IAR 93 Vultur
Címkép: IAR 93 Vultur | Forrás: NETSEARCH
IAR 93 Vultur
IAR / Avioane Craiova
 

 
   Az IAR 93 Vultur jugoszláv–román fejlesztésű szubszonikus földi támogató-, csata- és taktikai felderítő repülőgép, mely vadász feladatkörben is használható. Egy- és kétüléses változatban is gyártotta a Craiova Repülőgépgyár, 1975–1992 között 88 darabot építettek belőle. A Román Légierő állította szolgálatba. Jugoszláviában gyártott változata a J–22 Orao, mely Jugoszláviában állt szolgálatba.
 
IAR-93A
   Román egy- és kétüléses verzió utánégető nélkül, Viper Mk 632-41 hajtóművel. (1981)
IAR-93B
   Román egy- és kétüléses verzió utánégetővel, Viper Mk 633-47 hajtóművel. (1985)
 
   A román légierő 26 együléses és 10 kétüléses IAR-93A típust, majd 1985 után 165 db IAR-93B verziót rendszeresített.
 
   A román (INCAS) és a jugoszláv (VTJ) mérnökök közösmunkája 1970-ben kezdődött. A gép tervezési neve YUROM lett. A román és a jugoszláv együléses prototípus 1972-ben kézült el mindkét országban, és első repülésük 1974. október 31-én történt meg szintén mindkét országban és egy időben. 1977. január 23-án repültek először a kétüléses prototípusok. Ezután mindkét gyártó 15 előszériás repülőgépet épített, ezek első repülése 1978-ban volt. A sorozatgyártás Romániában (IAv Craiova, jelenleg Avioane) 1979-ben, Jugoszláviában (SOKO) 1980-ban kezdődött. Hagyományos építésű, szinte teljes egészében alumíniumötvözet, kivéve a méhsejt szerkezetű kormányfelületeket. Az előszériás gépeken gumi üzemanyagtartályok vannak. A fő- és az orr futómű előre húzodik be, kétfokozatú AEROSTAR hidro/nitrogén lengéscsillapítókkal minden egységben. Főfutók tömlő nélküli típusok, mérete 615 x 225 mm; nyomás 4,5 bar (65,3 lb/sq in). Orrfutók tömlő nélküli abroncsok, mérete 450 x 190 mm, nyomás 4,0 bar (58,0 lb/sq in).
   Rendszerek: Bootstrap típusú vezérlőrendszer a pilótafülke nyomásának csökkentésére (max. differenciál 0,214 bar; 3,1 lb/sq in), légkondicionálására és a szélvédő jégmentesítésére/páramentesítésére. Két független AEROSTAR / Prva Petoletka hidraulikus rendszer, mindegyik 207 bar (3000 lb/sq in) nyomással, hibaarány 48 liter/perc (12,7 US gallons/perc; 10,6 Imp gallons/perc). Tartalékrendszer a futóműhöz, a kerékfékekhez és az elsődleges repülésvezérlőkhöz. A fő elektromos rendszer 28 V DC, amelyet két Lucas BC - 0107, 9 kW-os motoros indító/generátor lát el két feszültségszabályozón és egy kapcsolórendszeren keresztül. 24 V-os 36 Ah-s nikkel-kadmium akkumulátor. Négy 300V-os statikus inverter 115 V AC teljesítményhez 400 Hz-en. Nagynyomású (150 bar; 2175 lb/sq in) gáz-halmazállapotú oxigénrendszer a személyzet számára. A légbeömlő és a szárny jégmentesítése későbbi változatokon jelent meg.
   Repüléselektronika: VHF/UHF levegő-levegő és levegő-föld radió (20 W átviteli teljesítmény); giroszkóp (Honeywell SGP500 twin giroszkóp platform ORAO-ban), rádiós magasságmérő, ADF, rádióiránytű és markervevő; IFF (csak román IAR-93B repülőgép); és a GEC-MARCONI háromtengelyes stabilitásnövelő rendszer, amely magában foglal egy alapvető dőlésszög/magasság tartási robotpilótát.
   Fegyverzet: Két 23 mm-es GSh-23L ikercsövű ágyú elöl a törzsben, a légbeömlők alatt, 200 töltény/ágyú. Fegyverkamerával és GEC-Marconi D282 giroszkóppal. Külső függesztők a szárnyakon belül és a törzs középvonalán 500 kg-ig (1102 font) terhelhető; a szárnyak külső függesztői egyenként 300 kg-ig terhelhetők, így a külső függesztett fegyverzet maximálisan 1500 kg (3307 font) lehet. A tipikus fegyverterhelés két vagy három 500 kg-os bomba; négy vagy öt 250 kg-os bomba; négy hármas függesztőpilon, egyenként három 100 kg-os bombával; plusz két L-57-16MD rakétablokk egyenként 16 db 57 mm-es rakétával; négy L-57-16MD rakétablokk; két 122 mm-es, egy 128 mm-es vagy egy 240 mm-es rakétablokk; négy 160 kg-os KPT-150 vagy hasonló lőszeradagoló; vagy négy L-57-32 kilövő, egyenként 32 db 57 mm-es rakétával. Néhány IAR-93B nyolc levegő-levegő rakéta szállítására alkalmas, kettős kilövősíneken, négy szárnyfüggesztőn. A középső és a szárnybelső függesztőpontok üzemanyagtartályt is hordozhatnak.
   Kabin: Martin-Baker nulla/nulla üléssel (RU10J az IAR-93-ban, Y-10LB az ORAO-ban), mely a kabintetőn keresztül lőhető ki. Az együléses IAR-93A és J-22 kabinteteje hátul csuklósan és elektromosan működtethető a felfelé nyitáshoz. Az együléses IAR-93B és minden kétüléses kézi működtetésű kabintetővel jobb oldalra nyílik. A kabin túlnyomásos, fűtött és légkondicionált. Kettős kezelőszervek vannak a kétüléses változatban.
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
IAR-93 VULTUR
 
FORRÁSOK:
IAR Brasov
INCAS
WIKIPEDIA
 

 
© Légibázis Since 1998