IAR 99 Șoim
Címkép: IAR 99 Șoim | Forrás: NETSEARCH
IAR 99 Șoim
IAR / Avioane Craiova
 

 
   AZ IAR-99 egy kiképző és könnyű támadó repülőgép, mely képes közeli légi támogatási és felderítő küldetések végrehajtására.
 
   A repülőgép tervezése 1975-ben kezdődött, és ez volt az első teljesen román tervezésű sugárhajtású repülőgép, mely sorozatgyártásra került.
 
   A prototípus (S-001) 1985. december 21-én repült Vagner Ștefănel alezredessel a kabinhában. Az S-002 statikus (földi) tesztelésre szolgált, az S-003 a második repülő prototípus volt, később 7003 számmal a szériagépek közé került. 1987-ben került sorozatgyártásba, 1989-ig 17 repülőgépet szállítottak le a román légierőhöz. Két gépet az 1990-es években veszítettek el: 710-es és 714-es oldalszámú 99-esek megsemmisültek. 1990-ben a keleti blokk bukása új exportlehetőségeket teremtett a repülőgépek számára, de bár a repülőgépek kiváló aerodinamikai és kezelhetőségi tulajdonságokkal rendelkeztek, de az elavult repüléselektronika, és a korszerűsítés hiánya megakadályozta ezt. Az első modernizálási kísérletet 1990-ben I.Av.Craiova és a texasi székhelyű Jaffe Aircraft Corporation tette meg. A 708-as és 709-es repülőgépeket új kabintetővel szerelték fel, új repülési elektronikát kapott. A repülőgépeket az 1990-es Farnborough Airshow keretében mutatták be, szerepeltették az USA kiképzőgép tenderén, illetve egy törökországi bemutatón. 1996-ban az IAR 99-t az izraeli ELBIT közreműködésével fejlesztették tovább.
   1998. augusztus 6-án a román kormány jóváhagyta 24 IAR-99 Șoim korszerűsítési programjának sorozatgyártásba való bevezetését, amelyből 4 darabot 2001-ig kellett volna leszállítani. A román Nemzetvédelmi Minisztérium szerződést ír alá erre a 24 repülőgépre 2000. április 20-án, de 2000. december 14-én 12-re csökkentette a darabszámot.
   2015-ben az Avioane Craiova, INCAS és CCIZ bejelentette, hogy fejlesztés alatt áll az IAR 99 továbbfejlesztett változata, az IAR 99 TD.
   2020 decemberében az Elbit Systems bejelentette, hogy szerződést kötött 10 db IAR 99 normál szabványú, a Román Légierő szolgálatában álló repülőgép modernizálására.
   A pilótafülke HOTAS vezérléssel és LCD-kkel (folyadékkristályos kijelző) van felszerelve. Mind a pilóta, mind az oktató DASH sisakkijelzővel rendelkezik, mely a MiG 21 Lanceren is van. A sisak a pilóta látószögébe adja a fedélzeti fegyverrendszerek adatait, visszaigazolja, hogy a cél befogása megtörtént, a HUD (Head-Up Display) adatait is megjeleníti. A repülési és navigációs adatok igy a HUD-on, a sisakon és MFDC-n (színes többfunkciós kijelzők) jelennek meg. Az Elbit szállítja a repülőgép avionikai csomagját, amely MIL-STD-1553 B adatbuszra van telepítve. A kommunikációt, a navigációt, az azonosító rendszereket és a pilótafülke konfigurációját magában foglaló repüléstechnikai csomag hasonló a MiG 21 Lancer és F-16 vadászrepülőgépekhez. Az IAR 99 video- és visszajelző rendszerekkel is fel van szerelve. Elektronikus hadviselési csomagja az Elisra Electronic Systems radarfigyelmeztetőn és az elektronikus ellenintézkedési csomagon, valamint csalikon alapul. A rendszerek integrálása az 1553-as adatbuszon keresztül történik. A radar-figyelmeztető észleli impulzus-Doppler-, impulzus- és folyamatos hullámú radarfenyegetéseket, emellett fenyegetés-azonosítást tesz lehetővé a jel jellemzőinek egy fenyegetési adatbázissal való összehasonlításával.
 
IAR 99 Șoim
 
IAR 99 Șoim
 
IAR 99 Șoim
 
IAR 99 Șoim
 
IAR 99 Șoim
 
IAR 99 Șoim
 
IAR 99 Șoim
 
IAR 99 Șoim
 
IAR 99 Șoim
 
IAR 99 Șoim
       
 
VÁLTOZATOK
 
IAR 99 "Standard"
  Az első sorozat
IAR 109 "Swift"
  1992-ben IAI Lahav modernizálási programja alapján jött kétre. A 7003-as számú repülőgép HOTAS (Hands On Throttle and Stick) vezérlőkkel volt felszerelve, nagy látószögű HUD ( Head-Up Display ) az első pilótafülkében, valamint két 3 hüvelykes kijelző mindkét pilótafülkében. Új Inerciális Navigációs Rendszer (INS), valamint a keleti és nyugati fegyverrendszerek integrálása is lehetséges. Miután egy export Botswana részére meghiúsult a román kormány döntése miatt, az IAI kiszállt az együttműködésből. A repülőgépet visszaállították normál konfigurációra, majd a repülési kutatási és tesztelési központba szállították (CCIZ). Ennek ellenére megtartotta "Swift" stílusú festési sémáját és logóját is.
IAR 99 C "Șoim"
  Továbbfejlesztett változat az Elbit Systems repüléselektronikai csomagjával.
IAR 99 TD
  Technikai demonstrátor.

 
VESZTESÉGEK
 
1986. augusztus 14.
  Az S-002 számú repülőgép lezuhant. Mihai Ionescu alezredes és Mj. Mitiță Stoica biztonságosan katapultált.
1990. június 26.
  Az S-001 számú repülőgép egy közelgő légibemutatóra való gyakorláskor, hátonrepülés közben, alacsony magasságon repült, mikor a bal szárnylebillent, a gép lezuhant. Ștefănel Vagner alezredes és Mihai Ionescu alezredes meghalt.
1994. február 24.
  A 710-es számú repülőgép a földön elégett. Sérülés nem történt.
1995. március 30.
  A 714-es számú repülőgép üzemanyagvezeték-töréskövetkeztében repülés közben kigyulladt.. Mindkét utas biztonságosan katapultált.
2004. szeptember 24.
  A 721-es számú (Șoim) repülőgép madárral ütközött a pilótafülkénél. A hajtóműbe törmelék került. A pilóta megpróbált leszállni, de a gép összetört. A személyzet súlyosan megsérült, de felépültek. A repülőgépet leírták.
2012. augusztus 23.
  A 718-as (Standard) repülőgép nem sokkal felszállás után lezuhant egy gyakorlórepülés közben. A hátsó ülésen ülő oktató katapultált, és súlyos sérüléseket szenvedett, a pilótanövendék meghalt.
2018. július 16.
  A 723-as számú (Șoim) repülőgép lezuhant, miután mindkét pilóta biztonságosan katapultált. A szemtanúk arról számoltak be, hogy a repülőgépből füst jött a becsapódás előtt.

 
FORRÁSOK:
IAR Brasov
WIKIPEDIA
 

 
© Légibázis Since 1998