A Harrier család összesített légigyőzelmei: 24 |
Jelzések : |
|
|
Harrier győzelem |
|
|
|
|
Harrier veszteség |
|
Dátum |
Helyszín |
Harrier |
Ellenfél |
Esemény |
|
1982 |
Falkland |
|
A-4B Skyhawk |
Oldalszám: C-204 |
|
Légiharcban lőtte le az argentin gépet |
|
1982 |
Falkland |
|
A-4B Skyhawk |
Oldalszám: C-226 |
|
Légiharcban lőtte le az argentin gépet |
|
1982 |
Falkland |
|
A-4B Skyhawk |
Oldalszám: C-228 |
|
Légiharcban lőtte le az argentin gépet |
|
1982 |
Falkland |
|
A-4B Skyhawk |
Oldalszám: C-309 vagy 325 |
|
Légiharcban lőtte le az argentin gépet |
|
1982 |
Falkland |
Sea Harrier |
Pilóta: W. Alan Curtis |
|
Canberra B.MK62 Oldalszám: B-110 |
Grupo 2 |
|
W. Alan Curtis hadnagy elfogta és lelőtte az argentin bombázót. A személyzet katapultált, de nem találták meg őket, meghaltak. Curtis később egy akcióban életét vesztette. |
|
1982 05 01 |
|
Harrier, 801. Sqn.
HMS Invincible |
Pilóta: |
Peter C. Barton |
|
Mirage III.EA, |
Pilóta: Teniente Carlos Perona |
Oldalszám: I-015 |
|
Május elsején az első győzelmet a HMS Invincible 801. századából Peter C. Barton hadnagy szerezte, aki Sidewinder rakétát indított az Argentin Légierő 8. vadászcsoportjának (Grupo 8) egyik Mirage vadászgépére. A gép pilótája Teniente Carlos Perona volt, aki az utolsó pillanatban katapultált úgy, hogy közben mindkét bokáján megsérült. Ennek ellenére a Pebble-sziget északi részén biztonságosan partra jutott. (Forrás: History.net) |
|
1982 05 01 |
Falkland |
|
Dagger, Oldalszám: C-433 |
Pilóta: Ardilles hadnagy |
|
A Dagger pilótája, Ardilles hadnagy meghalt. |
|
1982 05 04 |
Falkland, |
|
|
35 mm-es légvédelmi gépágyúval lőtték le. A pilóta meghalt. |
Goose Greeen |
|
1982 05 06 |
Falkland, |
Harrier FRS1 - XZ452 - |
801. Sqn., HMS Invincible |
|
|
Géppárban repült a XZ453-al rossz időjárási viszonyok között, járőrözés közben összeütköztek |
|
|
1982 05 06 |
Falkland, |
Harrier FRS1 - XZ453 - |
801. Sqn., HMS Invincible |
|
|
Géppárban repült a XZ452-vel rossz időjárási viszonyok között, járőrözés közben összeütköztek |
|
|
|
Falkland, |
Sea Harrier |
XZ451 / "006" |
Nigel Ward |
|
Ward később gépet cserélt és délután már a ZA175 / "004" jelzésű Harrierrel szállt fel, hogy azzal is légigyőzelmet arasson. |
|
|
Pucara |
"Tigre" hívójellel |
No. A-5 ? ? |
Carlos Tomba őrnagy |
|
A Goose Green-től nem messze dolgozó két Pucara-t a HMS Brilliant radarjai látták meg, és három Sea Harriert küldtek ellenük. Az egyik Pucara-t két Harrier támadta, de elmenekült. Ward a harmadik, Carlos Tomba őrnagy gépére ment, gépágyútűzzel 10:15-kor eltalálta. A Pucara előtte kétszer is sikeres légicsapást mért egy fészerre, melyet állítólag brit erők megfigyelőposztként használtak. A Pucara lelassult és elfordult, Ward ismét lőtt, és eltalálta a jobb oldali motort, A harmadik sortüze a törzs felső részét érte. Tomba gépe már alacsonyan volt. Az argentin pilóta 120 méteren katapultált és pillanatokkal utána a repülőgép a Drone-hegytől északnyugatra lezuhant, Tomba megsérült, de túlélte a támadást. A repülőgép minden bizonnyal még nehéz volt, mivel Ward mindössze 20 lőszert használt el mielőtt a célpont lezuhant. Combát baráti csapatok vették fel. |
|
|
|
|
Sea Harrier GR.3 |
Oldalszám - XZ972 |
|
|
|
A felderítést végző Harriert Blowpipe kézi légvédelmi rakétával lőtték le |
|
|
Falkland, |
|
A-4C Skyhawk |
C-309 vagy C-325 |
Daniel Manzotti és Nestor Lopez |
|
12:45-kor Sidewinder rakétával lőtte le az A-4C-t. A Skyhawk személyzete Daniel Manzotti és Nestor Lopez hadnagyok meghaltak. |
|
|
Falkland, |
Sea Harrier |
XZ455 / "012" |
|
Dagger |
"Cueca" hívójellel |
Luna hadnagy |
|
Luna hadnagy gépét 14.35-kor egy Harrier elfogta, Sidewindert indított és eltalálta. Luna katapultált, kimentették. |
|
|
Falkland |
Sea Harrier, ZA190 / "009" |
Pilóta: S.R. Thomas |
|
Dagger C-403 |
"Raton" hívójel (Egér-3) |
Pilóta: Guillermo Donadille |
|
G. Donadille kapitány Daggerét Steve R. Thomas hadnagy lőtte le Sidewinder rakétával. Donadille katapultált, kimentették. |
A harc részletes leírása itt |
|
|
|
Sea Harrier, ZA190 / "009" |
Pilóta: S.R. Thomas |
|
Dagger C-404 |
"Raton" hívójel (Egér-4) |
Gustavo Carlos Justo Piuma |
|
Piuma őrnagy gépét Steve R. Thomas hadnagy lőtte le szintén Sidewinder rakétával Piuma katapultált, kimentették. |
A harc részletes leírása itt |
|
|
|
Sea Harrier |
ZA175 / "004" |
Pilóta: Nigel Ward |
|
Dagger C-407 |
"Raton" hívójel (Egér-7) |
Pilóta: Jorge D. Senn hadnagy |
|
Senn hadnagy Daggerét Nigel Ward őrnagy Sidewinder rakétával lőtte le. Az argentin pilóta katapultált, túlélte, kimentették. |
A harc részletes leírása itt |
|
|
|
|
A-4Q |
"Tabanos" hívójel |
Pilóta: Marcelo Márquez hdgy. |
|
Marcelo Márquez hadnagy katapultált a lángoló A-4-ből. |
(Ezen a napon három "Tabanos" A-4Q gépet lőttek le: |
3-A-307, 3-A-312, 3-A-314 oldalszámmal. Nem tiszta melyik eseményhez melyik oldalszám tartozik. |
|
|
|
|
|
A-4Q |
"Tabanos" hívójel |
Pilóta: Philippi hdgy. |
|
Philippi hadnagy katapultált, őt is és a másik A-4 pilótát, Márquezt is egy helyi farmer, Tony Blake látta el, majd vissza engedte őket a helyi argentin erőkhöz. |
(Ezen a napon három "Tabanos" A-4Q gépet lőttek le: |
3-A-307, 3-A-312, 3-A-314 oldalszámmal. Nem tiszta melyik eseményhez melyik oldalszám tartozik. |
|
|
|
Falkland |
Cape Pembroke, Port Stanley |
|
|
A-4Q |
"Tabanos" hívójel |
Pilóta: Arca hdgy. |
|
Arca hadnagy, a "Tabanos" hívójelű egység harmadik gépével 30 mm-es gépágyútűz találta el. Az A-4 súlyosan sérült, Arca megkísérelt leszállni, de végül 1000 méteren inkább katapultált Cape Pembroke, Port Stanley környékén. A vízből egy Huey UH-1H mentette ki. A helikoptert Jorge "Picho" Svendsen százados vezette a 601 Helicopter Battalion-tól. Svendsen ezért az akcióért később megkapta a "Valour in Combat Medal" kitüntetést. |
(Ezen a napon három "Tabanos" A-4Q gépet lőttek le: |
3-A-307, 3-A-312, 3-A-314 oldalszámmal. Nem tiszta melyik eseményhez melyik oldalszám tartozik. |
|
|
1982 05 21 |
Falkland, |
Harrier FRS1 |
Alasdair Craig rep.hadnagy |
|
Pucara |
Juan Micheloud hadnagy |
|
Juan Micheloud hadnagy katapultált. |
|
|
1982 05 23 |
Falkland, |
Harrier FRS1 |
ZA192 - 800. Sqn |
|
|
Felszállás közben felrobbant, a pilóta meghalt. |
HMS HERMES |
|
|
|
|
Dagger, C-437 |
"Puñal" hívójel, |
Volponi hadnagy |
|
Volponi hadnagy gépét elfogta egy Harrier és lelőtte. A pilóta meghalt. |
|
|
|
|
Dagger, oldalszám C-410 |
hívójele: "Oro" |
Pilóta Castillo hadnagy |
|
Castillo hadnagy gépét egy Harrier és lelőtte. A pilóta meghalt. |
|
|
|
|
Dagger, oldalszám C-419 |
Puga hadnagy |
|
Major Puga katapultált. |
|
|
|
|
Dagger oldalszám C-430 |
Pilóta Diaz százados |
|
Diaz kapitány katapultált. |
|
|
|
|
|
Goose Greeen közelében az argentin légvédelem lelőtte, a fegyver ismeretlen. |
|
|
|
Sea Harrier |
ZA174 - 801. Sqn |
|
|
Gurulás közben lecsúszott a HMS INVINCIBLE jeges fedélzetéről, a pilótát kimentették |
|
|
|
|
|
Port Stanleytől nyugatra kézi lőfegyverek tüzétől megsérült. Üzemanyaga kifogyott, úton a Hermes felé a tengerbe zuhant. A pilóta katapultált. |
|
|
|
Sea Harrier |
XZ451 |
Nigel Ward |
|
|
C-130E Hercules |
Oldalszám: TC-63 |
"FAO Transport Grupo 1" |
|
Nigel Ward egy őrjárat utáni visszatérés közben az Invincible radarjai által észlelt célra küldték. A hajótól 20 mérföldre azonosított egy C-130E Herculest, mely 200 méterrel a tenger felett repült. Ward első AIM-9L Sidewinder rakétája nem talált, a második igen, és az egyik oldalon felgyújtotta a két motor közötti szárnyrészt. Ward ezután a Harrier két ADEN ágyújának 240 lőszeres sorozatával már leszakította a gép szárnyát. A TC-63 oldalszámú C-130-as a tengerbe zuhant. A teljes, 7 fős személyzet meghalt. |
|
|
|
|
|
Roland légvédelmi rakétával lelőtték. |
|
|
|
|
|
Légvédelmi találat után San Carlos-i tábori repülőtérre történő kemény leszállás során ment tönkre. Selejtezték és a továbbiakban tartalék alkatrészbázisként használták. A leszállás olyan durva volt, hogy a talajra fektetett le- és felszállást segítő fémlapok is megsérültek. |
|
|
|
|
|
Leszálláskor szenvedett balesetet. |
|
|
|
|
|
Légvédelmi tüzérség lőtte le |
|
|
|
|
|
Egy gyakorlat során a "Nassau" kétéltű támadóhajó megközelítésekor lezuhant az ománi partvidék közelében |
|
|
|
|
|
Légvédelmi tüzérség lőtte le |
|
|
|
|
|
Kuvait felett légvédelmi tüzérség lőtte le, a pilóta meghalt |
|
|
|
USMC AV-8Br |
Pilóta: Woody |
|
|
A háború utolsó napján iraki légvédelmi tüzérség lőtte le, Woody pilóta meghalt |
|
|
Délszláv háború |
Bosznia, Goražde |
|
|
|
Goražde közelében Sztrela–2 kézi légvédelmi rakétával lőtték le. Nick Richardson pilóta katapultált, a boszniai muszlimok által ellenőrzött barátságos területen ért földet. Egy SAS alakulat emelte ki. |
|
1996 02 14 |
|
|
|
Délszláv háború idején az Adriai tenger felett repülve műszaki hiba miatt lezuhant. |
|
2003 04 01 |
Irak, 2003-as invázió |
Perzsa-öböl |
|
|
|
A USS Nassau közelében lezuhant, a pilótát kimentették |
|
2005 10 14 |
Afganisztán |
Kandahar, repülőtér |
|
|
|
A tálib erõk által végrehajtott rakétatámadás során egy Harriert megsemmisítettek, egy másik pedig sérüléseket szenvedett a klandahari repülőtér állóhelyein. A támadásban személyi sérülés nem történt. A sérült Harrier-t megjavították, a megsemmisült gépet pedig egy másik vadászgép váltotta fel, mely még aznap este elindult Nagy-Britanniából. |
|
2009 05 14 |
Afganisztán |
Kandahar, repülőtér |
|
|
|
Felszállás után műszaki hiba miatt lezuhant. A pilóta kisebb sérüléseket szenvedett, amikor a Kandahari repülőtéren helyi idő szerint 10: 30-kor katapultált, A futómű nem jött ki teljesen és a pilóta úgy vélte nem tud biztonságosan leszállni. |
|
Dátum |
Helyszín |
Harrier |
Ellenfél |
Esemény |
|
1961 12 14 |
Anglia |
Hawker P.1127 XP836 |
Műszaki hiba |
Harrier prototípus. Repülés közben irányíthatatlanná vált normál, vízszintes leszállás közben. Bill Bedford pilóta katapultált, nem sérült meg. A repülőgép egy pajtának ütközött és felgyújtotta. |
|
|
1962 07 12 |
|
|
Műszaki hiba |
Hugh Merewether által repült gép hajtóművében a főcsapágy meghibásodott. Tűzjelzés miatt kényszerleszállást végzett a RAF Tangmere-i bázisán. Kemény leszállás után a gép lángba robbant, Merewether sértetlenül kiszállt, de a repülőgép súlyosan sérült. A csapágyhiba a kompresszor szétesését okozta. |
|
1963 06 16 |
|
|
Műszaki hiba |
Az 1963-as párizsi légibemutatón alacsony sebességgel és alacsony magasságban repülve a fúvókák vezérlőegységébe kerülő por miatt a vezérlés nem tudta követni a pilóta "parancsait" és lezuhant. A katapultálás sikeres volt. |
|
1963 06 16 |
|
|
Műszaki hiba |
Az 1963-as párizsi légibemutatón alacsony sebességgel és alacsony magasságban repülve a fúvókák vezérlőegységébe kerülő por miatt a vezérlés nem tudta követni a pilóta "parancsait" és lezuhant. A katapultálás sikeres volt. |
|
1965 04 01 |
Anglia, RAF, |
West Raynham |
|
|
Műszaki hiba |
Felszálláskor lezuhant, kigyulladt, habbal azonnal eloltották, javítható maradt. JJ. Tyson kapitány, a századparancsnok szemtanúja volt az eseménynek. |
|
1967 09 21 |
Anglia, RAF, |
Boscombe Down |
|
|
Műszaki hiba |
Tesztrepülés közben a Boscombe Down-tól két mérföldre (3,2 km) a pilóta katapultált. |
|
1969 01 27 |
Anglia, RAF, Boscombe |
Down, Dunsfold |
|
|
Műszaki hiba |
A Dunsfoldi repülőtéren lezuhant |
|
1969 06 04 |
Anglia, RAF, |
Boscombe Down |
|
|
Műszaki hiba |
Repülőgép- és Fegyverzeti Kísérleti Egység (A&AEE) tesztjén hajtóműhiba miatt lezuhant. |
|
1970 06 11 |
Anglia, RAF, |
Boscombe Down |
|
|
Műszaki hiba |
Az A&AEE tesztjén földnek repült. |
|
1971 04 23 |
|
|
Műszaki hiba |
Lezuhant |
|
1971 06 18 |
|
|
Műszaki hiba |
Egy USMC pilóta lett az első amerikai katona, aki egy Harrier-baleset során meghalt, amikor egy AV-8A repülőgép egy próba repülés közben a Chesapeake-öbölbe zuhant |
|
1971 08 03 |
|
|
|
A fúvókarendszer meghibásodása után a földbe repült. |
|
1971 08 03 |
Nyugat-Németország, |
Wattisham |
|
|
Műszaki hiba |
Lezuhant |
|
1972 03 21 |
Stadtoldendorf |
RAF GR1 XV802 |
Műszaki hiba |
A földnek repült. |
|
1972 04 26 |
Anglia, Lincolnshire |
RAF GR1 XV749 |
Ütközés madárral |
Lezuhant |
|
1972 05 01 |
Anglia, Wittering |
RAF GR1 XV777 |
Műszaki hiba |
Repülésből lebegésbe átmenet közben lezuhant. |
|
1972 05 04 |
Nyugat-Németország, Hutten |
RAF GR1 XV794 |
Ütközés madárral |
Lezuhant. |
|
1972 06 20 |
Szardínia, Cape Frasca tartomány |
|
Műszaki hiba |
Hajtóműteljesítmény-veszteség miatt lezuhant |
|
1972 06 20 |
Szardínia, Cape Frasca tartomány |
|
Műszaki hiba |
Lezuhant |
|
1972 06 27 |
Nyugat-Németország, |
RAF GR1 XV780 |
Műszaki hiba |
Hajtóműtűz miatt lezuhant |
Gutersloh közelében |
|
|
1972 09 12 |
Skócia, Lochalsh, Kyle |
RAF GR1 XV799 |
Műszaki hiba |
Hegyoldalba repült, megsemmisült, pilóta meghalt. |
|
1973 07 09 |
Anglia, Wildenrath |
RAF GR3 XV792 |
Ütközés madárral |
Lezuhant. |
|
1973 07 30 |
Nyugat-Németország, |
RAF GR3 XV805 |
Ütközés madárral |
Lezuhant. |
Coesfeld |
|
1973 09 06 |
Nyugat-Németország, |
RAF GR3 XV750 |
Műszaki hiba |
Németország felett hajtóműhiba miatt lezuhant. |
|
1973 09 24 |
Ciprus |
RAF GR1 XV739 |
Műszaki hiba |
Lezuhant. |
|
1974 01 23 |
Hollandia, Vredepeel |
RAF GR3 XV797 |
Műszaki hiba |
Lezuhant, a pilóta katapultált. |
|
1974 03 26 |
Nyugat-Németország |
RAF GR3 XV785 |
Műszaki hiba |
A gép Wildenrathból indult, leszállás során lezuhant. |
|
1974 06 15 |
USA, Marine Corps Base Camp Lejeune, Észak-KarolinA |
USMC Harrier AV8A |
Műszaki hiba |
Egy normál felszállás után lezuhant, a pilóta meghalt. |
|
1974 07 27 |
USA, Milwaukee, |
General Mitchell repülőtér |
|
USMC, Harrier AV8A |
Műszaki hiba |
Egy légi show során a pilóta megsérült. Az AV-8A Harrier lebegés demonstrálása során lezuhant, repülőgépe lángba robbant. |
|
1974 10 09 |
USA, Marine Corps légibázis, Cherry Point, |
Észak-Karolina |
|
USMC, Harrier AV8A |
Műszaki hiba |
A USMC pilóta meghalt a Marine Corps légibázison. Az AV-8A Harrier normál leszálláskor műszaki hiba következtében lecsúszott a futópályáról, és lángba robbant. |
|
1975 02 13 |
USA, Marine Corps légibázis, Cherry Point, |
Észak-Karolina |
|
USMC, Harrier AV8A |
Műszaki hiba |
A USMC pilóta meghalt a Marine Corps légibázison. Az AV-8A Harrier lezuhant egy függőleges felszállás során. |
|
1975 07 03 |
|
USMC, Harrier AV8A |
Műszaki hiba |
Egy katapultált pilótatársának felkutatásában vett részt, mikor hajtóműve műszaki hiba következtében leállt, gépe lezuhant Bennetsville közelében. Nem volt ideje katapultálni. A USMC pilóta meghalt |
|
1975 12 01 |
Belize |
RAF GR3 XV788 |
Ütközés madárral |
Lezuhant. |
|
1976 01 19 |
Anglia, Cheshire |
RAF GR3 XV745 |
Ütközés |
Két gép a levegőben összeütközött, felrobbant. A pilóta nem élte túl |
|
1976 01 19 |
Anglia, Cheshire |
RAF GR3 XV754 |
Ütközés |
Két gép a levegőben összeütközött, felrobbant. A pilóta nem élte túl |
|
1976 03 12 |
Norvégia |
RAF GR3 XV746 |
Baleset |
A hegyeknek repült Norvégiában. |
|
|
|
1976 06 01 |
USA, Whiteman AFB |
Spanyol EAV-8A |
Műszaki hiba |
A Spanyol légierő gépe gyakorlat közben, felszállás után lezuhant, pilóta katapultált. A gyakorlatot az USA-ban, a Whiteman légibázison tartották |
|
Matador No.008-2 |
|
1976 07 06 |
Nyugat-Németország |
RAF GR.3 XW770 |
Műszaki hiba |
Hajtómű leállt Borken közelében, Nyugat-Németországban. |
Borken |
4. Sqn. |
|
1976 12 16 |
Japán, Japán-tenger |
USMC, Harrier AV-8A |
Műszaki hiba |
A USMC pilóta meghalt, amikor az AV-8A Harrier kiképzőrepülés közben a Japán-tengerbe zuhant. |
|
|
|
1977 04 06 |
Usa, Beaufort |
USMC, Harrier AV-8A |
Erős oldalszél |
Függőleges felszállás gyakorlása közben hirtelen és nagyon erős keresztirányú lszél érte a futópályát, a légoszlopot elsodorta, a Harrier lezuhant. A pilóta meghalt. |
|
|
|
1977 07 12 |
Usa, Atlanti óceán, USS Saratoga hordozó |
USMC, Harrier AV-8A |
Műszaki hiba |
Az Atlanti-óceánon tartózkodó USS Saratoga hordozó fedélzetéről bemutatóra szállt fel egy Harrier. A hajón magas rangú kormányzati tisztviselők, köztük Graham Claytor Jr haditengerészeti titkár és Bert Lance, az Igazgatási és Költségvetési Hivatal akkori igazgatója figyelte a bemutatót. A gép műszaki hiba miatt lezuhant, a pilóta meghalt. |
|
1977 07 26 |
Usa, Bay River |
USMC, Harrier AV-8A |
Műszaki hiba |
Az AV-8A Harrier rossz időjárási körülmények között ismeretlen okból a Bay Riverbe zuhant és felrobbant. A pilóta meghalt. |
|
1977 09 06 |
Usa, Nellis Air Base |
USMC, Harrier AV-8A |
Műszaki hiba |
A nevadai Nellis légierő támaszpont gyakorlózónájában egy AV-8A Harrier hegyoldalba repült egy bombázási gyakorlat során. |
|
1977 10 12 |
Usa, Chocolate hegység |
USMC, Harrier AV-8A |
Ismeretlen ok |
A Kaliforniai Salton-tengertől keletre lévő Chocolate hegységben egy bombavetési gyakorlat során lezuhant. A Harrier háton csapódott a földbe. A pilóta meghalt. |
|
1978 12 15 |
Nyugat-Németország |
RAF GR3 XV801 |
Műszaki hiba |
A pilóta elvesztette uralmát a gép felett és lezuhant |
|
|
|
1979 07 18 |
Nyugat-Németország |
RAF GR.3 XZ137 |
Műszaki hiba |
Egy házra zuhant a Nyugat-Németországi Wissmar-ban |
Wissmar |
|
|
1979 09 21 |
Anglia, RAF, GR3 |
Wisbech, Ely-sziget, |
Cambridgeshire |
|
Anglia, RAF, GR3 |
XV756 és XZ128 |
|
|
Műszaki hiba |
Két Harrier összeütközött a levegőben Wisbech felett, az egyik lezuhant a városban, és három civilt ölve meg. |
|
1979 10 04 |
Nyugat-Németország |
Ravensberg |
|
|
Műszaki hiba |
A gép irányíthatatlanná vált és Nyugat-Németországban, Ravensberg közelében lezuhant. |
|
1979 10 08 |
Nyugat-Németország |
Holbeach-hegység |
|
|
Műszaki hiba |
Két héttel az eset előtt a gép részt vett egy ütközésben, de nem sérült meg komolyabban, kijavították. Most műszaki hiba miatt irányíthatatlanná vált és lezuhant. |
|
1979 10 10 |
Usa, EAF Twentynine Palms |
USMC, Harrier AV-8A |
Ismeretlen ok |
Egy gyakorlat során MCAGCC Twentynine Palmsnál körülbelül 30 méterre emelkedett, majd az alumínium leszállólapokra esett. A gép orra erősen sérült, a pilóta rendben megúszta az esetet. |
|
1979 10 12 |
Usa, Cape Lookout (NC) |
USMC, Harrier AV-8A |
Ismeretlen ok |
Az Atlanti-óceán feletti gyakorlórepülés közben, közvetlenül a Cape Lookout partján (NC) egy AV-8A Harrier meredek szögben és nagy sebességgel vízbe csapódott. A pilóta meghalt. |
|
1980 03 12 |
Anglia, Dyfed |
RAF GR.3 - XW765 |
Ütközés madárral |
Lezuhant. |
|
1980 03 13 |
Usa, Cherry Point Air Base, Észak-Karolina |
AV-8A Harrier |
Műszaki hiba. |
Cherry Point Air Base-re visszatérés közben egy USMC pilóta maghalt, miután egy 600 méter vastag felhőben repülve, az AV-8A Harrier hajtóműve minden magyarázat nélkül egyszerűen a leállt. A gép vízbe zuhant. |
|
1980 05 01 |
Usa, Cherry Point Air Base, Észak-Karolina |
|
Műszaki hiba. |
Függőleges felszállás során Cherry Point-ban a Harrierek történetének egyik leglátványosabb, és sajnos halálos balesete történt. A gép vízszintes repülésbe ment át, mikor pár méterről visszaesett a futópályára, árokba zuhant, lángba robbant, átfordult, átcsúszott egy hangáron be egy parkolóba, ahol 20 járművet tört össze. A pilóta meghalt. |
|
1980 05 28 |
Spanyolország |
Harrier EAV-8A Matador - 008-1 |
Ismeretlen ok |
Lezuhant. Ismeretlen ok, ismeretlen hely. |
|
1980 10 14 |
Anglia, Gutersloh |
RAF, GR3 - XV792 |
Műszaki hiba |
A Harrier lebegés közben átfordult és lezuhant. Az ok: a vezérlőrudak anyagfáradása. A pilóta 30 méteren, 80–90 fokos dőlésszögben katapultált, életét vesztette. |
|
1980 10 28 |
Nyugat-Németország |
RAF, GR3 |
Ütközés madárral |
Lezuhant |
Oldalszám: XV761 |
|
1980 12 01 |
Anglia, HMS Invincible |
Royal Navy |
Pilótahiba |
A jobb oldali támasztófutóval a HMS Invincible rámpájnak csapódott miközben teli póttartályokkal lebegett. A gép a tengerbe esett, a pilóta biztonságosan katapultált. |
Sea Harrier |
Oldalszám: XZ454 |
|
1981 01 19 |
Usa, Cherry Point Air Base, Észak-Karolina |
|
Műszaki hiba. |
Függőleges felszállás gyakorlása közben műszaki hiba lépett fel. A pilóta, aki az új parancsnok volt, gépét menteni próbálva, túl sokáig várt a katapultálással. Meghalt. |
|
1981 05 22 |
Nyugat-németország, Sogel |
RAF GR.3 |
Műszaki hiba |
Fedélzeti vezérlőrudak hibája maitt lezuhant |
Oldalszám: XZ139 |
3. Sqn |
|
1981 05 36 |
Beliz |
RAF GR.3 |
Műszaki hiba |
Függőleges felszállás közben nem sikerült magasságot szerezni és a fáknak csapódott a belizei repülőtéren. |
Oldalszám: XW923 |
No. 1417 |
|
1981 06 26 |
Usa, USS Tarawa |
|
Pilótahiba. |
Egy demonstrációs repülés alkalmával, túl közel húzott el a Tarawa kétéltű rohamhajó mellett. A második áthúzásnál az AV-8A Harrier minden magyarázat nélkül a vízbe zuhant. A pilóta menyasszonya a Tarawáról nézte az eseményeket. A nyomozás szerint a hölgy jelenléte befolyásolhatta a pilótát és ennek tudható be a két szabálytalan áthúzás, melyből a második halálos lett. |
|
1981 07 14 |
Beliz, Georgeville |
RAF GR.3 |
Műszaki hiba |
Felszállás után fának csapódott a belizei Georgville közelében. |
Oldalszám: XW807 |
|
1981 12 03 |
USA, Kalifornia, Twentynine Palms |
|
Műszaki hiba. |
Kaliforniában, Twentynine Palms közelében bombázási gyakorlat során egy USMC pilóta vesztette életét a 30 napos gyakorlat utolsó napján. Az AV-8A Harrier lezuhant a sivatagban. A vizsgálat nem volt meggyőző, de a hibajegyzék papírjai szerint a pilóta már korábban bejelentette, hogy a radar magasságmérő funkciója hibásan működik. |
|
1982 01 26 |
USA, Yuma |
|
Műszaki hiba. |
Egy yuma-i gyakorlórepülésen az üzemanyag-tartály kiegyensúlyozatlansága (2800 font balra, 1200 font jobbra) okozott balesetet a vészhelyzeti leszállási próba során. A gépen korábban már kétszer tapasztalták ezt a problémát, de a hibát nem sikerült megfelelően kijavítani. A pilóta meghalt. |
|
1982 02 12 |
Nagy-Britannia., Wales, Corwen |
RAF GR.3 |
Ismeretlen ok |
A 233-as operatív átképző egység egy gépe domboldalnak repült. |
Oldalszám: XZ793 |
|
1982 03 05 |
USA, Cherry Point AB. |
|
Ismeretlen ok. |
A gép leszállás közben lezuhant, a pilóta meghalt. |
|
1982 06 29 |
Nyugat-Németország, |
RAF T4 - XW272 |
Ismeretlen ok |
A fák közé repült felszállás után a nyugat-németországi Nergen-Hohne hegységben. |
Nergen-Hohne hegység |
|
1982 09 24 |
Nyugat-Németország, Északi-tenger, USS Nassau |
|
Ismeretlen ok. |
A gép röviddel azután, hogy felszállt a USS Nassau-ról (LHA-4) tengerbe zuhant, a pilóta meghalt. A haditengerészet tisztviselői nem találták az eseményről szóló nyomozati jelentéseket. |
|
1982 11 06 |
Falkland |
GR3 - XW767 |
Műszaki hiba |
Hajtómű hiba miatt a Falkland-szigetek partjánál tengerbe zuhant |
|
1982 12 01 |
USA, MCAS Yuma |
|
Ismeretlen ok. |
Bombázási gyakorlat során lezuhant, a pilóta meghalt. |
|
1983 02 23 |
Anglia, Cambridgeshire |
RAF GR.3 és T.2 |
Baleset |
Ütköztek Cambridgeshire felett |
Oldalszámok: |
XV795 és XW926 |
|
1983 04 27 |
USA, Cherry Point AB. |
|
Szerelők hibája |
A TAV-8A korábban más egyszer lezuhant és újjáépítésre került. A fülke padlólapja alatt egy fém tömlőadaptert felejtettek, ami függőleges felszállás után néhány perccel a botkormány elakadását okozta. A pilóta katapultált, de meghalt. |
|
1983 05 03 |
Nyugat-Németország, Stormede |
RAF GR.3 |
Műszaki hiba |
Felszállás során a hajtómű erejét vesztette, a gép lezuhant a stormedei bázison. |
Oldalszám: XZ134 |
|
1983 10 28 |
Anglia, Holbeach tartomány |
RAF GR.3 |
Ismeretlen ok |
233-as operatív átképző egység gépe a tengerbe zuhant |
Oldalszám: XV742 |
|
1983 11 19 |
Falkland-szigetek |
RAF GR.3 |
Ismeretlen ok |
Domboldalnak repült a Falkland-szigeteken. |
Oldalszám: XV762 |
|
1984 05 03 |
Nyugat-Németország |
RAF GR.3 |
Ismeretlen ok |
A 4. század gépe a levegőben kigyulladt és lezuhant Grossostheim repülőterén |
Oldalszám: XZ135 |
|
1984 10 22 |
Spanyolország, Rota |
Harrier EAV-8S Matador |
Ismeretlen ok |
Lezuhant, pilóta katapultált. |
|
1984 11 29 |
Falkland, Port Stanley |
RAF GR.3, No.1453 |
Ütközés madárral |
A gép lezuhant, pilóta katapultált. |
Oldalszám: XZ993 |
|
1985 02 18 |
Nyugat-Németország, Bad Laer |
RAF T4 - XW933 |
Ütközés |
Egy német F-104G rpülőgéppel ütközött a levegőben Bad Laer felett. |
3.Sqn |
|
1985 04 25 |
USA, Fallon NAS |
|
Pilótahiba |
Légiharc gyakorlása közben lezuhant egy Harrier, a pilóta meghalt. |
|
1985 11 19 |
Anglia, Wittering |
RAF GR.3 - XW922 |
Ütközés |
Függőleges leszálláskor elcsúszott, leesett, a gép nem semmisült meg, közepesen megsérült. |
233. Op. átk. egység |
|
1986 06 17 |
Anglia, Yeovilton |
RAF GR.3 - XW916 |
Elektromos hiba |
A gép Yeovilton megközelítése közben elektromos hiba miatt lezuhant. |
233. Op. átk. egység |
|
1986 06 28 |
Anglia, Chievres |
RAF GR.3 - XW769 |
Műszaki hiba |
Lebegés közben lezuhant |
|
|
1986 07 29 |
Spanyolország, Rota |
Harrier EAV-8S Matador |
Ismeretlen ok |
Lezuhant. |
|
1987 08 12 |
USA, Észak-Karolina, Pamlico megye |
|
Műszaki hiba |
Egy kétüléses Harrierben a pilótaülés meghibásodott katapultrendszere váratlanul kilőtte a pilótát. A hátul ülő műszaki katona pár pillanattal később önerőből katapultált, de túl későn, az ernyőnek már nem volt ideje teljesen kibomlani. A műszaki katona meghalt. |
|
1987 10 22 |
Egyesült Királyság, Írország, Atlanti-óceán |
GR5 - ZD325 |
Műszaki hiba |
Dunsfoldból startolva leszállítás előtti tesztrepülésen vett részt. A katapultülés véletlen elműködése kivetette a pilótát a fülkéből és a Harrier üresen repült tovább. A gépet egy USAF Lockheed C-5 fogta el, hogy ellenőrizze az állapotát, mielőtt a Harrier Írország partjai közelében az Atlanti-óceánba zuhant az üzemanyag kifopgyása miatt |
|
1987 11 02 |
Nyugat-Németország, Otterburn |
RAF GR.3 |
Ütközés |
A két gép Ottenburn tartomány felett összeütközött. |
XV790 és XZ136 |
|
1988 03 01 |
USA, Észak-Karolina, Cherry Point |
|
Műszaki hiba |
Légiharc gyakorlás közben lezuhant a Neuse folyó közelében. A pilóta meghalt. |
|
1988 05 04 |
India, Goa |
Sea Harrier - IN601 |
Ismeretlen ok |
Az indiai haditengerészet Harrierje Goa közelében lezuhant, a pilóta meghalt. |
|
1988 05 20 |
Anglia, Gutersloh |
RAF GR.3 |
Műszaki hiba. |
Felszállás után, felhőkbe emelkedett de a pilóta elvesztette az irányítást, lezuhant, erdőbe esett. |
XW809 |
|
1988 06 27 |
India |
Sea Harrier (Har60) |
Ismeretlen ok |
Lezuhant, a pilóta meghalt. |
T60 - IN652 |
|
1988 07 13 |
USA, Észak-Karolina, Cherry Point |
|
Műszaki hiba |
Másodpercekkel Cherry Point AB.-ről történő felszállás után elektromos rövidzárlat miatt a csűrők hibásan működtek, a pilóta katapultált, de meghalt. |
|
1988 08 18 |
Anglia, Gutersloh |
RAF GR.3 |
Műszaki hiba. |
Felszállás után a fák közé csapódott hajtóműhiba miatt |
XW921 |
|
1989 05 13 |
USA |
|
Pilótahiba |
Egy tapasztalatlan pilóta számára még bonyolult manőver volt a függőleges felszállás, és hibásan állította be az emelőhajtómű kiömlőit. Túl későn katapultált, meghalt. |
|
1989 06 20 |
Anglia, Gutersloh |
RAF Harrier T.4 |
Műszaki hiba. |
Lezuhant |
XW925 |
|
1989 12 18 |
Spanyolország |
Harrier EAV-8B-9 Matador - 01-901 |
Ismeretlen ok |
Lezuhant |
|
1990 01 23 |
Spanyolország, Rota |
|
Ismeretlen |
Az EAV-8A Matador lezuhant, a pilóta meghalt. |
|
1991 09 25 |
Anglia, Yorkshire, Driffield |
|
Ütközés madárral |
Yorkshire-i Driffield közelében az operatív átképző egység Harrierje alacsonyrepülés közben lezuhant egy madárral való ütközés után. A pilóta és a mögötte ülő nő, aki egyetemi tiszti kadét volt katapultált és túlélték, de a hölgy súlyosan megsérült. |
|
1992 02 07 |
Anglia, Gutersloh |
|
Ütközés madárral |
Az XW927 javíthatatlanul megsérült egy kemény leszálláskor Gutersloh-ban |
|
1992 05 14 |
Anglia, Wittering |
|
Műszaki hiba |
Hajtóműleállás miatt lezuhant. |
|
1992 06 09 |
India |
Harrier FRS.51 |
Oldalszám: IN619 |
|
Ismeretlen ok. |
A Harrier lezuhant, a pilóta sikeresen katapultált, életben maradt. |
|
1992 12 09 |
India |
Harrier FRS.51 |
Oldalszám: IN612 |
|
Ismeretlen ok. |
A Harrier lezuhant. |
|
1993 11 24 |
Irak |
|
Műszaki hiba |
Műszaki hiba következtében egy RAF GR.7 lezuhant Észak-Irakban az északi „Sentinel” művelet részeként végzett járőrözés során. Miután biztonságosan katapultált gépéből, a pilótát egy amerikai helikopter mentette meg Irak területén 100 mérföldre a határtól. A pilóta visszatért Incirlikbe. |
|
1993 11 26 |
Spanyolország, Rota |
|
Ismeretlen |
Az EAV-8A Matador lezuhant. |
|
1994 02 19 |
Spanyolország |
EAV-8B-9 Matador |
No. 01-902 |
|
Ismeretlen |
Lezuhant, a pilóta katapultált. |
|
1994 05 13 |
Spanyolország, Rota |
EAV-8B-9 Matador |
No. 01-810 |
|
Ismeretlen |
Malloca szigetén lezuhant, a pilóta katapultált. |
|
1996 02 08 |
India |
Harrier FRS.51 |
Oldalszám: IN620 |
|
Pilótahiba |
Tenger feletti éjszakai repülésre nem megfelelően felkészített pilóta hibázott, a gép lezuhant. |
|
1996 02 23 |
Anglia, Merry Harriers Inn, Somerset, Taunton |
Royal Navy Harrier T4A, 899 NAS - XZ445 |
Pilóták: |
Michael Auckland |
Stephen Brooks |
|
Ismeretlen ok |
A Harrier RAF Culmhead AB-től körülbelül 6 km-re délre lezuhant. A pilóta, Cdr Michael Auckland hadnagy és a hátul ülő mérnök, CPO Stephen Brooks meghaltak az eseményben. |
|
1997 01 09 |
Nyugat-Németország, Laarbruch |
RAF Harrier GR.7 |
4. Sqn - ZD377 |
|
Ismeretlen ok |
A 4.Sqn. RAF Harrier GR.7 gépe egy kopmbinált felszállás során lezuhant a németországi Laarbruchban. Az égő repülőgép hátára fordulva állt meg a pályán. A pilóta lábát törte és kisebb sérüléseket szerzett, nagy baja nem esett. |
|
1997 09 30 |
India |
Harrier FRS.51 |
Oldalszám: IN611 |
|
Ismeretlen ok |
A Harrier lezuhant. |
|
1997-2007 |
India |
|
Többféle ok |
Az indiai jelentések szerint 20 év alatt, 2007-ig 31 indiai Sea Harrier közül 16 zuhant le, mely események 7 pilóta életét követelték. |
|
1998 12 18 |
Anglia, Wittering, |
RAF Harrier GR.7 |
20(R) Sqn - ZD434 |
Pilóta: |
David Haward szds. |
|
Ismeretlen ok |
Alacsonytámadás gyakorlása közben Staindrop falu közelében, a Barnard-kastélytól 3 mérföldre zuhant le. A pilóta, David Haward kapitány meghalt a balesetben. |
|
1999 01 29 |
USA, Nellis, Red Flag |
RAF GR.7 |
Ismeretlen ok |
Red Flag gyakorlat alatt lezuhant, a pilóta katapultált, de súlyos sérüléseket szenvedett. |
3F Sqn. |
Oldalszám: ZG856 |
|
1999 07 09 |
Anglia, Lincolnshire, Boston, Cottesmore |
RAF Harrier GR.7 |
4. Sqn - ZD345 |
|
Ismeretlen ok |
Boston Cottesmore övezetében, 5 mérföldre a várostól zuhant le a Harrier. A pilóta csekély sérülésekkel megúszva a balesetet, katapultált. |
|
1999 07 14 |
Anglia, Tweed, Northumberland |
RAF Harrier GR.7 |
3. Sqn - ZG532 |
|
Ismeretlen ok |
A gép Cornhill közelében, Tweedben zuhant le. A pilóta sikeresen katapultált. |
|
|
Usa, Észak-Karolina, |
Craven megye, |
Cherry Point Air Base |
|
|
USMC AV-8B Harrier |
2nd. Marine Air Wing |
|
Műszaki hiba
|
MCAS Cherry Point-tól keletre egy erdős területen zuhant le. Pilóta katapultált, életben maradt. Civil áldozat, sérült nincs. Egy szemtanú: "Kint voltam a kertben. Hallottuk a Harrier repülését, majd egy hangos csattanást, ütközést, és azt mondtam, hogy a fenébe egy gép éppen lezuhant. Felhajtottuk az utcán, mindenki futott kifelé. Füstöt láttunk a mező felett. Nagy tüzet láttunk az erdőben. Mi befutottunk az erdőbe, hogy megnézhessük, segíthetünk-e, és ott állt a pilóta. Azt mondta, hogy jól van, és hogy katapultált. Azt mondta, hogy 45 perce repült, aztán érezte, hogy valami nincs rendben és puff..." Befutott a sheriff-helyettes is, később vele ment el a helyszínről. Ez volt a negyedik gép májusban, ami lezuhant. (The Warzone, Tyler Rogoway cikkéből fordítva) |
A háborúra a Harriereket rohammunkában készítették fel, Angliából két repülőgép-hordozó, a HMS Hermes (a 800. századdal) és a HMS Invincible (a 801. századdal) azonnal útra kelt. A rajtuk települt Sea Harriereket a tengeri út alatt, a hajók fedélzetén korszerűsítették. A francia partok előtt elhajózva folyamatosan gyakorlatoztak a Francia Légierő Mirage III-asai ellen, mert ez volt az Argentin Légierő egyik fő típusa.
A szigetek körüli harcokban a bevetett 28 Sea Harrier 1436 bevetést repült, 22 argentin repülőgépet és egy helikoptert lőttek le. A gépeket hajók ellen is bevetették, május 9-én elsüllyesztettek egy kémkedő argentin halászhajót, 16-án használhatatlanná tettek egy, a szigetekre utánpótlást szállító teherhajót. A GR.3-asok megérkezése előtt szárazföldi célokra is mértek csapásokat, bombázták Port Stanley repülőterét, emellett a földön semmisítettek meg számos argentin repülőgépet. Összesen hat repülőgép veszett oda, kettőt az argentin légvédelem lőtt le.
A RAF Harrier GR.3-asai közül az 1. század 14 gépe ötszöri légi utántöltéssel repült át először a félúton lévő Ascensionra, majd onnan teherhajók érintésével a szigetek közelében lévő repülőgép-hordozókra. Fő feladatuk a földi csapatok támogatása volt, elsősorban SNEB nem irányított rakétákat, és BL.755 kazettás bombákat vetettek be. Az utolsó napokban lézerirányítású bombákat is dobtak a helyszínen tartózkodó SAS-egységek célmegjelölését igénybe véve. A repülőgépek alkalmasak voltak AIM–9 Sidewinder légiharc- és AGM–45 Shrike lokátorromboló rakéták hordozására is, de ezeket nem vetették be.
Mivel tehetetlenségi navigációs rendszerük nem volt alkalmas mozgó hajóról történő alkalmazásra, ezért a csapásmérő kötelékeket egy-egy Sea Harrier vezette. A 14 Harrier GR.3 összesen 126 bevetést repült.
9 lelőtt argentín IAI Dagger (Izraeli Nesher argentín változata, Mirage III alapján) |
7 lelőtt argentín A-4 Skyhawk |
1 lelőtt argentín Mirage III |
1 lelőtt argentín C130E Hercules |
|
Az öbölháborúban az USMC 86 AV–8B repülőgépe vett részt, két század szárazföldi repülőtérről üzemelt, emellett a USS Saipanról is repültek bevetéseket, a koalíciós légierő bevetéseinek összesen 7,7%-át. Elsősorban hagyományos bombákat dobtak, de OV–10 Bronco és F/A–18D Hornet repülőgépek segítségével lézerirányítású bombákat is alkalmaztak. Öt gép veszett oda, ez viszonylag soknak számít, ennek oka elsősorban a hajtómű és kiömlőnyílásai törzs közepéhez közeli elhelyezkedése volt, az infravörös irányítású rakéták a forró égéstermék-gázok kiáramlási pontjaira vezették magukat, ez a Harriereknél a gép középpontjához közel volt, így az ilyen rakéták találatai rendszerint végzetesnek bizonyultak. Ennek ellenére Norman Schwarzkopf tábornok a Harriert azon kilenc fegyver közé sorolta, melyekkel megnyerték a háborút (a Harrieren kívül az F–117 Nighthawk és az AH–64 Apache volt repülőeszköz). |
A RAF Sea Harrier FRS.1-esei 1993 és 1995-ös kivonásuk között járőröztek Bosznia légterében. |
Az afganisztáni háborúban a USMC Harrierjei a kezdeti légitámadásokat a USS Bataan és a USS Peleliu fedélzetéről hajtották végre (hajónként hat géppel), 2001. november 3-ától kezdődően. 2002 január–februárjában az Olasz Haditengerészet Giuseppe Garibaldi repülőgép-hordozója, fedélzetén nyolc AV–8B Plussal is csatlakozott a légi hadművelethez. 2002 folyamán az Indiai-óceánon szolgáló Bataant és Peleliut a USS Bonnhomme Richard és a USS Wasp váltotta le, az utóbbi fedélzetén először érkeztek a térségbe a Litening célmegjelölő konténerekkel felszerelt Harrierek, ezek a gépek már Kandahárba települtek, később Bagramból is repültek bevetéseket. 2004 szeptemberében az angol Operation Herrick keretében először hat, majd nyolc Harrier GR.9 települt Kandahárba. A gépek közül egy 2009. május 14-én a felszállás után lezuhant. A brit Harriereket 2009 nyarán vonták ki Afganisztánból. |
Iraki szabadság hadművelet |
Az Iraki szabadság hadműveletben a USMC 76 Harrierje vett részt, elsősorban partraszállító hajók fedélzetéről (60 gép a USS Bonhomme Richard, a USS Bataan, a USS Tarawa és a USS Nassau fedélzetéről, 16 gép Kuvaitból) bevetve, összesen 2000 bevetést repültek, a háború vége felé, rugalmasságukat kihasználva, egy előretolt repülőteret hoztak létre számukra Bagdad közelében, ahol tüzelőanyaggal tudták a gépeket feltölteni, kiváltva ezzel a bonyolultabb légi utántöltést. Hadrafoghatóságuk elérte a 80%-ot, ami a Harrierek esetében kiemelkedően jó aránynak számít, emellett egy gép sem veszett oda. A gépek már a Litening ER konténerekkel felszerelve harcoltak, nem csak az önálló célmegjelölésre lettek képesek, de a konténer kamerájának képét át tudták játszani a földi csapatoknak is, ami nagy segítséget jelentett. A háborúban 18 angol Harrier GR.7-est is bevetettek, két ezredbe szervezve, szintén a USMC alárendeltségében. |
Szerkesztette: 3NR Légibázis |
|