SAAB J29 Tunnan
Címkép: SAAB J29 Tunnan - Waddington Airshow 2013 | Forrás: Netsearch
SAAB J29 Tunnan
Svenska Aeroplan Aktiebolaget
 

 
   A Saab J29 egy első generációs svéd vadászrepülőgép volt, melyet jellegzetes alakja miatt neveztek el "Flygande Tunnan"-nak (Repülő Hordó). Az első J29 1951-ben került a Svéd Királyi Légierő állományába. Kiváló repülési tulajdonságai voltak, az amerikai F–86 Sabre és a szovjet MiG-15 mellett a világ akkori legjobb vadászgépének számított. A baleseti statisztikái eleinte igen magasak voltak, ami a konstrukció újszerűségéből adódott. Gyártását 1956-ban beszüntették, a gépeket 1958-tól kezdték felváltani a J32 Lansen repülőkkel. A svéd légierő aktív szolgálatból később a J29-sek nagy részét kivonta, bár a hetvenes években még célgépként használtak néhányat gyakorlatokon.
   Svédország mellett Ausztria, és az ENSZ döntött a Tunnan alkalmazása mellett. Ausztria 1961-ben Svédországtól 30 gépet vett át, melyeket 1972-ig szolgálatban tartott. Az ENSZ égisze alatt pedig harci bevetéseket is teljesítettek.
 
SAAB J29 Tunnan
 
SAAB J29 Tunnan
 
SAAB J29 Tunnan
 
SAAB J29 Tunnan

 
Az ENSZ irányítása alatt a J29 Tunnan keményen harcolt is:
   Az ENSZ békefenntartási célból öt J29 Tunnant kapott svéd személyzettel. Az F.22 jelzéssel ellátott harci különítmányt ENSZ irányítással a Kongói Demokratikus Köztársaságban vetették be éles körülmények között az 1961-es polgárháborúban. A gépek főleg földi célpontok ellen lettek bevetve.
   A több ország érintésével kitelepült repülőgépekre fehér betűjeleket és "UN" jelzést festettek. A kiszolgáló személyzetet és a technikai eszközöket két USAF C–130A Hercules szállító repülőgéppel repülték Afrikába. Az öt J–29B vadászbombázóból álló kötelék és a szállítógépek 1961. október 4-én érkeztek meg Leopoldville-be. Leszállás után, az ENSZ csapatok parancsnoka megkérdezte a svéd kötelék parancsnokát, Sven Lambell őrnagyot, hogy mikor lesznek kész első bevetésükre. A válasz meglepte a tábornokot, mert így hangzott: „Tíz perc, amíg kerozinnal feltöltik a gépeket, mert teljes lőszerkészlettel repültünk”. Az ONUC Főparancsnokság parancsa alapján a J–29-esek biztosították a légi fölényt az Etióp F–86-osokkal együtt, de közvetlen földi támogatás (CAS – Close Air Support) is feladatkörükhöz tartozott. A svéd különítmény az F.22 jelzést kapta, Tusker hívójellel, de minden pilóta külön hívójelet is kapott, például a "Tusker 14" Lambell őrnagy személyes hívójele volt. Később a Tusker helyett a svédek Kobra, majd Viking és Firefly nevet is használtak.
   Decemberben Jadottville (jelenleg Likasi) repülőterén települt AVI légierő megsemmisítésére kaptak parancsot. December 6-án indult a támadás. A reggeli bevetés üresen találta a Jadotville-i repülőteret, a Kolwezi feletti rossz időjárás pedig megakadályozta a csapásmérést. Egy Tunnan géppár azért végig gépágyúzta a bázist, megrongálva a hangárokat, az irányítótornyot, felrobbantva az üzemanyagtartályokat és egy Sikorsky H–19D helikoptert. A két svéd gép 1000 db 20 mm-es lőszert és 14 nem irányított rakétát használt fel. Az éjszaka beállta előtt a svédek újabb támadást indítottak a kolwezi repülőtér ellen. Az AVI légierőt kiiktatták. A katangai légvédelem néhány gépágyúval rendelkezett, ezekkel sikerült egy-két találatot elérni a J–29B-ken. Az egyiket öt nap alatt sikerült csak kijavítani. Későbbi elemzések szerint a találatok elkerülhetők lettek volna, de a svédek lassan és túl alacsonyan repültek. A svédek két rakétatípust használtak. Az egyik 140 mm-es átmérőjű nagy robbanóerejű repeszromboló fejjel, a másik 75 mm-es, kisebb robbanóerejű légi harcra és földi csapásmérésre is alkalmas nem irányított rakéta volt. A 140 mm-es rakéta egy házat is elpusztíthatott, a 75 mm-esből viszont kisebb célokat lehetett pontosabban támadni. A J29 Tunnanok minden bevetésre nyolc rakétát vittek magukkal.
   Később a J29-esek áttelepültek Kaminába. Az új bázisról folytatták a támadásokat a lázadók ellen. Elpusztítottak egy lőszerraktárat, egy hidat és több légvédelmi állást. A támadássorozat gondokat is okozott a svéd kontingensnél, mivel a gépágyúk lőszere gyakorlatilag elfogyott. Az ottani indiai századok Canberra gépei is 20 mm-es gépágyúval rendelkeztek, így a svédek egy ideig rájártak az indiai készletre, de nemsokára megérkezett a svéd lőszerszállítmány is.
   A J29-esek előretolt megfigyelőkkel is dolgoztak. Hans Nordberg hadnagy például december 8-án Elisabethville felett támadás közben megkérdezte az FAC-ot (előretolt megfigyelőt), hogy mit kell támadnia. Egy svéd tiszt rádiózott és jelezte, hogy a cél egy rádióállomás, amit végül megtalált a pilóta, és kiiktatta. Földi célpontokat támadva nagy segítségükre volt, hogy a lázadók járműveikre nagy fehér keresztet festettek. A svédek köszönték szépen...
   December 10-én két J–29B-vel csapást mértek az Elisabethville-i Camp Massart laktanyára, amely a katangaiak fő szárazföldi bázisa volt. Jadotville-ben is támadta három Tunnan a katonai létesítményeket. December 12-én hibás célazonosítás miatt egy Tunnan csapást mért egy kórházra, megölve 3, és súlyosan megsebesítve 14 embert. A támadás is jelezte, hogy azért néha gond volt a célazonosítás is.
   A svéd kontingens 12 nap alatt 70 bevetést hajtott végre, 127 darab nem irányított rakétát és 17 027 gépágyúlőszert használt fel a támadások során. Lazább időszak következett, de folyamatosan kisebb fegyveres összetűzések voltak. Ekkor svéd egység viszonylag keveset repült, de ebben közrejátszott az is, hogy az üzemanyagot helikopterekkel szállították bázisukra. Március 5-én a kaminai repülőtéren, az egyik J–29B vadászbombázót eltalálta egy gyalogsági lőfegyverből származó lövedék, ami felrobbantott egy 20 mm-es gépágyúlövedéket, szerencsére csak kisebb sérüléseket okozott, a gépet ki lehetett javítani. Március 11-én Lennart Peyron vezérőrnagy ellenőrző látogatása során kipróbálta a fehér „G” jelű J–29B Tunnant. Az időjárás a felszállás után rosszra fordult, Peyron gyakorlatlansága ellenére megkísérelte a leszállást. Egy átstartolást követő sikertelen leszállási kísérlet közben a stressz hatására véletlenül behúzta a futóművet. A Tunnan a földetérés után összetört. Peyron túlélte a balesetet, de a gép tábori körülmények között, helyben nem volt javítható.
   A svéd kontingens a kiesett gépek helyére pótlásokat kapott. Először kettő S–29C Tunnan fotófelderítő érkezett, amivel egyrészt felderíthették a célpontokat, másrészt dokumentálni lehetett a küldetéseket. Kezdetben nem volt hozzájuk csak egy kiképzett felderítőpilóta, a másikat vadászhajózók repülték, ami nem volt nagy gond, mivel a J–29B és az S–29C Tunnan azonos, csak gépágyúk helyett a felderítőkamerák voltak beépítve. Az egyik S–29C-vel Jan Norlund felderítőpilóta repült. Ő volt az, aki eredetileg is ilyen kiképzést kapott. Többnnyire 30 méteren söpört végig a támadás helyszínei felett, és kiváló képeket készített.
   Katanga felett tehát megkezdődtek a felderítőrepülések. Ezek alapján megállapították, hogy az AVI légierőt újjáteremtették a lázadók. A fényképek alapján tíz T–6 Texan/Harvard felfegyverzett oktatógépet, valamint két De Havilland Vampire sugárhajtású kétüléses oktató/harci repülőgépet és több szállítógépet azonosítottak be.
   A kialakult helyzetre való tekintettel, a fémszínű J29-eseket terepszínűre festették november második felében, valamint újabb 4-8 gépet kértek hazulról. A Svéd Királyság végül minimális négygépes erősítés mellett döntött, de J–29B (A–29B) helyett a modernizált J–29F változatot küldték el november 22-én. Ezt a négy gépet nem festették át.
   Nemsokkal később a svéd egység maradt az egyedüli csapásmérő kötelék az ENSZ parancsoksága alatt. 1962. december 29-én az ONUC elindította a Grand Slam (Adu Ász) hadműveletet. A svédek első bevetéseit a kolwezi repülőtér ellen tervezték, de a lázadók kémei jelezték a támadást, és az AVI gépek nagy része Elisabethville térségéből Angola felé menekült. Reggel 6-kor hat J–29B indult Kaminából. Az alacsony felhőzetben egy felhőlyukon keresztül épp szembekerültek a felkelők egyik felszálló T–6 Texan/Harvard repülőgépével. Ake Christiansson fehér „E” oldaljelű Tunnanjával ráfordult, és rövid sorozattal megrongálta a légcsavaros gépet, amelynek pilótája Stefan Wojczik - a lengyel légierő második világháborús veteránja - bemenekült egy felhőbe, majd Jadotville repülőterén kényszerleszállást hajtott végre.Wojczik fogságba került. A Elisabethville-i repülőteret is végiglőtték a svédek. Az 50-100 méteres felhőalap miatt 10-30 méteres magasságból támadták a repülőgépeket, épületeket, hangárokat. A hat Tunnan közül négy kapott találatot kézifegyverektől, de mind repképes állapotban maradt. 29-én négy repülőteret támadtak, és elpusztították a két Vampire oktatógépet, illetve néhány T–6 Texan/Harvard, valamint egy De Havilland Dove és egy Dragon Rapide szállítógépet. A következő nap újabb három felkelő T–6-os került a veszteséglistára.
   Rövid tűzszünet után már csak egyetlen csapásmérő bevetést repültek 1963. január 15-én a katangai lázadók járműoszlopa ellen. A repülőszázadok ezután éles bevetések helyett légiharc-kiképzést végeztek, amelyek során a J–29 Tunnan vadászok közeli légiharcban egyenértékűnek bizonyultak az amerikai vadászgépekkel.
 
Waddington Airshow 2013
 
SAAB J29 Tunnan
 
SAAB J29 Tunnan
   
 
   Manőverező képessége, emelkedési tulajdonságai, sebessége és erős fegyverzete közel egyenértékűvé tette az amerikai F–86 Sabre és a szovjet MiG–15-ös vadászokkal. A SAAB elkészítette a vadászbombázó és a felderítő változatokat is. A Tunnan egyetlen hibája a radar hiánya volt, ezt egy később tervezett változatba kívánták beépíteni, azonban annak beszerzését a J35 érkezése miatt már elvetette a Flygvapnet.

 
FORRÁSOK:
Haditechnika - 2018
SAAB TECH
WIKIPEDIA

 
© Légibázis Since 1998