Címkép: Saab 91 Safir katonai kiképzőgép változat | Fotó: Peer Voetmann |
|
|
Svenska Aeroplan Aktiebolaget |
A Saab 91 Safir egy három (91A, B, B-2) vagy négy (91C, D) üléses egymotoros kiképzőrepülőgép. Összesen 323 gép készült. |
A Safir fejlesztése 1944-ben kezdődött. Anders J. Andersson tervezte, aki korábban a Bückernél dolgozott, ahol ő tervezte a teljesen fából készült Bücker Bü 181 "Bestmann"-t. A Safir számos elvi tervezési jellemzője azonos a Bestmannal. A Safir fémből készült, bár szövetborítású kezelőfelületei voltak, első repülése 1945. november 20-án történt. |
Amellett, hogy a Safir elsődleges szerepet töltött be oktató/túrarepülőként, aerodinamikai próbapadként is használták. Az első prototípust platformként használták a Saab 29 sugárhajtású vadászrepülőgép szárnyának alacsony sebességű teszteléséhez, majd később tovább módosították a Saab 32 Lansen vadászrepülőgép szárnyának tesztelésére. Ezenkívül egy repülőgépet eladtak Japánnak, amelyen számos módosítást vittek véghez. Ebből lett a Shin Meiwa PS-1 hidroplán. |
91A |
|
Eredeti szériaváltozat, 145 LE (108 kW) de Havilland Gipsy Major 10 motorral. Három üléses. 48 gép épült. A svéd légierő megjelölése Tp 91 |
91B |
|
Háromüléses változat 190 LE-vel (140 kW) Motor: Lycoming O-435. Érdekesség, hogy a De Schelde cég építette mind a 106 gépet. A svéd légierő megjelölése: Sk 50B. |
91B-D |
|
Háromüléses, a 91B modernizálása. De Schelde cég épített 3 gépet. |
91B-2 |
|
91B változat a Norvég Királyi Légierő számára kisebb módosításokkal, főként állandó sebességű légcsavarral. A Saab 25-öt épített Norvégiának. |
91C |
|
A 91B négyüléses változata. Üzemanyagtartályok kerültek a szárnyakba, és állandó sebességű légcsavarral szerelték fel. Tizenegyet De Schelde, illetve 30-at a Saab épített. A svéd légierő megjelölése: Sk 50C |
91D |
|
Négyüléses változat, 180 LE (130 kW) teljesítményű Lycoming O-360 motorral, állandó sebességű propellerrel. A Saab 99 gépet épített. |
|
|