Az F-14 Tomcat történetének legsikeresebb pilótája |
Iráni Iszlám Köztársaság légierejének vadászpilótája volt. Élt 50 évet. |
|
|
Jalil Zandi (Dzsalil Zandi) Dandártábornok (perzsa: جلیل زندی) Született Garmsārban, 1951 május 2-án, elhunyt 2001. április 1-én. vadászpilóta volt az Iráni Iszlám Köztársaság légierőjében, aki az összes Irak– Irán háború alatt aktívan szolgált.
Jalil Zandi az IIAF-ban kezdte meg pályafutását és az IRIAF-nál folytatta. |
Iránnak a szovjet Mig-25 Foxbat felderítők átrepülései miatt szüksége volt egy modern, nagy harcértékű, potens gépre. Irán az amerikai F-14 Tomcat mellett döntött és a Shah kétmilliárd dollár értékben vásárolt belőlük rakétákkal, és egyéb felszereléssel együtt. Az amerikai haditengerészet Irán legjobb pilótáit, mérnökeit és technikusait képezte ki a repülőgépek üzemeltetésére és karbantartására. 1979-re Iránnak csaknem 80 F-14-ese és több mint 120 képesített pilótája volt a Tomcatekre. Ám az Irak-Irán háború alatt az Egyesült Államok nem volt hajlandó pótalkatrészeket, fegyvereket szállítani a Tomcat számára. 1986-ra az iráni Tomcat állomány 80-ról 25-re csökkent. |
|
Zandi akkor csatlakozott az iráni légierőhöz, amikor az még "birodalmi" légierő volt, Reza Pahlavi Sah vezetésével. Zandi őrnagyként gyakran összecsapott egyik felettesével, Abbas Babaei alezredessel, aki hírhedt volt a pilóták és tisztek iránti kegyetlen bánásmódja miatt. Babaei feljelentette, és Jalil Zandi-t tíz év börtönre ítélték, ahol kivégzéssel fenyegetették, de a légierő akkori parancsnoka és sok más légierős pilóta kérésére hat hónap elteltével szabadon engedték. Zandi kisétált a börtönből, leporolta repülőruháját, összeszorította a fogát, és elhatározta, hogy bármiről is legyen szó, küzdeni fog a hazájáért. Zandi ezután nyolc éven át harcolt az irakiak ellen. |
|
„F Arba Ashara! Yalla! Yalla!” Magyarul: F-14! FUSS! FUSS! |
|
|
A nyolcvanas években az iraki vadászpilóták ezzel a felkiáltással figyelmeztették társaikat, ha Tomcat jelent meg a környéken. Az iráni F-14-esek 1980 szeptembere óta szedik le az égről az iraki MiG-eket. |
|
Zandi F-14 Tomcat pilótaként szerzett hírnevet az Irak-Irán konfliktusok alatt, és a harcokban ászpilóta lett. Állandó harcban állt az iraki légierő MiG-jei és Mirage-ai ellen. Zandi elsősorban az iráni olajmezők védelmében vett részt, olykor az iraki légierő egész századai ellen kellet vezetnie egységét. Az egyik első küldetésén Zandi egyedül szedett le két MiG-23-at, az egyiket nagy hatótávolságú Phoenix rakétával, a másikat pedig egy Sidewinderrel lőtte le. Egy másik összecsapás során iráni olajszállító tartályhajót kísért. Rövidesen azon kapta magát, hogy összeakadt egy századnyi iraki géppel, melyek közül egyet lelőtt, a többi kivált a harcból és eltűntek. A hajó épségben átkelt a veszélyes területen. |
|
|
„A MiG-23 nem az a gép volt, amit az irakiak szerettek volna. Egyik gépünket sem tudta felülmúlni, és mi nem nagyon tartottunk tőlük. Csak akkor aggódtunk, amikor a háború alatt nagyszámú iraki MiG-23-assal kellett megküzdenünk. A MiG-23-ban a leglenyűgözőbb az volt, hogy amikor üldöztük őket, nagyon hamar fel tudott gyorsulni. Végsebességben viszont nem győzte le az F-14-et, nem tudott utolérni minket.” |
|
|
1988. április 24-én két Mirage F.1EQ-4 és két F.1EQ-5 szállt harcba egyetlen IRIAF F-14A ellen, melynek pilótája Jalil Zandi volt. Az irakiak a nyílt támadás és egy bizonyos "Zsiráf" taktika kombinációját alkalmazták. Az F.1EQ-5 géppár a csali szerepét játszotta a Tomcat számára, mely Kharktól körülbelül 50 kilométerre délre éppen CAP-ot hajtott végre. Az iráni vadászgépet az F.1EQ-5-ös pár az F.1EQ-4-esek elé csalta. Ahmed Husszein Khalaf befogta Zandi Tomcatjét, és 10 kilométerről kilőtt egy Super 530F rakétát. Iraki források szerint Husszein rakétája vagy közvetlen találatot ért el, vagy közvetlenül a célpont pilótafülkéje alatt robbant fel, de Jalal Zandi őrnagynak sikerült leszállnia a súlyosan sérült Tomcatjével Bushehr-ben. |
|
Zandi őrnagy utolsó küzdelmére 1988 októberében került sor, amikor nyolc Mirage F1-es vadászgéppel találta szembe magát. Zandi keményen küzdött, és két nem megerősített győzelmet szerzett a harc során, de végül lelőtték. Sérült gépét még átvitte az iráni határon, de amikor második hajtóműve is leállt, katapultálnia kellett. Sérüléseket szerzett, de egy darabban visszaért a bázisra. A háború hátralevő részét altábornagyként a földről küzdötte végig, az aktív repülést fel kellett adnia. 2001-ben ment nyugdíjba. |
A FOIA vizsgálata szerint, a közzétett amerikai hírszerzési dokumentumok alapján összesen 11 győzelmet szerzett, ebből 8 megerősített és három valószínű győzelem. Irak ebből csak három lelövést ismer el. |
A győzelmek között szerepel négy MiG-23, két Su-22, két MiG-21 és három Mirage F1. Ezekkel a győzelmekkel ő lett az, aki F-14 Tomcat történetében a legtöbb légigyőzelmet aratta... az amerikai pilótákat is beleértve. |
Zandi megkapta a Fath 2. osztályú kitüntetést, ami egy iráni katona számára az egyik legmagasabb elismerés. Nem csak légiharcairól volt híres, hanem a repülős napszemüvegek iránti szenvedélyéről is, melyre az amerikai F-14-es kiképzéseken tett szert... |
Feleségével, Zahra Moheb Shahedinnel együtt halt meg 2001-ben egy teheráni autóbalesetben. |
Jalil Zandi légigyőzelmei. Az összes győzelmét F-14 Tomcat típussal szerezte. |
|
|
Dátum |
A vesztes |
Mivel érte el? |
No. |
1981. május 15. |
MiG-21 |
AIM-9P |
1 |
1982. január ... |
MiG-21 |
AAM |
2 |
1982. október 10. |
MiG-23 |
AIM-54A |
3 |
1983. szeptember ... |
MiG-23 |
AIM-54A |
4 |
1983. szeptember ... |
Su-22 |
AAM |
5 |
1986. április ... |
Su-22 |
AAM |
6 |
1986. április ... |
MiG-23 |
AAM |
7 |
1987. augusztus 29. |
MiG-23 |
AIM-54A |
8 |
1988. február ... |
Mirage F1 |
AAM |
9 |
1988. február ... |
Mirage F1 |
AIM-9P |
10 |
1988. október ... |
Mirage F1 |
AIM-9P |
11 |
|
|
|
Szerkesztő: AAM - Az angol Red Top infravörös önirányítású légi közelharc-rakéta. |
|
|
|
Jalil Zandi F-14-es gépe előtt. |
|
Iráni F-14-es vadászgépek teheráni hadsereg katonai parádéján, 2012. április 17-én. |
Szrkesztette Légibázis Admin: 2022 02 05 frissítve: 2022 09 28 |
|