Címkép: A5M Kína felett, 1940 | Forrás: Pacific Eagles |
|
|
Mitsubishi Heavy Industries, Ltd |
A Japán Haditengerészet 1934-ben adta ki a 9-Shi specifikációt egy fejlett hordozófedélzeti vadászrepülőgépre, amely 350 km/h végsebességű - ami akkoriban magas volt - repülőgépet ír elő, amely képes 5000 méterre 6,5 perc vagy annál kevesebb idő alatt feljutni. Az új repülőgépet a japán repülőgép-hordozókon üzemelő A2N és A4N kétfedelű repülőgépek leváltására tervezték. |
A vadászgép egyfedelű volt, rögzített futóművel. Gyáron belül Ka-14-ként emlegetett gépet, 600 lóerős Nakajima Kotobuki 5 motor hajtotta, és 450 km/h-s maximális sebességet ért el, ami messze meghaladta a követelményeket. Első felszállása 1935. február 4-én volt. |
A Kaga hordozóhoz rendelt A5M-ek voltak az elsők, akik akcióba léptek a sanghaji csata során, majd később a város körüli szárazföldi bázisokra osztották be őket. A típust rendszeresen látták külső ledobható tankkal, így az egyik első repülőgép volt, amely ezeket a hatótávolság növelésére használta. Az A5M-ek amerikai Boeing P-26C gépek ellen harcoltak az első légi harcokban. Használták a G3M bombázók kísérésére is, melyek súlyosan megszenvedték a kíséret nélküli rajtaütéseket. |
Az A5M volt az elsődleges IJN vadászgép a kínai-japán háború során, egészen addig, amíg az A6M Zero kis számban megjelent 1940-ben. Ennek ellenére az A5M továbbra is szolgálatban volt a csendes-óceáni háború első évében, a korall-tengeri csatában is repült a Shoho repülőgép-hordozóról. Később a megmaradt A5M-eket a kamikaze egységek állították szolgálatba, amerikai hajókat támadva Okinawánál és a Home-szigeteken. |
|
|