Címkép: IAR 99 Șoim | Forrás: NETSEARCH |
|
|
AZ IAR-99 egy kiképző és könnyű támadó repülőgép, mely képes közeli légi támogatási és felderítő küldetések végrehajtására. |
A repülőgép tervezése 1975-ben kezdődött, és ez volt az első teljesen román tervezésű sugárhajtású repülőgép, mely sorozatgyártásra került. |
A prototípus (S-001) 1985. december 21-én repült Vagner Ștefănel alezredessel a kabinhában. Az S-002 statikus (földi) tesztelésre szolgált, az S-003 a második repülő prototípus volt, később 7003 számmal a szériagépek közé került. 1987-ben került sorozatgyártásba, 1989-ig 17 repülőgépet szállítottak le a román légierőhöz. Két gépet az 1990-es években veszítettek el: 710-es és 714-es oldalszámú 99-esek megsemmisültek. 1990-ben a keleti blokk bukása új exportlehetőségeket teremtett a repülőgépek számára, de bár a repülőgépek kiváló aerodinamikai és kezelhetőségi tulajdonságokkal rendelkeztek, de az elavult repüléselektronika, és a korszerűsítés hiánya megakadályozta ezt. Az első modernizálási kísérletet 1990-ben I.Av.Craiova és a texasi székhelyű Jaffe Aircraft Corporation tette meg. A 708-as és 709-es repülőgépeket új kabintetővel szerelték fel, új repülési elektronikát kapott. A repülőgépeket az 1990-es Farnborough Airshow keretében mutatták be, szerepeltették az USA kiképzőgép tenderén, illetve egy törökországi bemutatón. 1996-ban az IAR 99-t az izraeli ELBIT közreműködésével fejlesztették tovább. |
1998. augusztus 6-án a román kormány jóváhagyta 24 IAR-99 Șoim korszerűsítési programjának sorozatgyártásba való bevezetését, amelyből 4 darabot 2001-ig kellett volna leszállítani. A román Nemzetvédelmi Minisztérium szerződést ír alá erre a 24 repülőgépre 2000. április 20-án, de 2000. december 14-én 12-re csökkentette a darabszámot. |
2015-ben az Avioane Craiova, INCAS és CCIZ bejelentette, hogy fejlesztés alatt áll az IAR 99 továbbfejlesztett változata, az IAR 99 TD. |
2020 decemberében az Elbit Systems bejelentette, hogy szerződést kötött 10 db IAR 99 normál szabványú, a Román Légierő szolgálatában álló repülőgép modernizálására. |
A pilótafülke HOTAS vezérléssel és LCD-kkel (folyadékkristályos kijelző) van felszerelve. Mind a pilóta, mind az oktató DASH sisakkijelzővel rendelkezik, mely a MiG 21 Lanceren is van. A sisak a pilóta látószögébe adja a fedélzeti fegyverrendszerek adatait, visszaigazolja, hogy a cél befogása megtörtént, a HUD (Head-Up Display) adatait is megjeleníti. A repülési és navigációs adatok igy a HUD-on, a sisakon és MFDC-n (színes többfunkciós kijelzők) jelennek meg. Az Elbit szállítja a repülőgép avionikai csomagját, amely MIL-STD-1553 B adatbuszra van telepítve. A kommunikációt, a navigációt, az azonosító rendszereket és a pilótafülke konfigurációját magában foglaló repüléstechnikai csomag hasonló a MiG 21 Lancer és F-16 vadászrepülőgépekhez. Az IAR 99 video- és visszajelző rendszerekkel is fel van szerelve. Elektronikus hadviselési csomagja az Elisra Electronic Systems radarfigyelmeztetőn és az elektronikus ellenintézkedési csomagon, valamint csalikon alapul. A rendszerek integrálása az 1553-as adatbuszon keresztül történik. A radar-figyelmeztető észleli impulzus-Doppler-, impulzus- és folyamatos hullámú radarfenyegetéseket, emellett fenyegetés-azonosítást tesz lehetővé a jel jellemzőinek egy fenyegetési adatbázissal való összehasonlításával. |
IAR 99 "Standard" |
|
Az első sorozat |
IAR 109 "Swift" |
|
1992-ben IAI Lahav modernizálási programja alapján jött kétre. A 7003-as számú repülőgép HOTAS (Hands On Throttle and Stick) vezérlőkkel volt felszerelve, nagy látószögű HUD ( Head-Up Display ) az első pilótafülkében, valamint két 3 hüvelykes kijelző mindkét pilótafülkében. Új Inerciális Navigációs Rendszer (INS), valamint a keleti és nyugati fegyverrendszerek integrálása is lehetséges. Miután egy export Botswana részére meghiúsult a román kormány döntése miatt, az IAI kiszállt az együttműködésből. A repülőgépet visszaállították normál konfigurációra, majd a repülési kutatási és tesztelési központba szállították (CCIZ). Ennek ellenére megtartotta "Swift" stílusú festési sémáját és logóját is. |
IAR 99 C "Șoim" |
|
Továbbfejlesztett változat az Elbit Systems repüléselektronikai csomagjával. |
IAR 99 TD |
|
Technikai demonstrátor. |
1986. augusztus 14. |
|
Az S-002 számú repülőgép lezuhant. Mihai Ionescu alezredes és Mj. Mitiță Stoica biztonságosan katapultált. |
1990. június 26. |
|
Az S-001 számú repülőgép egy közelgő légibemutatóra való gyakorláskor, hátonrepülés közben, alacsony magasságon repült, mikor a bal szárnylebillent, a gép lezuhant. Ștefănel Vagner alezredes és Mihai Ionescu alezredes meghalt. |
1994. február 24. |
|
A 710-es számú repülőgép a földön elégett. Sérülés nem történt. |
1995. március 30. |
|
A 714-es számú repülőgép üzemanyagvezeték-töréskövetkeztében repülés közben kigyulladt.. Mindkét utas biztonságosan katapultált. |
2004. szeptember 24. |
|
A 721-es számú (Șoim) repülőgép madárral ütközött a pilótafülkénél. A hajtóműbe törmelék került. A pilóta megpróbált leszállni, de a gép összetört. A személyzet súlyosan megsérült, de felépültek. A repülőgépet leírták. |
2012. augusztus 23. |
|
A 718-as (Standard) repülőgép nem sokkal felszállás után lezuhant egy gyakorlórepülés közben. A hátsó ülésen ülő oktató katapultált, és súlyos sérüléseket szenvedett, a pilótanövendék meghalt. |
2018. július 16. |
|
A 723-as számú (Șoim) repülőgép lezuhant, miután mindkét pilóta biztonságosan katapultált. A szemtanúk arról számoltak be, hogy a repülőgépből füst jött a becsapódás előtt. |
|
|