SAAB 105
Címkép: Saab 105 SK60 | Forrás: Jörgen Nillson
SAAB 105 / SK60
Svenska Aeroplan Aktiebolaget
 

 
   A Saab 105 kétéves tervezési munka után született meg. Kicsi és olcsó, többcélú repülőgép. A Saab saját kezdeményezése volt a svéd kormány támogatásával. Az első példány 1963-ban készült el. A Saab 105 egy kéthajtóműves kiképzőrepülőgép. A svéd légierő Sk 60 néven rendszeresítette 1967-ben.
   A gép egyszersmind polgári célokra is alkalmas volt. Katonai változatban a 105-ös sugárhajtású kiképzőként, légi felderítőként és földi támogató/csapásmérőként szolgált, de korlátozottan elfogóvadászként is alkalmazható volt.
   1963. június 29-én a prototípus végrehajtotta első repülését. A repülési tesztprogram során kiderült, hogy a típus jól kezelhető, képes műrepülő manőverek végrehajtására is. 1965 márciusában az egyetlen prototípust elküldték a Turbomeca-i (Pyrénées-Atlantiques, Aquitaine, Franciaország) központba további repülési tesztekre.
   1965. március 6-án a svéd légierő engedélyt kapott a svéd kormánytól, hogy 130 darab Saab 105-ös repülőgépet rendeljen.
A GÉP HÁROM ALAPVÁLTOZATA
Sk 60A
  kiképző és futárgép, négyüléses konfigurációval.
Sk 60B
  könnyű támadógép, kétüléses (egymás melletti) konfigurációban.
Sk 60C
  kettős szerepkörben alkalmazható: Támadó- és felderítő változat, mely utóbbi szerepre a gép orrában különféle kamerákat szereltek be.
   A 105-ös többféle fegyverzettel szerelhető fel a feladatok széles skálája érdekében, amelyek többségét a szárny hat függesztőpontján alkalmazták. Levegő-föld rakéták és különféle bombák, köztük napalm; egy pár 30 mm-es gépágyú, egy 7,62 mm-es géppuska. A légvédelmi szerepkörben az AIM-9 Sidewinder levegő-levegő rakétákkal is alkalmazható. Katapult ülésekkel rendelkezik a pilóta és a másodpilóta számára, míg közvetlenül mögöttük egy kis pad áll rendelkezésre az esetleges utasok részére. A Saab 105 felszerelhető sugárzásérzékelő berendezéssel légköri mintavételhez és kamerákkal a felderítő feladatokhoz. A 105-ös gyors váltást biztosít kiképző és könnyű támadó szerepek között.
   2020-ban a Saab új szolgáltatási megállapodást írt alá a svéd fegyveres erőkkel, hogy támogatást nyújtson a Saab 105-höz 2025-ig, egy év opcióval 2026-ig.
AZ OSZTRÁK VÁLTOZAT
SAAB 105Ö
   A Saab 105Ö névre keresztelt továbbfejlesztett változatot Ausztria rendszeresítette könnyű, többcélú repülőgépként. A Saab 105XT prototípusból fejlesztették ki. 1970 júliusában kezdődött a leszállítás Ausztriának, összesen 40 gépet adtak át 1970-1972 között. Kiképző, felderítő, elfogó és földi támadó szerepkörben alkalmazta az osztrák légierő. A 105Ö számos lényeges különbséggel rendelkezik, beleértve néhány repüléselektronikai fejlesztést, illetve a precíziós támadó/navigációs rendszert. A szárny megerősítése nagyobb mennyiségű fegyverzet szállítását teszi lehetővé a függesztési pontokon. Erősebb - Turbomeca Aubisque - hajtóművet kapott, mely kiváló teljesítményt nyújt a nagy magasságban lévő légibázisokról üzemelő gépekben. 50 év szolgálat után, 2020 december 31-én kivonták őket szolgálatból.
TOVÁBBI VÁLTOZATOK:
Sk 60D
  Négyüléses futárgép: a két katapultülést eltávolították és négy polgári típusú ülésre cserélték, ejtőernyő lehetősége nélkül. Volt olyan D változat, amely lehetővé tette az ejtőernyők viselését. Az 1970-es évek közepén tíz SK 60A repülőgépet alakítottak át, és „SK 60D” jelölést kaptak. Világoszöld/sötétzöld/barna "szilánkos" álcafestéssel rendelkezett, hasonlóan a J37-es Viggenhez.
Sk 60E
  Műszeres leszállító rendszerrel rendelkezett. A Flygvapnet tartalékos pilótáinak kiképzésére szolgált.
Sk 60W
  1993-ban modernizálási programot indítottak. A legfontosabb fejlesztés az egyenként 8,45 kN (861 kgp/1900 lbf) Williams Rolls FJ44 hajtőművek és digitális motorvezérlők beszerelése volt. Ezek csendesebbek, tisztábbak és könnyebben karbantarthatók. Az első Sk 60W 1995 augusztusában hajtotta végre első repülését. Az 1990-es évek végén 115 db Sk 60A, 60B és 60C típusú repülőgépet alakítottak át W sorozatra.
Saab 105XT
  Export demonstrátor; az Sk 60B továbbfejlesztett változata, 12,68 kN (2850 lbf) General Electric J85 turbóhajtóművel. A második Saab 105 prototípusból átalakított prototípus. Ebből lett a 105Ö változat.
Saab 105D
  Üzleti változat, de nem volt rá megrendelés.
Saab 105G
  A 105XT modernizált változata új repüléstechnikával, precíziós navigációs/támadási rendszerrel, erősebb J85-ös hajtóművekkel és módosított szárnyakkal. A 105 XT prototípusból alakították át.
Saab 105H
  A svájci légierő számára javasolt változat. Nem került elfogadásra.
Saab 105S
  Az 1970-es évek közepén a "Saab 105S" változatot nevezték a finn tenderre, de a finnek a BAe Hawk mellett döntöttek.
 
SAAB 105
 
SAAB 105Ö
 
SAAB 105 SK60 A-B
 
SAAB 105Ö
 
SAAB 105
 
SAAB 105Ö kabin
 
SAAB 105
 
SAAB 105ÖE (GD-14)
 
SAAB 105Ö
 
SAAB 105Ö az 50 éves évfordulón
 
SAAB 105 SK60A
 
SAAB 105 SK60B
 
SAAB 105
Fotó: Krister Karlsmoen
 
SAAB 105
Fotó: Krister Karlsmoen
 
SAAB 105
Fotó: Krister Karlsmoen
 
SAAB 105
Fotó: Krister Karlsmoen
 
FORRÁSOK:
WIKIPEDIA
Flugzeug Info
War Thunder
 

 

 
© Légibázis Since 1998