|
Warren Schwab, 1944. június 6. |
Egy B-24 Liberator pilóta München felett |
Corey Adkins riportja, 2020. november 11. |
|
Warren Schwab 1921-ben született. Átélte a nagy gazdasági világválságot, majd amikor kitört a II. világháború, Warren beállt a légierőhöz és B-24 Liberator pilóta lett. |
1944. június 6-án, hajnali 5-kor, még mielőtt a szövetséges erők partra szálltak volna Normandiában, Warren Schwab és legénysége bombázóküldetésre indult München fölé, egy ipari komplexum megsemmisítésére. |
„Ez egy nagyon jelentős nap volt az életemben, mert akkor nem hittem, hogy visszajövök, belül úgy éreztem, hogy aznap meg fogok halni.” |
Amikor a város fölé értek, jelentős légerhárításba ütköztek. |
„115 légvédelmi állásuk volt a város körül, és úgy tűnt mindegyik minket lő. A németeknek eszük ágában sem volt, hogy a vadászgépeiket a bombázók terjedelmes alakzatába beküldjék. Minden gépen tíz 50-es kaliberű géppuska volt, és egy 18-30 gépes formációnál az komoly tűzerő. Öngyilkos dolog bejönni közénk és megtámadni egy bombázót. A német pilóták bár felemelkedtek a B-24-esek magasságára, de a fegyvereink hatótávolságán kívül maradva követtek minket. Leszakadó gépekre vártak, de nem akartak berepülni saját légelhárító tűzükbe sem. Hamarosan légvédelmi gránátok robbantak körülöttük. Ezek egy része meg is rongálta gépünket. Amikor nyitni akartuk a bombatér ajtaját ... semmi. A hidraulikus rendszert ellőtték. Kézzel nyitották a fiúk, aztán dobtuk a bombákat. 1000 fontot dobtunk le, azért az nagyon pusztító volt odalent.” |
Mikor ledobták az összes bombájukat, hazaindultak, de a gépük egy roncs volt, tele lyukakkal. |
„A másodpilótámat egy repesz a csípőjén keresztül átlőtte úgy, hogy az egész oldalát és a hasát is felhasította. A lövedék többi része a fejem felett tépte szét a pilótakabin üvegezését.” |
Noha hazafelé tartottak, még lehett aggódni. Le kellett szállniuk, de hidraulika nélkül. A bombatér ajtaja is nyitva ragadt, azt visszarángatták valahogy.
|
„Nem tudtuk kinyitni a féklapokat és a fékeket sem használhattuk. Pumpálva, kézzel kellett kiengednünk a futókat, majd fel-le rángatni a gépet, hogy a gravitáció hatására rögzítődjön a futómű. Aztán ki kellett ereszteni és hasonlóképpen rögzíteni az orrfutót is.” |
Végül készen álltak a leszállásra, de hát ugye, nem volt fékük. Warren előállt egy tervvel.
|
„A két törzslövészének szóltam, hogy kössék rá ejtőernyőjüket a fegyverükre, majd nyissák az ernyőket, amint pályát érünk. Jól eltalálták a pillanatot és szépen lassulni kezdtünk. Egy kicsit lefutottunk a kifutó végéről a mezőre, de szerencsésen megálltunk. Nagyon rossz nap volt. Leszállás után egy órával visszamentem a géphez. El sem hiszed, hány lyuk volt rajta... 92.” |
Warren több mint 20 küldetést repült, aztán Koreában és Vietnamban is szolgált. |
„A titok az, hogy minden nap pozitív hozzáállással ébredj, és minden nap legyen valami dolgod... Szép életem volt, nagyon áldott vagyok.” |
Warren Schwab egy fotófelderítő Liberator előtt |
Warren Schwab 99 évesen 2020-ban a történetét meséli. |
Forrás: Corey Adkins, 9&10 News Northern-Michigan, 2020. |
|
|
|