n, YR-MEA lajstromszámmal. Összesen 78 repülőgépet gyártottak, az utolsót 1983-ban gyártották. Az első szállításokra 1974-ben került sor. A Román Légierő szolgálatában négy baleset történt, köztük egy Angolában, melyek mindegyike halálos kimenetelű volt. |
Bár nem harci használatra tervezték, a repülőgépnek 2 szárny alatti függesztőpontja van, melyek mindegyike 100 kg-ig terhelhető. A függesztmények megengedett össztömege így 200 kg. |
10 darabot egy amerikai magánvásárló vett meg 1999-ben, majd további 36 darabot, valamint az összes megmaradt alkatrészt 2000-ben. További 6 darabot 2004 októberében vásároltak Romániától. Ezek túlnyomó többségét visszaállították repülőképes állapotba, néhányat eladtak. |
Magyar Repüléstechnikai Szövetség
4 repülőgépet üzemeltetett a Budaörsi Repülőtéren.
HA-JDL, c/n 41
HA-JDM, c/n 42
HA-JDN, c/n 44
HA-VEZ, c/n 44 |
Kanada
Egy gépet vásárolt, mely a Nemzetközi Tesztpilóták Iskolájában szolgált Ontario-ban. |
Angolai légierő
12 gépet vásároltak kiképzési célokra |
USA
Magántulajdon – 35 regisztrált repülőgép |
|
|