AVRO 504
 
 
AVRO 504 | Forrás: NetSearch
AVRO 504
AV Roe and Company - AVRO. Anglia

 

Az Avro 504 egy brit egyhajtóműves kétfedelű, teljesen fából készült, kétüléses repülőgép volt. Négyzet alakú törzse volt, szárnyait két-két sor merevítő fogta össze. Az alsó szárnyvégek alján egy csúszót használt, gengébb földérintések kivédésére. Felderítésre és kiképzésre használták.
Fred "Freddie" Raynham repült vele először 1913 szeptember 18-án. Az első világháború kezdete előtt nem volt belőle túl sok a Royal Flying Corps (RFC) és a Royal Naval Air Service (RNAS) szolgálatában. A háború kezdetekor ezeket Franciaországba vitték. Az egyik RFC AVRO 504-es lett az első brit repülőgép, amelyet a németek lelőttek 1914. augusztus 22-én.
A háború alatt összesen 8970 készült. A háború után több mint 4 ezer darabot építettek, és 1932-ben fejezték be a gyártást. Ez a legnagyobb számban gyártott repülőgép, amely bármilyen katonai minőségben szolgált az első világháború alatt. Az 504-es könnyen felismerhető a kerekek közötti egyetlen csúszótalpról, amelyet a RAF-ban csak "fogpiszkálónak" neveztek.
Az 504-es volt az első brit repülőgép, amely német csapatokat támadott a földön, valamint az első brit repülőgép, amely bombatámadást hajtott végre Németország felett. Az első Brit gép volt, melyet a német légvédelem eltalált és lelőtt, és az első volt, melyet légiharcban lelőttek.

Történetek, veszteségek, akciók
 AVRO 504
Vincent Waterfall, Charles George Gordon Bayly
1914. augusztus 22-én a 23 éves Vincent Waterfall alhadnagy és navigátora, Charles George Gordon Bayly hadnagy felderítésre ment, hogy az RNAS által egy három gépes csoport számára információt szerezzenek. A raj Friedrichshafennél, a Bodeni-tó partján fekvő Zeppelin-művek bombázására indult az északkelet-franciaországi Belfortból. A jelentések szerint: V. Waterfall hadnagy (pilóta) és C.G.G. Bayly (megfigyelő) az 5-ös századból 10:16-kor indult egy Avro 504-ben felderítő feladatra. Nem tért vissza, ezért a következő napon eltűntnek nyilvánítottuk. Kétségtelenül ennek a gépnek a megsemmisítése volt az az esemény, mellyel a németek megbizonyosodhattak a brit erők jelenlétéről. A megfigyelő jelentését a roncsok közelében találták meg. A gép roncsait néhány belga paraszt összegyűjtötte, és végül eljutott a londoni hadihivatalhoz."
 
Louis Strange hadnagy és a biztonsági heveder, meg még pár ötlet és egy győzelem
Nagy-Britannia egyik első sztárpilótája Louis Strange hadnagy volt, aki tapasztalatai alapján egy biztonsági hevederrendszert dolgozott ki, az Avro 504-hez, hogy a lövésze „felálljon és körbe tudjon lőni a gép tetején és hátán.” Strange tüzére, Euan Rabagliati egy Lewis fegyvert használt, és részben a hevedereknek is köszönhetően hamarosan leszedtek néhány német repülőgépet a nyugati fronton. 1915 októberére a Royal Flying Corps úgy döntött, hogy ezt a biztonsági hevedert minden repülőgépére felszereli. A fegyverek mellett Strange gránátokat is vitt magával, amelyeket megpróbált az alattuk lévő ellenséges repülőkre ejteni. Ezt a szokását néhány másik században is átvették.
Strange 1914. november 22-én aratta első győzelmét. Lövésze F. Small hadnagy volt és megtámadtak egy Aviatik kétüléses gépet, és Armentières környékén a föld felé kényszerítette. A német kénytelen volt leszállni egy felszántott területen, közvetlenül a brit vonalak mögött.
1914. december 25-én Strange futball labdákat szerzett és a német kézen lévő lille-i repülőtér fölé repült, ahol karácsony napi tréfaként a németeket futball labdákkal bombázta.
Strange az Avro 504 padlójába acélcsövet rögzített, melyen keresztül 7 kilós repeszbombákat próbáltak ledobni. Az egyik ilyen bomba elakadt a csőben, és egy kukoricatáblán kényszerleszállásra kényszerültek.
 
A 753-as
1915. március 21-én az RFC 1. századának 753-as számú Avro 504K típusú gépe felderítésen volt. Hollandia felett Sint Kruis környékén légvédelmi tüzet kapott, a gép nehezen vezethetővé vált. A pilóta elevickélt vele Dunkirk-ig, ahol kényszerleszállást hajtott végre.
A 753-as Dunkirk-nél [Ministrerie van Defensie]
 
Az 1001-es
1915. március 24-én Hollandia felett légiharcot vívott egy német Etrich Taube-val. A gép megsérült és kényszerleszállást hajtott végre Kruiningen (Zuid-Beveland) közelében. Az esetről a holland Twentsch újság írt.
Az 1001-es Kruiningen (Zuid-Beveland) közelében. [Beeldbank]
 
A friedrichshafeni támadás
1914. november 21-én három pilóta: E.F. Briggs parancsnok, S.V. Sippe hadnagy és J.T. Babbington egy RNAS-századot vezetett a Bodeni-tónál lévő Zeppelin-művek ellen. Briggs a 874-esen, Babington a 873-ason, Sippe a 875-ösön repült. Egy negyedik Avro 504-es is indult R.P. Cannon alhadnagy pilótával, de felszálláskor letörte a farokcsúszóját és nem mehetett a csoporttal. A három gép a semleges Sájcot megkerülve, átrepült a a Bodeni-tó felett Friedrichshafenig. A támadás teljesen váratlanul érte a németeket, akik a veszteségeiket nem hozták nyilvánosságra. Visszafelé indulva Briggs prancsnok gépét lelőtték, amikor alacsonyan húzott át egy fészer felett. Fogságba esett, de két évvel később sikerült megszöknie.
A jelentések szerint: V. Waterfall hadnagy (pilóta) és CGG Bayly (megfigyelő) az 5-ös századból 10:16-kor indult egy Avro 504-ben felderítő feladatra. Nem tért vissza, ezért a következő napon eltűntnek nyilvánítottuk. Kétségtelenül ennek a gépnek a megsemmisítése volt az az esemény, mellyel a németek megbizonyosodhattak a brit erők jelenlétéről. A megfigyelő jelentését a roncsok közelében találták meg. A gép roncsait néhány belga paraszt összegyűjtötte, és végül eljutott a londoni hadihivatalhoz."
 
A végzetes baleset Brooklandsban.
Az RFC 2. századának 776-os számú Avro 504-ese. A Flight magazin korabeli tudósítása szerint:
"A legnagyobb sajnálattal kell rögzítenünk a hétfő reggeli balesetet, amely a 36 éves H.T. Lumsden őrnagy, a Brooklands-i Királyi Repülő Hadtest iskola parancsnokának életébe került. A vizsgálat bizonyítékai szerint Lumsden őrnagy utasként szállt fel egy gépen, melyet Carpenter hadnagy vezetett. A repülőtérről felszállva Addlestone közelében 40 méter magasságban repült, amikor a hajtómű leállt; a gép elkezdett lecsúszni. Muszáj volt éles kanyart tennie, hogy elkerüljön néhány fát, amikor a gép a földre csapódott. A pilóta súlyosan megsérült, de életben maradt. Lumsden őrnagy sérülése rosszabb volt és négy órával később a kórházban meghalt. A vizsgálatot elnapolták, amíg Carpenter hadnagy felépül."

 
AVRO 504J és K
 AVRO 504
1915 közepétől az Avro 504-et kivonták a franciaországi hadműveletből, és a Royal Flying Corps (RFC) és a Royal Naval Air Service (RNAS) standard kiképző repülőgépévé vált. A legjelentősebb változatok, az Avro 504J a 100 lóerős Gnome, vagy a 80 lóerős Le Rhone motort alkalmazta, míg az 504K ezeket és más motortípusok széles skáláját tudta befogadni. Az Avro 504 messze legsikeresebb változata az Avro 504K volt, összesen 4997 darab készült belőle. A "J" lényegében egy 504A volt másik motorral. Sok repülőgép, amelyet eredetileg Avro 504A néven rendeltek, végül Avro 504J néven készült el. 1917 végén az együléses átalakított Avro 504J-ket és Avro 504K-kat használták az RFC több Home Defense századának felszerelésére. Ezeket a repülőgépeket a szárny fölé szerelt Lewis géppuskával szerelték fel, és 100 LE-s Gnome vagy 110 LE-s Le Rhône motort kaptak. 274 átalakított Avro 504J-t és Avro504K-t nyolc különböző Honvédelmi osztag használta 1918-ban.
Az Avro Transport Co által üzemeltetett Avro 504K flottájának egy része a Southport-i strandon.
A háború végén a típus az újonnan alakult RAF standard kiképzőjeként szolgált az 1920-as évek végéig. Az utolsó brit gyártású Avro 504K-t 1927 februárjában adták át. Nagyszámú fölösleges repülőgépet bocsátottak eladásra. Ezeket polgári vagy katonai használatra adták el. Több mint 300 504K-t vettek fel a polgári nyilvántartásba Nagy-Britanniában. Ezeket túlnyomórészt oktatásra és örömrepülésre használták az Egyesült Királyságban és Európában. Sok repülőgépből eltávolították a kettős kezelőszerveket, és a hátsó pilótafülkét két utas befogadására alakították át. Ezek jelentették a repülés népszerűsítését Nagy-Britanniában.
Az Avro 504K Mk.II elnevezést 1924-ben alkalmazták egy nem lajstromozott prototípusra, mely az Avro 504K és az Avro 504N jellemzőit egyesítette. A repülőgép egy Avro 504K törzset és egy 100 LE-s Gnome Monosoupape-t használt, Avro 504N futóművel és szárnyakkal. Bár a típust nem állították gyártásba, 30 hasonló típust gyártottak licenc alatt Mexikóban Avro Anahuac-ot.
Avro Anahuac (504K) egy mexikói katonai kiképzőiskolában. Az 1920-as évek hadjárataiban is használták a FAM (Fuerza Aérea Mexicana) szolgálatában. | Mexican military aviation history
Az Avro 504K-ra rengeteg katonai exportmegrendelés érkezett és a típusból 30 vagy annál többet üzemeltettek a következő országok: Ausztrália, Belgium, Kanada, Holland Kelet-India, India, Japán, Portugália és Dél-Afrika. 331 darab Avro 504K-t a tengerentúlon is gyártottak Ausztráliában, Japánban, Kanadában, Holland Kelet-Indiában és Belgiumban.
 
Külföldi gyártók
 AVRO 504
Az Avro 504 későbbi modelljei, nevezetesen az 504N, 1939-ben állt a RAF szolgálatába kiképzőként, kis darabszámban, és egészen 1944-ig repültek. Az utolsó iteráció az Avro 504R Gosport volt, melyet először 1926 júliusában repültek. Ez egy könnyebb, 100 lóerős Gnome Monosoupape motort használó típus volt, és hasonló kezelhetőséget és teljesítményt nyújtott, mint a szabványos Avro 504K egy 130 lóerős Clerget motorral. Hat Avro 504R jelent meg a brit polgári nyilvántartásban, amelyeket vagy a Gnome vagy Mongoose motor hajt. A fő eladások az exportpiacra irányultak, ahol az Avro 504R Gosportot kiképzőként használták. Argentína 10-et vett az Egyesült Királyságtól, és legalább 34-et helyben gyártottak. Észtországban hat gép és Peruban is hat gép volt az R típusból.
Avro 504R Gosport Avro Alpha motorral, 1927-ben
 
Japánban is gyártották az 504N szériát. A K2Y az Avro 504N japán változata volt és 360 darab épült. A Yokosuka, Kawanishi, Watanabe, Mitsubishi, Nippi és Showa gyártották. Amikor egy 150 LE-s Mitsubishi által épített Armstrong Siddeley Mongoose motor tettek bele, a K2Y1 jelzést kapta. A megnevezés K2Y2-re változott, amikor 160 LE-s Gasuden Jimpu 2 erőforrást szereltek be.
Az FN8833 egy Avro 504N volt, melyet az Avro 504K-ból alakítottak át.
Az Avro 504-es gyártási jogát legalább 20 külföldi gyártó vette meg. A legyártott 504-es variációk pontos darabszámát igazából nem is tudjuk.

 
Jellegrajzok, képek
 AVRO 504
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Források:
Wikipedia
aviation-safety.net
baesystems.com
Beeldbank

 

 
© Légibázis Since 1998