SAAB 91 Safir
Címkép: Saab 91 Safir katonai kiképzőgép változat | Fotó: Peer Voetmann
SAAB 91 Safir
Svenska Aeroplan Aktiebolaget
 

 
   A Saab 91 Safir egy három (91A, B, B-2) vagy négy (91C, D) üléses egymotoros kiképzőrepülőgép. Összesen 323 gép készült.
   A Safir fejlesztése 1944-ben kezdődött. Anders J. Andersson tervezte, aki korábban a Bückernél dolgozott, ahol ő tervezte a teljesen fából készült Bücker Bü 181 "Bestmann"-t. A Safir számos elvi tervezési jellemzője azonos a Bestmannal. A Safir fémből készült, bár szövetborítású kezelőfelületei voltak, első repülése 1945. november 20-án történt.
   Amellett, hogy a Safir elsődleges szerepet töltött be oktató/túrarepülőként, aerodinamikai próbapadként is használták. Az első prototípust platformként használták a Saab 29 sugárhajtású vadászrepülőgép szárnyának alacsony sebességű teszteléséhez, majd később tovább módosították a Saab 32 Lansen vadászrepülőgép szárnyának tesztelésére. Ezenkívül egy repülőgépet eladtak Japánnak, amelyen számos módosítást vittek véghez. Ebből lett a Shin Meiwa PS-1 hidroplán.
 
SAAB 91
 
SAAB 91 modell
 
SAAB 91
 
SAAB 91
 
SAAB 91
 
SAAB 91 modell
 
SAAB 91
 
SAAB 91
 
SAAB 91
 
SAAB 91 modell
 
SAAB 91
 
SAAB 91
 
SAAB 91
 
SAAB 91 C változat
 
SAAB 91
 
SAAB 91
 
SAAB 91
 
SAAB 91
 
SAAB 91
   
 
91A
  Eredeti szériaváltozat, 145 LE (108 kW) de Havilland Gipsy Major 10 motorral. Három üléses. 48 gép épült. A svéd légierő megjelölése Tp 91
91B
  Háromüléses változat 190 LE-vel (140 kW) Motor: Lycoming O-435. Érdekesség, hogy a De Schelde cég építette mind a 106 gépet. A svéd légierő megjelölése: Sk 50B.
91B-D
  Háromüléses, a 91B modernizálása. De Schelde cég épített 3 gépet.
91B-2
  91B változat a Norvég Királyi Légierő számára kisebb módosításokkal, főként állandó sebességű légcsavarral. A Saab 25-öt épített Norvégiának.
91C
  A 91B négyüléses változata. Üzemanyagtartályok kerültek a szárnyakba, és állandó sebességű légcsavarral szerelték fel. Tizenegyet De Schelde, illetve 30-at a Saab épített. A svéd légierő megjelölése: Sk 50C
91D
  Négyüléses változat, 180 LE (130 kW) teljesítményű Lycoming O-360 motorral, állandó sebességű propellerrel. A Saab 99 gépet épített.


 
© Légibázis Since 1998