SAAB J35 Draken
Címkép: SAAB J35 Draken | Forrás: NetSearch
SAAB J35 Draken
Sárkány
Svenska Aeroplan Aktiebolaget
 

 
   Ez volt az első nyugat-európai építésű szuperszonikus harci repülőgép. Ez volt az egyik, ha nem az első, harci repülőgép, melyet dupla delta-szárnnyal építettek. A szárnykialakításnak köszönhetően ez lett az első ismert repülőgép, mely képes volt a "Cobra manőver"-t végrehajtani. 1960. január 14-én vízszintes repülés közben meghaladta a 2 Mach sebességet, a nyugat-európai gépek közül elsőként.
 
   A J35 Draken szuperszonikus, deltaszárnyú vadászbombázó repülőgép. Az 1950-es években tervezték, több országba exportálták, de napjainkra mindenhonnan kivonták a hadrendből. Alkalmazta:
   Svéd Királyi Légierő
   Dán Királyi Légierő
   Finn Légierő
   Osztrák Légierő
   USA: A dán gépeket az Egyesült Államok megvette, és tesztpilóták kiképzőgépeként használták őket.
 
   A Draken pilótafülkéjében többnyire svéd eredetű műszerek voltak. A Draken törzse két részből, elülső és hátsó részből állt, amelyeket csavarok kapcsoltak össze. Az elülső rész, amely egybeépült a szívócsatornákkal és a szárnyszerkezettel, befogadja a radart, a pilótafülkét, az orrfutót, a beépített üzemanyagtartályokat és egyéb rendszereket. A hátsó rész, melyet egyetlen darabként gyártottak a belső szárny többi részével együtt, tartalmazta az utánégetős hajtóművet, üzemanyagtartályokat, a fegyverzetet, a fő futóművet és egyéb rendszereket.
 
   A dupla delta szárnyak instabil kialakítása megnehezítette a J35 korai verzióinak leszállását, mivel ezeket manuálisan kellett stabilizálni leszállás közben. A pilóták külön képzésen vettek részt a leszállás végrehajtására, nagyon oda kellett figyelni a korai gépekkel. A gépet irányított, un. "szuper-átesés"-be vitték, majd azonnal negatív terheléssel egyenlítették ki, amit a féklapok alkalmazásával értek el. Az alábbi videón jól látható a J35 manővere.
A svéd légierő az első ismert légierő, amely kifejlesztette ezt a manővert. Svéd neve a "kort parad", magyarul: rövid parádé...
 
SAAB J35
SAAB J35
SAAB J35
 
SAAB J35
SAAB J35
SAAB J35
 
SAAB J35
SAAB J35
SAAB J35
 
SAAB J35
SAAB J35
SAAB J35
 
SAAB J35
SAAB J35
SAAB J35
 
SAAB J35
SAAB J35
SAAB J35
 
SAAB J35
SAAB J35
SAAB J35
 
SAAB J35
SAAB J35
SAAB J35
 
SAAB J35
SAAB J35
SAAB J35
 
   Bár a J 35 Draken nagy magasságú elfogó-vadásznak készült, de bebizonyosodott, hogy jó gyors kanyarodási képességgel és nagy sebességgel rendelkezik minden magasságban, így egy nagyon alkalmas vadászrepülőgép. A korai modellek pusztán légvédelmi küldetés teljesítésére szolgáltak. Hogy segítse a pilótákat a típusra való átállásban, a Saab néhány kétüléses J 35C kiképzőrepülőgépet gyártott, amelyek közül az első 1959 decemberében készült el. A Saab összesen 651 Drakent gyártott. A svédek Draken flottája összesen hat különböző változatból állt, míg a Draken további két modelljét kínálták a leendő exportvevőknek.
 
   Minden Draken elfogóként dolgozott, korlátozott levegő-föld képességgekkel; az egyetlen kivétel ez alól a dán Drakenek voltak, amelyek támadógépként működtek, képesek voltak AGM-12 Bullpup levegő-föld rakéták, elektronikus ellenintézkedések alkalmazására. A gép megnövelt belső és külső üzemanyagkapacitással rendelkezett. A dán Draken volt a sorozat legnehezebb repülője. 1993-ban a dán J35-ös flottából az utolsót is nyugdíjazták.
 
   Az osztrák légierő felújított J 35D-ket vásárolt, de 2005-ben ezeket a Drakeneket nyugdíjba vonultatták. Ausztria volt az utolsó ország, ahol a Draken aktív katonai szolgálatot teljesített.
 

Típusváltozatok:
   Saab 210 Draken
   Saab 210, más néven Lilldraken (Kicsi Sárkány) egy méretarányosan kicsinyített, Draken számára tervezett szárnyakkal felszerelt kisérleti gép volt a kettős delta szárny konfigurációjának értékeléséhez. Bár nem szigorúan Draken-változat, a prototípusok között mégis az elsőnek tekinthetjük. A Saab 210A: légbeömlők az orron. Saab 210B: a légbeömlők a törzs oldalaira kerültek.

   Ppl 35-1-től 13-ig
   Prototípusok különböző sorozatokhoz

   Saab 35A - Adam
   1960 márciusa és 1961 decembere között szállították le a légierőnek. Az 1960-ban leszállított kezdeti 40 gépet radar és irányzék nélkül szállították le, ezket 1961-ben szerelték be a gépekbe. Az A1 verzió rövid utánégetővel (EBK65) rendelkezett. Az A2 verzó meghosszabbított farokrészt és új utóégetőt (EBK66) kapott. A hosszabb farok csökkentette a légellenállást, de behúzható farokkerék felszerelését tette szükségessé. 25 példány épült. A J35As új radart kapott, és pontosabb célzóberendezést, mely a repülőgép elfordulási és dőlésiszögéből, valamint egyéb érzékelőktől származó adatokat használt fel a fegyverek pontos célzásához. A távolsági adatokat is a radartól kapta, de ezt manuálisan is beállíthatta a pilóta.

   Saab 35B - Bertil
   73 gépet (35201–35273), köztük tesztgépeket épített és adott át a Saab. Ennek egy változata a J35B´(prim) volt.

   Saab 35C - Cesar
   Kétüléses oktatóváltozat Sk 35C Cesar néven. A Cesar-verzióból hiányzott a fegyverzet, de a gépet szükség esetén könnyen vissza lehetett alakítani J35A szabványra.

   Saab 35D - David
   Vadász változat J35D David néven. 120 repülőgép (35274–35393) készült 1963 májusa és 1965 áprilisa között. J35D1 az első nappali vadászváltozat. Nem volt rajta radar, és régi Ferranti giroszkóppal rendelkezett. A J35D2 egy minden időjárásra alkalmas vadászgép változat volt, radarral, modern repüléselektronikával. 66 repülőgépet szállítottak le 1964 júniusa és 1965 májusa között. A Saab 35D nagy eltéréseket mutatott a korábbi változatokhoz képest. Sokkal erősebb Rolls-Royce Avon Mk.60 (Avon 300-as sorozat) hajtóművet, megnövelt belső üzemanyag-kapacitást, plusz két függesztőpontot kapott. A David volt a leggyorsabb Draken-verzió.

   Saab 35E - Erik
   Felderítő változat, neve S35E Erik. 60 repülőgép épült (35901–35960), 1963 és 1968 között 2 sorozatban készültek. Az Erik szinte teljesen megegyezett a J35D-vel, de a gépágyút kivették, helyére kamerákat szereltek. Ötnek az orrban, négynek a törzsben volt helye, némelyik függőlegesen, a többi ferdén volt felszerelve. A gép kapott befogásjelzőt, csalikat, és elektronikai zavaróberendezéseket.

   Saab 35F - Filip
   1965 és 1972 között szállították, teljes gyártás: 230 darab. Ez a változat továbbfejlesztett elektronikával és repüléstechnikával, pl. integrált radar-, célzó- és rakétarendszerekkel rendelkezik. J35F1 – kezdeti verzió infravörös kereső- és követő érzékelő nélkül. J35F2 – Hughes N71 infravörös kereső- és követő érzékelővel az orr alatt.

   Saab 35G - Gustav
   Támadó verzió lett volna, de végül nem került gyártásra.

   Saab 35J - Johan
   1985-ben a svéd kormány úgy döntött, hogy 67 J35F2-t módosít a J35J szabványra. A repülőgép hosszabb élettartamot, modernizált elektronikát, modernizált ágyút, két további AIM-9 Sidewinder pilont kapott a légbeömlők alá, és nagyobb külső üzemanyagtartályokat. A módosításra 1987 és 1991 között került sor. Az utolsó üzemképes J35J 1999-ben repült utoljára.

   Saab 35H - Helge - Helvetia
   Exportváltozat a svájci légierő számára 1958-ban. Rendelés nem történt, de botrány az volt. A tesztek során a Saab 35H 20-40%-kal jobb emelkedést mutatott, mint a Mirage III, és 35%-kal rövidebb volt a felszállási úthossza, mégsem a Draken nyert.

   Saab 35XD
   Vadászbombázó változat a Dán Királyi Légierő számára. Az X az exportot, a D pedig Dániát jelentette. A gép 1968-ban a Mirage III és a Northrop F-5 ellen versenyzett és nyert. Több változata volt. F35: együléses támadó 20 db, RF35: együléses felderítő 20 db, TF35: kétüléses oktatóváltozat 11 db. F35FD: modernizált együléses támadóváltozat. 35FD HÖG: az FD-k módosított változata WDNS-sel (Wapon Delivery and Navigation System) felszerelve. A gépeket WDNS Draken-ként is említik. Az F35FD és a HÖG változatok végül nem kerültek gyártásba, de némely rendszerük a már szolgálatban álló dán gépekre felkerült.

   Saab 35S - Suomi
   Finn Légierő részére gyártott exportváltozat. Később a finnek a DK jelölést adták neki, egyszerűen a Draken-ből kiindulva... Négy változata volt, az XS, az FS, a BS és a CS. Az XS dedikáltan Finnországnak épült, a másik három pedig a Svéd légierő gépeiből átalakított változatok voltak a Finn légierő számára. Finn szolgálatban a Draken egyedülálló módon szovjet R-13M rakétával is felszerelhető volt. Az 1980-as évek közepére a 35FS és 35XS Drakeneket ugyanazokkal az extra pilonokkal frissítették, mint a svéd J35J-t. 1993-ban a 35XS infracsapda-vetőket is kapott.

   Saab 35Ö (Saab 35OE)
    A Saab 35D exportváltozata volt az osztrák légierő számára. A Saab 35Ö többé-kevésbé megegyezett a Saab 35D-vel, de a Saab 35F új fülketetőjét kapta. 1992-ben modernizálták az osztrák Drakeneket, ezek J35Ö Draken MK2 néven szolgáltak. A sorozat radarbefogás-figyelmeztető rendszert (RWR) kapott, és az AIM-9 P5 rakétát kapott. Az RWR rendszert a Royal Danish Air Materiel Command FMK-val (Flyvematerielkommandoen) együttműködve fejlesztették ki, és nagyon hasonlított a dán WDNS Draken rendszerekhez.

 

 
FORRÁSOK:
WIKIPEDIA
War Thunder
 

 
© Légibázis Since 1998