Címkép: Saab 105 SK60 | Forrás: Jörgen Nillson |
|
|
Svenska Aeroplan Aktiebolaget |
A Saab 105 kétéves tervezési munka után született meg. Kicsi és olcsó, többcélú repülőgép. A Saab saját kezdeményezése volt a svéd kormány támogatásával. Az első példány 1963-ban készült el. A Saab 105 egy kéthajtóműves kiképzőrepülőgép. A svéd légierő Sk 60 néven rendszeresítette 1967-ben. |
A gép egyszersmind polgári célokra is alkalmas volt. Katonai változatban a 105-ös sugárhajtású kiképzőként, légi felderítőként és földi támogató/csapásmérőként szolgált, de korlátozottan elfogóvadászként is alkalmazható volt. |
1963. június 29-én a prototípus végrehajtotta első repülését. A repülési tesztprogram során kiderült, hogy a típus jól kezelhető, képes műrepülő manőverek végrehajtására is. 1965 márciusában az egyetlen prototípust elküldték a Turbomeca-i (Pyrénées-Atlantiques, Aquitaine, Franciaország) központba további repülési tesztekre. |
1965. március 6-án a svéd légierő engedélyt kapott a svéd kormánytól, hogy 130 darab Saab 105-ös repülőgépet rendeljen. |
A GÉP HÁROM ALAPVÁLTOZATA |
Sk 60A |
|
kiképző és futárgép, négyüléses konfigurációval. |
Sk 60B |
|
könnyű támadógép, kétüléses (egymás melletti) konfigurációban. |
Sk 60C |
|
kettős szerepkörben alkalmazható: Támadó- és felderítő változat, mely utóbbi szerepre a gép orrában különféle kamerákat szereltek be. |
A 105-ös többféle fegyverzettel szerelhető fel a feladatok széles skálája érdekében, amelyek többségét a szárny hat függesztőpontján alkalmazták. Levegő-föld rakéták és különféle bombák, köztük napalm; egy pár 30 mm-es gépágyú, egy 7,62 mm-es géppuska. A légvédelmi szerepkörben az AIM-9 Sidewinder levegő-levegő rakétákkal is alkalmazható. Katapult ülésekkel rendelkezik a pilóta és a másodpilóta számára, míg közvetlenül mögöttük egy kis pad áll rendelkezésre az esetleges utasok részére. A Saab 105 felszerelhető sugárzásérzékelő berendezéssel légköri mintavételhez és kamerákkal a felderítő feladatokhoz. A 105-ös gyors váltást biztosít kiképző és könnyű támadó szerepek között. |
2020-ban a Saab új szolgáltatási megállapodást írt alá a svéd fegyveres erőkkel, hogy támogatást nyújtson a Saab 105-höz 2025-ig, egy év opcióval 2026-ig. |
A Saab 105Ö névre keresztelt továbbfejlesztett változatot Ausztria rendszeresítette könnyű, többcélú repülőgépként. A Saab 105XT prototípusból fejlesztették ki. 1970 júliusában kezdődött a leszállítás Ausztriának, összesen 40 gépet adtak át 1970-1972 között. Kiképző, felderítő, elfogó és földi támadó szerepkörben alkalmazta az osztrák légierő. A 105Ö számos lényeges különbséggel rendelkezik, beleértve néhány repüléselektronikai fejlesztést, illetve a precíziós támadó/navigációs rendszert. A szárny megerősítése nagyobb mennyiségű fegyverzet szállítását teszi lehetővé a függesztési pontokon. Erősebb - Turbomeca Aubisque - hajtóművet kapott, mely kiváló teljesítményt nyújt a nagy magasságban lévő légibázisokról üzemelő gépekben. 50 év szolgálat után, 2020 december 31-én kivonták őket szolgálatból. |
|
Sk 60D |
|
Négyüléses futárgép: a két katapultülést eltávolították és négy polgári típusú ülésre cserélték, ejtőernyő lehetősége nélkül. Volt olyan D változat, amely lehetővé tette az ejtőernyők viselését. Az 1970-es évek közepén tíz SK 60A repülőgépet alakítottak át, és „SK 60D” jelölést kaptak. Világoszöld/sötétzöld/barna "szilánkos" álcafestéssel rendelkezett, hasonlóan a J37-es Viggenhez. |
Sk 60E |
|
Műszeres leszállító rendszerrel rendelkezett. A Flygvapnet tartalékos pilótáinak kiképzésére szolgált. |
Sk 60W |
|
1993-ban modernizálási programot indítottak. A legfontosabb fejlesztés az egyenként 8,45 kN (861 kgp/1900 lbf) Williams Rolls FJ44 hajtőművek és digitális motorvezérlők beszerelése volt. Ezek csendesebbek, tisztábbak és könnyebben karbantarthatók. Az első Sk 60W 1995 augusztusában hajtotta végre első repülését. Az 1990-es évek végén 115 db Sk 60A, 60B és 60C típusú repülőgépet alakítottak át W sorozatra. |
Saab 105XT |
|
Export demonstrátor; az Sk 60B továbbfejlesztett változata, 12,68 kN (2850 lbf) General Electric J85 turbóhajtóművel. A második Saab 105 prototípusból átalakított prototípus. Ebből lett a 105Ö változat. |
Saab 105D |
|
Üzleti változat, de nem volt rá megrendelés. |
Saab 105G |
|
A 105XT modernizált változata új repüléstechnikával, precíziós navigációs/támadási rendszerrel, erősebb J85-ös hajtóművekkel és módosított szárnyakkal. A 105 XT prototípusból alakították át. |
Saab 105H |
|
A svájci légierő számára javasolt változat. Nem került elfogadásra. |
Saab 105S |
|
Az 1970-es évek közepén a "Saab 105S" változatot nevezték a finn tenderre, de a finnek a BAe Hawk mellett döntöttek. |
|
|
|
|
|
SAAB 105Ö az 50 éves évfordulón |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SAAB 105 |
Fotó: Krister Karlsmoen |
|
|
|
|
|
|
|
SAAB 105 |
Fotó: Krister Karlsmoen |
|
|
|
|
|
|
|
SAAB 105 |
Fotó: Krister Karlsmoen |
|
|
|
|
|
|
|
SAAB 105 |
Fotó: Krister Karlsmoen |
|
|
|
|
|