Az F-22-t az 1. FW (Vadászezred; Langley AFB, Virginia) két százada, a 27. FS és a 94. FS repüli. 90. FS (Vadászszázad; Elmendorf AFB, Alaszka) 2008. szeptember 9-én érte el a hadrafoghatóságot (IOC). Az Air Force Reserve (Légierő Tartalék) 477th Fighter Group-ja (FG: Vadászcsoport, század/ezred közötti méret) is kapott a repülőgépekből, az Elmendorf AFB-n. |
Az F-22 több hadgyakorlaton is részt vett, meggyőző eredménnyel. 2005 októberében a 27. FS a Hill AFB „Combat Hammer” hadgyakorlatán, elsősorban F–15-ösök ellen folytattak légiharc-gyakorlatot. Az F–22-esek 33 szimulált légi győzelmet szereztek anélkül, hogy az F–15-ösök egyáltalán megtaláltak volna egyetlen F-22-t is. 2006 júniusában a „Northern Edge” hadgyakorlaton, a szimulált légi harcokban saját veszteség nélkül 108 ellenfelüket lőtték le (más források szerint 144). |
2006 júniusában a „Northern Edge” hadgyakorlaton, a szimulált légi harcokban saját veszteség nélkül 108 ellenfelüket lőtték le (más források szerint 144). |
2007 februárjában öt hónapra a 27. FS Japánba települt az okinawai Kadena AFB-re, ahol japán repülőgépek ellen gyakorlatoztak, 140:0 lelövési aránnyal és 97%-os hadrafoghatósággal. Emellett valószínűleg az új kínai vadászrepülőgépekről (J–10, Szu–30) megszerzett adatokkal igyekeztek feltölteni a gépek adatbázisát. Az áttelepülés gondot okozott, a dátumválasztó vonal átlépésekor a repülőgépek navigációs rendszere lefagyott, vissza kellett térniük Hawaiira. |
2007 novemberében az alaszkai 90. FS F–22-esei nemzetközi légtérben végrehajtották első NORAD-elfogásukat, a két elfogott gép orosz Tu-95MS bombázó volt. Azóta az F-22-esek több orosz Tu–95-ös és Tu-160-as bombázók elfogásával dicskedhettek. |
2009 november, vitatott gyakorló légiharc egy Rafale-val. |
|
Több mint egy évtizeddel ezelőtt egy francia Rafale vadászgép gyakorló légiharcban legyőzött egy amerikai F-22 Raptort. Az eredmény máig vitatott. Az F-22 Raptor ellen ma négy lopakodó vadászgép veheti fel a harcot – az amerikai F-35, a kínai J-20 és az orosz Szu-57. Nem ez volt az első alkalom, hogy egy technológiailag gyengébb és régebbi repülőgép legyőzött egy F-22-t, egy T-38 Talon is „lelőtt” egy F-22-t légiharc-kiképzés közben. |
A vitatott gyakorló légiharc 2009 novemberében történt, amikor az Egyesült Államok F-22-esei az Egyesült Arab Emírségekbe repültek, hogy a Francia Légierő Rafale, a Brit Királyi Légierő Typhoon, illetve az Egyesült Arab Emírségek Mirage 2000-eseivel gyakorlatozzanak. A több napos program során az összes nemzet pilótái több különböző kiképzési evolúcióban néztek szembe egymással. Az F-22 után a Dassault Rafale volt a legpotensebb gép, ami egy nagy teljesítményű, de mégis "csak" 4,5 generációs vadászgép. |
Az F-22 jól teljesített ellenfelei ellen, „lelőtt” hat Rafale-t, öt Mirage és Typhoon gépet. Két gép győzte le a Raptort. Az egyik egy arab Mirage 2000, a másik a vitatott Rafale győzelem. Az amerikai légierő nem ismerte el ez utóbbit, és arra kérte a francia légierőt, hogy tegyen közzé egy videót a Rafale pilótafülkéjéből. Ezen a videón viszont jól megfigyelhető, hogy a francia pilóta többször is képes volt „lelőni” amerikai kollégáját. Ennek elérése érdekében azonban a Rafale pilóta valószínűleg átlépte a megadott korlátokat (az F-22 feltehetően betartotta azokat). A francia pilóta elérte a 9G-t is, a videófelvételen hallani lehet, hogy mennyire küzd a gravitáció szélsőséges erőivel, ilyenkor a vadászpilóták néha néhány másodpercre el is ájulhatnak. |
Két dolgot lehet egyből kijelenteni. Az egyik, hogy valódi légiharcban bizony nincsenek korlátok. A másik, hogy a francia pilóta egyértelműen mestere volt repülőgépének. Nagyon agresszíven repült, a határokig feszegette Rafale-ját, és végül felülmúlta amerikai kollégáját. |
Ez azonban nem jelenti azt, hogy F-22 használhatatlan lenne, inkább megerősíti a pilóta fontosságát a bot mögött. Tagadhatatlan, hogy az F-22 Raptor az egyik legkiválóbb repülőgép, de a Rafale pilótája bebizonyította, hogy egy magasan képzett, okos és "tökös" pilóta képes elrontani egy csúcstechnikás gép pilótájának napját... |
Az amerikai sugárhajtású vadászközösségben létezik az „Any given Sunday/Day” elmélet, ami azt jelenti, hogy egy repülőgép bármelyik napon le tud lőni egy másikat, akár fejlettebbet is. A fejlett repüléstechnika, mesterséges intelligencia és szenzorok napjainkban kritikus fontosságúak, de a pilóta repülési képessége egy másik fontos tényező. Ráadásul a gyakrolatok már csak ilyenek. Segítenek a pilótáknak tesztelni repülőgépeiket, taktikájukat és saját magukat, hogy később biztosan készen álljanak egy igazi harcra. |
Az amerikai sugárhajtású vadászközösségben létezik az „Any given Sunday/Day” elmélet, ami azt jelenti, hogy egy repülőgép bármelyik napon le tud lőni egy másikat, akár fejlettebbet is. A fejlett repüléstechnika, mesterséges intelligencia és szenzorok napjainkban kritikus fontosságúak, de a pilóta repülési képessége egy másik fontos tényező. Ráadásul a gyakrolatok már csak ilyenek. Segítenek a pilótáknak tesztelni repülőgépeiket, taktikájukat és saját magukat, hogy később biztosan készen álljanak egy igazi harcra. |
Forrás: Stavros Atlamazoglou, 2021. október 27 |
2013. március 31-én az Egyesült Államok F-22 Raptorokat telepített Dél-Koreába, hogy támogassa a folyamatban lévő "Foal Eagle" amerikai-dél-koreai hadgyakorlatot. Erre a Koreai-félszigeten megnövekedett feszültség miatt került sor, ugyanis Észak-Korea kijelentette, hogy „hadiállapotba” lépett Dél-Koreával. Kifogásolták és figyelemmel követték a B-2-es lopakodó bombázók Dél-koreai gyakorlatát, melyben gyakorlóbombákat dobtak, egy dél-koreai szigetre. |
2014 végén az USAF egy gyors bevetési koncepciót tesztelt négy F-22-essel és egy C-17-essel. A javaslatot két F-22-es pilóta tette 2008-ban. A cél az volt, hogy a csoport 24 órán belül akcióképes legyen és harcba szállhasson. |
2014. szeptember 22, Szíria: |
|
Az F-22-esek végrehajtották a típus első harci bevetéseit az Inherent Resolve hadművelet, az amerikaiak által vezetett szíriai beavatkozás nyitócsapásaival; repülőgépek 1000 kilós GPS-vezérelt bombákat dobtak az Iszlám Állam célpontjaira a Tishrin-gát közelében. A Raptor szír, iráni és orosz harci repülőgépeket fogott el (lelövés nélkül), illetve 270 bombát dobtak le (4250 font) mintegy 60 célpontra, ezen kívül pedig szoros légi támogatást (CAS) végeztek. |
A CENTCOM vezetése alatt 2014 szeptembere és 2015 júliusa között az F-22-esek 204 bevetést hajtottak végre Szíria felett. |
Szíria: A Hawaii Air National Guard hat F-22 Raptorja 2015. október 3-án indult hathónapos küldetésére a Pearl Harbor-Hickam közös bázisról az Egyesült Arab Emírségekbeli Al-Dhafraba, hogy felváltásák az addig ott szolgáló egységet. |
2015 szeptemberében négy F-22-est telepítettek a németországi Spangdahlem légibázisra, másik négyet a lengyelországi Lask- és az észtországi Amari légibázisra, hogy a NATO szövetségeseivel együtt gyakorlatozzanak. |
2017 novemberében Afganisztánban a tálibok által ellenőrzött régióiban B-52-esekkel együttműködve bombáztak ópiumgyártó és -tároló létesítményeket. |
Az F-22-esek 2018. február 7-én részt vettek a kormánypárti erők elleni amerikai csapásokban Szíria keleti részén. Támadó bevetések mellett az F-22-esek szerepe volt a hadműveleti elektronikus hírszerzés, megfigyelés és felderítés is. |
Számos repülőgép, köztük a több F-22 Raptor vadászgép megsérült, amikor a pusztító Michael hurrikán megrongálta a floridai Tyndall légibázist. Az MSNBC szerint a bázison állomásozó 55 F-22-ből 33-at elrepültek a vihar érkezése előtt, de 17 gépet a bázison hagytak. |
Tyndall légibázis, 2017. szeptember 8. A kép az Irma hurrikán előtt, az októberi evakuálás során készült |
Tyndall áttelepítette F-22-eseit, a QF-16 célgépeket, T-38 Talonokat, E-9A gépeit. |
Foto: USAF, Sergio A. Gamboa pilóta ( később egy baleset során katapultálnia kellett) |
Pilóták az F-22 Raptorról: |
|
Irán, 2020 március, Kevin „Showtime” Sutterfield alezredes |
|
A Raptorok drónokat is kísértek, és bár találkoztak vadászvédelemmel, de fegyveres konfliktusra ezeken a küldetéseken sem került sor. Alább egy ilyen találkozás részletei: |
Iráni Phantomok gyakran közelítettek meg nemzetközi légtérben amerikai drónokat. Az iráni vadászok 2020 márciusában is elfogtak egy amerikai drónt. Az incidens részleteit hónapokkal később hozták nyilvánosságra. A jelentés szerint egy MQ-1 Predator végzett megfigyelést és felderítést körülbelül 16 mérföldre Irán partjaitól. Egy iráni Phantom géppár észlelte a lassan mozgó UAV-t, és befogta a gépet. Miközben az egyik F-4 lemaradt biztosítani, a másik felzárkózott MQ-1-re, mintegy négy mérföldre Irán felségvizein kívül. Egyik F-4-es pilóta sem tudta azonban, hogy nem voltak egyedül a Predator közelében. Az amerikai légierő egy F-22 Raptor gépe észrevétlenül követte őket. A Raptort Kevin „Showtime” Sutterfield alezredes vezette, aki a gyanútlan iráni vadászokat figyelte. |
Showtime kapcsolatban volt a Predatorral és úgy irányította, hogy feltűnés nélkül fel tudja mérni a Phantom fegyverzetét. Az F-22 fejlett lopakodó képessége lehetővé tette, hogy ugyanabban a légtérben tevékenykedjen, mint az iráni Phantomok, és tette ezt anélkül, hogy észrevették volna. Ha harc törne ki, az F-22 tolóerővektoros hajtóműve és fejlett repüléselektronikája egy nagyon egyoldalú harcot eredményezett volna. |
Miután Sutterfield felmérte az iráni F-4 fegyverzetét, balra fordult, gyorsított és emelkedni kezdett. Amikor Raptorját egy vonalba hozta a Phantommal, jól látta a "nagyon megdöbbent" iráni vadászpilótát. Csak, hogy világossá tegye a helyzetet, beszólt a rádióba, és mindössze ennyit mondott: |
A Phantomok pilótái nem keménykedtek. Pontosan tudták, hiába vannak ketten, semmi esélyük a nagyságrendekkel fejlettebb Raptor ellen. Leváltak a Predatorról és a partok irányába fordulva távoztak. |
Terry „Stretch” Scott a légierő nyugalmazott ezredese: |
|
„A repülésvezérlők… fenomenálisak” – mondta Scott a Fighter Pilot Podcastban 2019-ben. Az eredeti kezelői kézikönyvben az állt, hogy „A legteljesebb nyugalommal repülheti ezt a repülőgépet.” – és bár a kézikönyv megváltozott a repülőgép több mint két évtizeddel ezelőtti első repülése óta, a Raptor szelleme ugyanaz, mint akkor. |
„Mivel a negyedik generációs háttérből jöttem, a látvány szemet gyönyörködtető” – mondta Scott, aki az F-22 előtt F-15-ös pilóta volt. "A gép rendkívül fürge, és még akkor is, mikor támadólag repültem egy másik Raptor ellen, elkápráztatott, ha láttam az ellenfelem manőverezni." |
Scott, aki 3500 órát repült az F-15 Eagle gépekkel, mielőtt F-22-re váltott volna, azt mondta, hogy eltartott egy ideig, míg elsajátította a Raptort. "De a végére szinte egybeforrsz a gépeddel, és az F-22-essel ez már szinte igazságtalan az ellenfeleiddel szemben..." |
Joshua 'Cabo' Gunderson őrnagy: |
|
Joshua 'Cabo' Gunderson őrnagy, az F-22 Demo Team pilótája és parancsnoka. |
„Az első 18 másodpercben a Power Loop manővernél a Raptor tolóerő-vektor képességét használjuk fel egy gyors hurok kivitelezéséhez. Nagyon kevés repülőgép rendelkezik ezzel a képességgel, a képzett Raptor pilóták csomót tudnak kötni az ellenfelek gépeire. Aztán végrehajtok egy Raptor Slide-ot, ami gyakrolatilag egy harang-manőver, csak annál egy kicsit intenzívebb a vektorálás miatt. A 47. másodpercben végrehajtok egy J-Turn-t, más néven Herbst-manővert. Mondhatnánk, hogy ez csak egy szűk forduló, ám a manővert ismét a vektorálás segítségével valósítom meg, így lesz belőle egy hihetetlenül szűk és nagyon-nagyon gyors forduló. A J-Turn alapvetően a teljes repülőgéptestet sebességfékként használja, és „30 százalékkal csökkentheti a forduló idejét. Egy MiG-29 szűk fordulója eltörpül a Raptoré mellett, és ez kiválóan prezentálja a Raptor egyedülálló manőverezési képességeit. |
Trevor Aldridge, a légierő egykori F-15C Eagle pilótája: |
|
"Nagyon szar egy normális vadászgépben ülve küzdeni ellene. Olyan érzés, mintha a 22-es csalna. A Raptor egy vadállat! Az F-22-t... tisztán vadászgépnek szánták. Nem a hátvédnek… A Raptor irányít, támad. És már messziről, de ha kell becsap az ellenséges kötelékbe és ökölharcot vív." |
James A. Blackwell Lockheed alelnök levele a tesztelési program végén: |
|
Az YF-22 programban Langley munkájának minőségét hangsúlyozták egy 1991. március 12-én kelt levélben, melyet James A. Blackwell alelnök, a Lockheed ATF Iroda vezérigazgatója írt Richard H. Petersennek, a Langley Kutatóközpont igazgatójának: |
"A Lockheed YF-22 Csoport nevében szeretném kifejezni elismerésünket a NASA Langley emberei által nyújtott munkához, ami lehetővé tette a gyors és sikeres YF-22 repülési tesztprogramunkat. Visszajelzések szerint a repülési tesztmérések megegyeztek a szélcsatornás előrejelzésekkel.
A repülési tesztprogram óriási siker volt, és mindent célunkat elértük. 1990. szeptember 29. és 1990. december 28 között a két prototípus többször repült 80 csomóval és 60¾ támadási szögben, ugyanakkor elértük a 2 Mach feletti sebességet is.
A NASA Langley Unitary-re hagyatkoztunk a szuperszonikus cirkálás tesztelésekor. A teljesítményhez használt stabilitási és ellenőrzési adatok előrejelzései alapján teszteltünk. Bemutattuk a szupercirkálást GE és P&W hajtóművekkel is. A prototípusok az előrejelzéseknek megfelelően működtek. A szuperszonikus cirkálás során a repülési teszt alapján meghatározott légellenállás a Langley Unitary Tunnel előrejelzésihez képest mindössze egy százalékkal tért el. A szuperszonikus repülési tulajdonságokat kiválónak értékelték. Repültünk szuperszonikusan 15¾ támadási szöggel; és 360¾ full-stick fordulókban, melyek során kiváló fordulási arányokat kaptunk.
A repülési teszt fénypontja program a nagy támadási szögű repülési minősége volt. Támaszkodtunk: Az önök teljes méretű szélcsatornás aerodinamikai adataira, kis sebességű, nagy támadási szögű statikus és dinamikus aerodinamikai számításaikra; forulószámításokra a Spin Tunnelből. Bővítettük a repüléseket 20¾ és 60¾ támadási szög között, és a full-stick-et . Gyors buroktágulást tapasztaltunk, de ez nem lépte túl a szabályozási törvény tervezésénél használt aerodinamikai adatokat és a repülés előtti szimulációkat.
A NASA Langley segítsége nélkül a tesztelést lehetetlen teljesíteni a rendelkezésre álló időn belül. Továbbra ia várjuk hogy önökkel dolgozzunk!" |
Az YF-22-t az ATF verseny győztesének hirdették ki 1991. április 23-án. |
Gyártás előtti technológiai demonstrátor az Advanced Tactical Fighter (ATF) demonstrációs/validációs fázisához; kettő épült. |
Együléses sorozatgyártású változat |
Tervezett kétüléses változat, 1996-ban törölték a fejlesztési költségek megtakarítása érdekében. |
az F-22 hordozóra tervezett változata felemelhető szárnyakkal. Az "Egyesült Államok haditengerészetének fejlett taktikai vadászgépe" (NATF) programban az F-14 Tomcat leváltását célozták. A programot 1991-ben törölték. |
FB-22 / X-44 MANTA / JASDF |
Az FB-22 egy közepes hatótávolságú szuperszonikus lopakodó bombázó lett volna az USAF számára. A tervek szerint akár 30 kis átmérőjű bombát vihetett volna, körülbelül kétszeres hatótávolsággal. 2006-os négyéves védelmi felülvizsgálattal az FB-22-es javaslatot törölték. |
Az X-44 MANTA függőleges és vízszintes vezérsík nélküli kísérleti repülőgép volt, amely az F-22-re épült, továbbfejlesztett tolóerő-vektorvezérléssel, és nem voltak voltak tartalék aerodinamikai vezérlőfelületek sem. A repülőgépet kizárólag tolóerő-vektorizálással vezérelték, kormányok, csűrők, elevonok nélkül. A program finanszírozását 2000-ben leállították. |
2018 augusztusában a Lockheed Martin F-22 alapjain nyugvó tervet javasolt az USAF-nak és a JASDF-nek, amely egy továbbfejlesztett F-22-t kombinált volna az F-35 repüléstechnikájával és új lopakodó bevonataival. A javaslatot az USAF nem vette figyelembe, míg a JASDF a költségek és a meglévő exportkorlátozások miatt nem fogadta el. |
Új, ismeretlen célú törzsborítás tesztelésére a Boeing két gépet épített 2021-ben, mindkettő repül. |
Az YF-22 egyik prototípusa |
Az Egyesült Államok légiereje az F-22 egyetlen üzemeltetője. 2022 augusztusában 183 repülőgép volt a készletében. |
1. Fighter Wing Langley Air Force Base, Virginia |
3. Wing Joint Base Elmendorf–Richardson, Alaska |
5. Wing Hickam Air Force Base, Hawaii |
19th Fighter Squadron (Pacific Air Forces associate unit) |
154. Wing Hickam Air Force Base, Hawaii |
199th Fighter Squadron (Air National Guard unit) |
192. Fighter Wing Joint Base Langley–Eustis, Virginia |
149th Fighter Squadron (Air National Guard associate unit) |
325. Fighter Wing Tyndall AFB, Florida |
43. Fighter Squadron (Training Unit) |
44. Fighter Group Tyndall AFB, Florida |
301. Fighter Squadron (Air Force Reserve Command associate unit) |
477. Fighter Group Elmendorf AFB, Alaska |
302. Fighter Squadron (Air Force Reserve Command associate unit) |
Tesztelő, kiértékelő és fejlesztő századok: |
57. Wing Nellis Air Force Base, Nevada |
422. Test and Evaluation Squadron (teszt, kiértékelés, fejlesztés) |
433. Weapons Squadron (fegyverzet) |
412. Test Wing Edwards Air Force Base, California |
411. Flight Test Squadron |
Kép: F-22 Raptor légi utántöltés előtt. |
|
Wikipedia angol nyelvű oldala. |
Más amerikai repülőgéptípus választása: |
|
|
|
|