SAAB J21
Címkép: Saab J21R| Forrás: Wikipedia
SAAB J21
Svenska Aeroplan Aktiebolaget
 

 
   Saab 21A
   A Saab 21 (katonai jelölése: J-21) egy vadászrepülőgép volt, mely először 1943-ban szállt fel. Általános vélemény szerint nagyon hatékony fegyverzettel rendelkezett. Kéttörzsű sárkánnyal és toló légcsavarral készítették, a motor a törzs hátsó részén kapott helyet. A gépből összesen 298 darab épült.
   A második világháború alatt Svédország meg akarta őrizni semlegességét, és sikerült megakadályoznia, hogy külföldi gyártású fegyverektől függjön. A hazai iparra támaszkodva nagyszabású fegyverkezési programot indított, mely egy korszerű vadászgép kifejlesztését is tartalmazta. Ennek a programnak a keretei között tervezték meg a Saab 21 repülőgépet. Hajtóműve a Daimler-Benz DB 605B motor licenc-változata lett. Az alsószárnyas gépet orrkerekes futóművel, erős fegyverzettel, katapultüléssel, kettős törzzsel és toló-légcsavarral tervezték. Ez az elrendezés lehetővé tette, hogy később a J-21R modellben a motort sugárhajtóművel váltsák fel.
   A tolólégcsavar előnye, hogy a pilóta kilátását előre semmi sem zavarja, a gépágyúkat a törzs orrába lehet elhelyezni, egyik hátránya, hogy nehezen oldható meg a gép elhagyása veszély esetén, mivel a pilótát a légcsavar lapátjai megsebesíthetik. A SAAB pilóták tréfásan a repülőgép toló-légcsavarját ("skjutande propeller") szeletelő légcsavarnak ("skivande propeller") nevezték. A tervezők ezért egy akkoriban egyedülálló katapultülés kialakításához folyamodtak, melyet viszont nem védtek le szabadalommal, ami később gondot okozott a Martin Baker vállalattal szemben, amely magának tulajdonította a szabadalmi jogokat.
 
SAAB 21R
 
SAAB 21A
 
SAAB 21R
 
SAAB 21A - 21R
 
SAAB 21A
 
SAAB 21A - 21R
 
SAAB 21R 21A és prototípus
   
 
   A három J21 prototípus közül az első 1943. júliusában szállt fel. Az 54 darab J 21A-1 vadászgépet 1945 decemberétől szállították le, melyet 124 új fegyverzettel ellátott J 21A-2, majd 119 J 21A-3 vadászbombázó követett. Az eredeti, dugattyús motorral szerelt verziót öt évig gyártották, 1948-1949-ben állították le a szalagot. A J21A gépeket 1954 után vonták ki a hadrendből.
 
   Saab 21R
   1947-ben a j21A-t áttervezték, ami a sárkány, a vezérsíkok és a szárny konstrukcióját mintegy 50%-ban érintette, de a legfontosabb a De Havilland Goblin sugárhajtómű alkalmazása volt. Az új gép a Saab 21R jelzést kapta. A Saab 21R prototípusa először 1947. március 10-én szállt fel. Az első gépet 1950. augusztusában állították hadrendbe. Bár a típust eredetileg vadászrepülőgépnek szánták, a Saab J29 Tunnan, egy újonnan kifejlesztett svéd vadászrepülőgép már 1948. októberében repült, ezért az összes a korábban tervezett 120 darabos sorozatot felére csökkentették, és az összes 21R-et átalakították 21RA vagy 21RB jelű csatarepülőgéppé. A gépeket csak a Svéd Légierő használta.
   J 21RA / A 21RA - Az első gyártott sorozat, angol gyártmányú hajtóművel szerelve. 34 darab készült 1950-ben (beleértve a 4 prototípust is) 1953-ban szerelték le.
   J 21RB / A 21RB - A második sorozat Svédországban gyártott hajtóművel. 30 darab készült 1950 és 1952 között, 1956-ban szerelték le.

 
FORRÁSOK:
WIKIPEDIA
 

 
© Légibázis Since 1998