EA–6B Prowler
Címkép: Northrop Grumman EA-6B Prowler | Forrás: WPA Alphacoders

EA–6B Prowler

Grumman Aircraft Engineering Corporation
 
"Electric Intruder"
 

   Az EA-6Belső harci küldetését Vietnamban hajtotta végre, az utolsót pedig a terrorizmus elleni globális háború támogatására. Annyira létfontosságú volt a Prowler az ellenséges légvédelem elleni küzdelemben, hogy a Sivatagi Vihar hadművelet 1991-es jelentése erre a következtetésre jutott: „Ha haditengerészeti védelmi elnyomás [EA-6B] nem áll rendelkezésre, a küldetések nem kivitelezhetők”.
 
   EA–6A
   A hidegháború alatt a légvédellem egyre kifinomultabbá vált, radarok követték a támadó repülőgépeket, és irányították a légvédelmi tüzérséget illetve a föld-levegő rakétákat egyaránt. A felmerülő fenyegetés leküzdésére az USA az elektronikus ellenintézkedések (ECM) küldetésekre adaptált repülőgépeket, nevezetesen az AD Skyraidert és az F3D Skyknightot. A megjelöléséhez egy „Q” csatlakozik, amely az ECM szerepét jelzi: AD-5Q.
 
   EA–6B
   Három A-6A gépet építettek át EA-6B prototípusnak. Összesen 27 darab EA-6A készült, ebből 15 az újonnan gyártott. A legtöbb ilyen EA-6A-t az 1970-es években kivonták a szolgálatból, az utolsó néhányat a haditengerészet két százada használta, végül az összes példányt az 1990-es években kivonták. Az EA-6A lényegében ideiglenes harci repülőgép volt, amíg a fejlettebb EA-6B el nem készült. 1966 és 1991 között összesen 170 darab EA-6B sorozatú repülőgépet gyártottak.
   Az EA-6B Prowlert két Pratt & Whitney J52 turbóhajtómű hajtotta, és szubszonikus sebességre volt képes. Az EA-6B nagy karbantartást igénylő repülőgép volt, és sok fejlesztésen esett át. Bár az EA-6B elektronikus hadviselési és parancsnoki és irányítási repülőgépnek készült légicsapás küldetésekhez, önmagában is képes volt megtámadni bizonyos felszíni célpontokat, különösen az ellenséges radarpozíciókat és a föld-levegő rakétakilövőket. Ezenkívül az EA-6B képes volt elektronikus jelek felderítésére, összegyűjtésére.
   A fejlesztést 1973-ban „kibővített képességnek” (EXCAP) nevezték el, majd 1976-ban jött a „Fejlesztett képesség” (ICAP), 1980-ban pedig az ICAP II., ami lehetővé tette Shrike és AGM-88 HARM rakéták alkalmazását a gépen. Az ICAP III fejlesztéssel szerelt gépek a Multifunction Information Distribution System (MIDS) és az ALQ-99 Tactical Jamming System rendszerrel is fel vannak szerelve. Megkapta a Link 16 adatkapcsolati rendszert is. A gyár 2010 elején négy ilyen gépet szállított le.
 
   EA–6B EXCAP
   Az első fejlesztést 1973-ban „kibővített képességnek” (EXCAP) nevezték el.
 
   EA–6B ICAP és ICAP II.
   1976-ban jött a „Fejlesztett képesség” (ICAP), 1980-ban pedig az ICAP II., ami lehetővé tette Shrike és AGM-88 HARM rakéták alkalmazását a gépen.
 
   EA–6B ICAP III.
   Az ICAP III fejlesztéssel szerelt gépek a Multifunction Information Distribution System (MIDS) és az ALQ-99 Tactical Jamming System rendszerrel is fel vannak szerelve. Megkapta a Link 16 adatkapcsolati rendszert is. A gyár 2010 elején négy ilyen gépet szállított le.
 
   EA–6B szolgálatban
   1970 szeptemberében lépett szolgálatba a VAQ-129 flottahelyettesítő osztagnál.
   1971 júliusában a Tactical Electronic Warfare Squadron VAQ-132 és a VAQ-134 lett az első hadműveleti osztag. A USS Constellation két EA-6B Prowler százada 720 bevetést hajtott végre a vietnami háború alatt az amerikai haditengerészet támadógépeinek és az USAF B-52 bombázóinak támogatására az Operations Linebacker I és II részeként.
   VAQ-134
   1983-as grenadai invázió során négy Prowler támogatta az USS Independence (CV-62) hadműveletét
   1985. Az Achille Lauro nevű olasz óceánjáró eltérítését követően október 10-én a USS Saratoga (CV-60) Prowlerei ESM támogatását nyújtottak a négy terroristát szállító EgyptAir 737-es elfogása során.
   1986. áprilisi El Dorado Canyon hadművelet során zavarták a líbiai radarokat és a kommunikációs rendszereket.
   1988. április 18-án a USS Enterprise (CVN-65) VAQ-135-ös század gépei hasonlóképpen tettek Praying Mantis hadművelet során
   1991. A Sivatagi Vihar: összesen 39 EA-6B Prowler vett részt a hadműveletben. 27 gép hat repülőgép-hordozóról és 12 gép USMC bázisról. Több mint 150 HARM rakétát lőttek ki. A Navy 1132, az USMC pedig 516 küldetést repült veszteség nélkül.
   2007-ben arról számoltak be, hogy az EA–6B-t több éven át az afganisztáni konfliktusban használták távoli robbantási eszközök, például garázsajtó-nyitók vagy mobiltelefonok zavarásával. Két Prowler osztag Irakban is hasonló feladatkörben működött.
   2011 május 2., a Neptun Lándzsa hadművelet. Oszama Bin Laden elfogásakor az MH-60 Black Hawk helikopterek és két Chinook helikopter elektronikus védelmét látták el.
   2014: Afganisztán. Ismét zavaróhadműveletekben szerepelt.
Egy NAVY EA-6B Prowler afganisztáni hadműveletek során besorol egy USAF tanker mögé 2014. december 30-án. (Forrás: USAF, James Richardson pilóta)
   2014-ben Irak felett dolgoztak, ismét az Iszlám Állam osztagai ellen.
   2014-2015: A VMAQ-4 Prowlerei támogatták a Szír lázadók elleni csapásokat. 2015 januárjáig a VMAQ-4 öt repülőgépe 800 órát repült 110 bevetésen. Nem használtak fegyvert, csak EW tevékenységet végeztek.
Közeli kép a VAQ-134 EA-6B Prowler pilótafülkéjéről, amint a személyzet felszállásra készül a Perzsa-öbölben hajózó George HW Bush (CVN 77) repülőgép-hordozóról 2014. szeptember 13-án (Forrás: USN, kommunikációs osztály, Joshua Card)
   2016. április: A Tactical Electronic Warfare Squadron 4 (VMAQ-4) EA-6B Prowler századát a törökországi Incirlik légibázisra telepítették ismét csak Szíria feletti műveletekre.
   2018. november: A VMAQ-2 EA-6B-i lerepülték utolsó hadműveleti bevetésüket a katari Al Udeid légibázisról. Az utolsó EA-6B-vel felszerelt századot 2019. március 8-án feloszlatták. Két Prowlert múzeumoknak ajándékoztak.
   Egyetlen Prowler sem veszett el harcban, de a megépült 170 gépből közel ötven semmisült meg különféle balesetekben. 44 pilóta és operátor vesztette életét.
   Az EA-6B-t 1972-től a 2019-es nyugdíjazásig szinte az összes amerikai hadműveletben ott volt. 2009-ben a haditengerészet EA-6B Prowler közössége megkezdte az átállást az EA-18G Growlerre. A Navy azt tervezte, hogy 2015-ig repül az EA-6B-vel, míg az USMC a Prowler 2019-ig történő fokozatos leállítását tervezte.
   VAQ-128: Expedíciós osztagként hozták létre 1997 októberében, megszüntették 2004 szeptemberében
   VAQ-309: Haditengerészeti légitartalék-századként hozták létre a NAS Whidbey Islanden 1979-ben EA-6A repülőgépekkel. 1989-ben váltottak EA-6B-re a Carrier Air Wing Reserve THIRTY (CVWR-30) részeként. 1994. december 31-én megszüntették.
   A haditengerészeti EA-6B-k utolsó harci bevetése a USS George HW Bush hordozó VAQ-134 százada hajtotta végre 2014 novemberében. Az utolsó NAVY EA-6B Prowler 2015. május 27-én szállt fel. 2015. június 25. és 27. között a US Pacific Fleet (CVWP) Electronic Attack Wing adott otthont az EA-6B kivonási ceremóniájának.
 
EA–6B Prowler
 
EA–6B Prowler
 
EA–6B Prowler
 
EA–6B Prowler
EA–6B Prowler
 
EA–6B Prowler
 
EA–6B Prowler
 
EA–6B Prowler

 
 
© Légibázis Since 1998