Címkép: IAR 95 számítógépes grafika | Forrás: Digital Combat Simulator |
|
|
A '60-as évek végén a román légiközlekedési ipar újjáteremtésével egyidőben a katonai sugárhajtású repülőgépek tervezése terén három jelentős pontot határoztak meg. Egy szubszonikus közeli légi támogató repülőgép tervezése és gyártása (ez lett az IAR-93, az első háború utáni harci repülőgép, melyet Romániában építettek), majd az IAR-99, végül pedig egy szuperszonikus vadászrepülőgép. |
A kutatásokhoz szükséges 3 mach sebességű szélcsatornaaz 1970-es években épült meg. Az 1970-es évek végén Dumitru Badea vezetésével megkezdődtek az IAR-95 szuperszonikus vadászrepülőgép kezdeti tanulmányai. Az IAR-95 könnyű repülőgép volt, egyhajtóműves konfigurációval. A tervezéshez 54 kN normál, illetve 91 kN utóégető tolóerőre volt szükség. |
A repülőgép egy vállszárnyas monoplán volt, oldalsó légbeömlőkkel. Nagyon hasonlított az F-16-osra. Az IAR-95 szerkezeti tervezése már igen előrehaladott stádiumban volt, a megfelelő hajtómű hiánya 1981-ben az IAR-95 projekt törléséhez vezetett. |
Teljes hossz: 14,75 m
Teljes magasság: 4,95 m
Szárnyfesztávolság: 8,7 m
Szárny területe, bruttó: 26 m²
Szárnynyilazás negyedhúrnál: 35 fok.
Üres tömeg: 6800 kg
Maximális felszálló tömeg: 10000 kg |
A tervezés az 1980-as évek közepén indult újra a Konstantin Rosca vezetésével. Az új dizájn első elrendezése az IAR-101 nevet kapta, és hasonló volt a korai IAR-95-höz, de vastagabb törzse volt, négy függesztőponttal a szárnyak alatt. A következő lépés az IAR-S volt, több modellt építettek és teszteltek a szélcsatornában. Ezek vagy egyhajtóművesek, vagy kéthajtóművesek, egy- és kétülésesek variációban is. Az egyhajtóműves kétüléses gépet többcélú repülőgépként mutatták be. Ennek az utolsó IAR-S elrendezésnek a modelljét ma is őrzik az INCAS bejárati csarnokában. A program ambiciózus volt, és igazi kihívás elé állította a román légiközlekedési ágazatot. Az ilyen repülőgépek gyártására alkalmas képességek tesztelése érdekében úgy döntöttek, hogy megépítik az IAR-95ME technológiai demonstrátort, ami már a részletes tervezési szakaszba ért, de 1988-ban anyagi okok miatt a teljes programot véglegesen törölték. |
|
|