|
A B–24 Liberator a második világháborúban alkalmazott amerikai hadászati nehézbombázó repülőgép volt, melyet a Consolidated Aircraft fejlesztett ki az Amerikai Hadsereg Légiereje számára. A Liberator nevet a brit légierőben kapta. |
Tervezése 1939-ben kezdődött el, első bevetésére 1941-ben került sor. Egy ellenálló, minden célra használható gépet akartak. A nagy oldalviszonyú vitorlázórepülőgépszerű lamináris Davis-szárnyprofil miatt nehezebben volt vezethető mint a B–17. Fel- és leszálláshoz Fowler-féle fékszárnnyal rendelkezett. A korai változatok motorjai mechanikus, a későbbiek turbófeltöltővel készültek. Előnye volt a B–17-tel szemben, hogy a szembe támadás elleni védelme jobb volt, mert a G változat 26. példányától megjelent a forgatható orrlövész torony. Ugyancsak előnyösebb volt az osztott oldalkormány motorhiba esetén. Az utolsó nagy számban gyártott sorozat a B–24M volt. |
A B-17-es első bevetéseit a második világháború alatt teljesítette. Először a Royal Air Force (Királyi Légierő), majd a USAF (Amerikai Légierő) nyolcadik légierejében került bevetésre a német ipari célok ellen. A háború alatt 32 tengerentúli bombázócsoportot szereltek fel ezzel a géppel. A ledobott bombák mennyisége 650,195 tonna volt, ebből 451,691 tonna európai célokra esett. |
|
B-24 Típusváltozatok |
|
Az Army Air Corps 1939. március 30-án rendelt egyetlen prototípust. Négy Pratt & Whitney R-1830-33 Twin Wasps hajtja, 1200 lóerővel (890 kW) felszálláskor, illetve 1000 lóerővel (750 kW) 4400 méter magasságon. Nyolc 1000 font (450 kg) tömegű bomba, három 0,5 hüvelykes (12,7 mm) és négy |
7,62 mm-es géppuska védelmi fegyverzettel. 1939. december 29-én repült először. Később XB-24B-re alakították át. |
|
Gyártás előtti prototípusok, 7 gép épült. Fegyverzete: 1 db .50 Colt-Browning M2 géppuska az orrban, két .50 Colt-Browning M2 középen, egy .50 Colt-Browning M2 géppuska a farokban. Motorok: Pratt & Whitney R-1830-33, felszálló teljesítmény 1200 LE. Hamilton Standard Hydromatic háromlapátos |
állandó sebességű légcsavarral szerelték. 1941 január és 1941 március között készültek el a Consolidated Aircraft Corporation San Diego-i gyárában. A hét gép közül végül csak egy, a 40-702 sorozatszámú gép maradt az Egyesült Államokban, mert hat gépet az Egyesült Királyságban értékesítettek LB-30A néven. Ezeket a gépeket a British Overseas Airways Corporation-hez (BOAC) irányították az észak-atlanti őrjáratokra. A sorozatszámokat később a B-24D gyártásához használták fel. |
|
1939. április 27-én rendelték meg, kevesebb mint 30 nappal az XB-24 megrendelése után és a befejezés előtt. A kisebb módosítások közé tartozott a belépőélek nyílásainak megszüntetése és a jégtelenítő rendszer hozzáadása. Összesen: 1 épült, később átalakítva YB-24-re. |
|
Az 1939-ben megrendelt B-24A volt az első sorozatgyártású modell. A nagy hatótávolságú repülőgépek iránti igény miatt a B-24A-t minden különösebb teszt nélkül rendelték meg. Az XB-24 aerodinamikai fejlesztései megjelentek az "A" változaton és jobb teljesítményt eredményeztek. Összesen kilenc gép |
épült, melyek a Ferrying Commandhoz kerültek. |
|
Az első harcképes B-24. A módosítások között szerepelt egy méternyi orrhosszabbítás, mélyebb hátsó törzs, szélesebb hátsó vezérsík, önzáró üzemanyagtartályok és plusz páncélzat. Brit specifikációk szerint építették brit felszereléssel, hasonló volt a B-24C-hez. |
Az első repülőgép kivételével (amely mintaként készült és egy tesztrepülés során elveszett), a gépek saját szárnyon repültek Angliába, de fegyverzet nélkül. A fegyverzetet Angliában szerelték fel a gépekre. Az Egyesült Államok 1941 decemberi háborúba lépésével a szállításokból mintegy 75 gépet visszatartottak az USAAF számára, de ezeknél megtartották az LB-30 jelzést. USA-ban Browning M2 0,50 hüvelykes (13 mm) fegyvereket szereltek fel; egyetlen fegyvert az orrba, mindkét törzslövész-állásba és a hasi toronyba; a farokban pedig egy ikerágyú váltotta fel az oda szánt brit négycsövű 303 hüvelykes (7,70 mm) Browning faroktornyot, a kétágyús Martin torony pedig a Boulton Paul törzsháti tornyot. Tizenötöt küldtek a Csendes-óceán délnyugati részére, köztük néhányat Jávára, hogy segítsenek Holland Kelet-Indiának, három gép Alaszkába, hat pedig a Midway-szigetre került, közvetlenül a júniusi tengeri ütközet után. A gépeken hatan vesztették életüket különböző balesetekben. 1943-ban huszonhármat visszaküldtek az Egyesült Királyságba. Tizenhét gépet később ASV radarral szereltek fel, és a Panama-csatorna övezetében használták. Az összes gyártás: 165. |
|
A B-24A gépek első 9-es sorozata után újabb 20 gép épült, melyeket még a Lend-Lease előtt az Egyesült Királyságban értékesítettek LB-30B néven. A repülőgép ezen változata rövid orral, kerek motorburkolatokkal rendelkezett. Hátsó torony nélkül készült. |
|
A B–24A továbbfejlesztett változata, amelyre turbófeltöltővel felszerelt R–1830–41 motorokat szereltek. Hogy megtartsák a feltöltő és az intercooler beömlő-nyílását, a motorburkolat fektetett ellipszis alakúra alakították ki és a két beömlőt a burkolat két oldalán helyezték el. |
A faroklövész helyét módosították, új, hidraulikus hajtású Consolidated A–6 típusú toronyot szereltek be, valamint egy Glenn L. Martin Co. tervezte tornyot szereltek a törzs elejére. Összesen kilenc B–24A lett átépítve. |
|
Az első nagy sorozatban gyártott változat, 1940 és 1942 között készültek erősebb R–1830–43 turbófeltöltős motorokkal. A gyártás során megváltoztatták a törzs és a farokgéppuskák tornyait. Összesen 2696 darab épült, melyből a 2381-et a Consolidated San Diego-i, 305-öt a Forth Worth-i, |
és 10 darabot a Douglas Tusla-i gyára gyártott le. A képen látható B-24D harci küldetéseket repült Észak-Afrikában 1943-1944-ben az 512. bombaosztaggal. 1959 májusában került a múzeumba. Ugyanaz a típus, mint a világhírű "Lady Be Good" B-24D, mely 1943 áprilisában tűnt el egy küldetés során Észak-Afrikából, és a líbiai sivatagban találták meg. 1959 májusában. |
|
B-24E-1-FO Liberator 42-7770 volt az első B-24-es nehézbombázó, amely 1942. május 15-én került le a Ford Willow Run futószalagjáról, mindössze 160 nappal azután, hogy az Egyesült Államok belépett a második világháborúba. A Henry Ford THF25680 Ford Motor Co. Willow Run-i gyára volt az E változat |
egyedüli gyártója. Az első gépet további 6971 követte, illetve még 1893 összeszerelő készlet, mielőtt a gyártás véget ért, 1945. június 28-án. |
|
Prototípus a felfújható gumicsónakok helyére beépített kísérleti termikus jégtelenítő rendszerrel a NACA tesztjeihez. A szárnyak jégtelenítéshez a kipuffogógázok hőjét használta fel. Csak 1 darab készült, melyet a B-24D-CO (41-11678) gépből fejlesztették és 1942. május 13-án adták át. |
|
Egy 1942-ben kötött szerződés alapján legyártott 25 darab B–24D Liberator típusjele B-24G lett..Az orrban egy Sperry Gyroscope Co. által gyártott gömbtorony volt három .50 kaliberes géppuskával. Összesen 25 darab készült el. A képen az USAAF 514. BSqn /376. BGp gépe, Calanscio Homoktenger, 440 |
mérföldre délkeletre a libiai Soluchtól. Ez volt a 41-24301 sn. számú "Lady Be Good" névre keresztelt gép, mely 1943. április 05-én a líbiai sivatagban zuhant le egy nápolyi kikötő ellen végrehajtott bombatámadásról visszatérve. A bombázóvalószínűleg navigációs problémák miatt átrepült bázisa területén, és mélyen Líbia belsejébe került. 02:00 körül, amikor a 4 hajtómű közül 3 leállt üzemanyaghiány miatt, a személyzet ejtőernyővel elhagyta a gépet. Egyikük meghalt, mert az ejtőernyője nem nyílt ki teljesen, a legénység többi tagja pedig megpróbált eljutni bázisukra, de a sivatagban életüket vesztették. A legénység kiugrása után a Lady be Good még 16 mérföldet repült, mielőtt lezuhant. A legénység egy tagját egy brit sivatagi járőr fedezhette fel 1953-ban, és a helyszínen temették el. Az összetört gépet 1958 novemberében látták meg a levegőből, és 1960-ban találták meg a legénység másik nyolc tagjának holttestét. Az amerikai légierő fotója. |
|
A szemből támadó német vadásztaktikára válaszul a "H" altípus orrába Emerson A–15 típusú géppuskatornyot is beépítettek. Körülbelül ötvenféle módosítást végeztek és átalakították a bombakamrát is. A farok-géppuskás nagyobb látószögű ablakokat és a Martin A–3 „nagy kalap” |
(high hat) kupolájú tető-géppuskatorony kapott, továbbá az oldallövészek ablakait átlátszó műanyagra cserélték, hogy csökkentséK a tüzelés közbeni vibrációt. A "H" változatból a legtöbb gépet a Willow Run-i gyár gyártotta le, összesen 3100 darabot. |
NA és Ford B-24H jelzése: B–24G-1 |
|
|
G-1 a North American és a Ford által épített B–24H gépek típusjele. A legtöbb G-1 a 15. légierőhöz lett leszállítva olaszországi légitámaszpontokra. Összesen 405 darab épült. |
|
A "J" nagyon hasonlít a "H" változatra, azonban az Emerson-orrtorony hiánya miatt egy módosított, hidraulikus működtetésű Consolidated A–6 tornyot alkalmaztak. A gép egy fejlettebb, C–1 típusú robotpilótával lett felszerelve és a M–1 típusú bombázóirányzékot kapott. A B–24J gépek a "H" és a |
"C–1" vagy "M–1" részegységek összeszerelésével készültek. Ez volt az egyetlen változat, melyet mind az öt gyártó gyártott. Összesen 6678 darab épült. |
|
A B-24J túlsúlya miatt a hadsereg könnyebb változatot kért. A B-24L-ben a Sperry gömbtornyot egy padlógyűrűs tartóra cserélték, két .50-es (12,7 mm) géppuskával, az A-6B faroktornyot pedig egy M-6A-val cserélték le. Később a gépeket már farokfegyver nélkül szállították le a gyárból, a depókban |
pedig A-6B vagy M-6A toronyot szereltek be, melybe egy kézi, de hidraulikus rásegítésű, 0,50-es iker, vagy egy csak kézi működtetésű iker 0,50-es került beszerelésre még az operatív egységekhez történő szállítás előtt. Bennett DCT kapitány, akit "Pathfinder Bennett" néven ismernek, 1941. május 14-én repült az első őrjáraton, mintegy 14.5 órán keresztül. Az L modell a Willow Run and Consolidated San Diego-i gyárában készült. (Összesen: 1667) Számos B-24L-t szállítottaka Lend-Lease keretében Nagy-Britanniának mark VI és VIII. jelzéssel. Az USA-ban sok B-24L-t alakítottak át C-109-esre repülőbenzin szállítására. |
8. légierő, 2. ezred, 389. bombázócsoport, 565. bombázószázadának egyik B-24L gépe legénységével 1945. május 22-én tért vissza az Egyesült Államokba, Bradley Field repterére. Schindler kapitány és legénysége huszonnyolc küldetést repült Európában, mielőtt hazatért. A gépet a "Pokol Tyúkja"-nak keresztelték el. |
|
B-24L SZÉRIASZÁMOK |
|
|
|
44-41390/41448 --- Consolidated B-24L-1-CO |
|
44-41449/41548 --- Consolidated B-24L-5-CO |
|
44-41549/41648 --- Consolidated B-24L-10-CO |
|
44-41649/41748 --- Consolidated B-24L-15-CO |
|
44-41749/41806 --- Consolidated B-24L-20-CO |
|
|
|
44-49002/49251 --- Ford B-24L-1-FO |
|
44-49252/49501 --- Ford B-24L-5-FO |
|
44-49502/49751 --- Ford B-24L-10-FO |
|
44-49752/50001 --- Ford B-24L-15-FO |
|
44-50002/50251 --- Ford B-24L-20-FO |
|
Módosított B-24L további súlycsökkentéssel. A B-24M az A-6B fartorony könnyebb változatát használta; törzsközép tüzérállásait nyitva hagyták, és újra bevezették a behúzható Sperry alsó gömbtornyot. A pilótafülkéből való jobb kilátás érdekében a Ford által gyártott repülőgépek |
szélvédőjét a 20-as blokktól kezdődően kevesebb kerettel rendelkező változatra cserélték. A B-24M lett a B-24 utolsó sorozatgyártású modellje, és sokat már a gyárból repültek ki a sivatagi tárolótelepekre. Összesen: 2593 épült. |
|
A B-24J újratervezése, egyetlen függőleges vezérsíkkal. Az egyetlen vezérsík a tesztek alatt annyira sikeres volt, hogy az USAF eldöntötte, minden további B-24 így készülhet majd el. Az orrában egy Emerson 128-as gömbtorony volt. Az új Emerson A-15 torony felszerelése 56 változtatást igényelt a |
repülőgép vázszerkezetében. Az N sorozathoz a gép teljes orrát átdolgozták. A pilótafülke is alaposan megváltozott. A futóműajtók kifelé nyíltak, nem befelé. Az A-15-ös torony körülbelül 100 kg-mal növelte a gép tömegét, ami jó hatással volt az egyensújra. Korábban a Liberator "nehéz volt a farkán", és kissé felemelt orral repült. A tömegközéppont helyzetének megváltozása vízszintbe állította a gépet. Összesen 5168 B-24N-t rendeltek, de a háború vége a szerződés felmondását eredményezte még a gyártás megkezdése előtt. Továbbfejlesztett A-6B toronyot kapott hátul. Sokkal nagyobb üvegfelület volt a torony oldalán, ami javította a lövész kilátását. Az XB-24N (44-48753) volt a prototípus, és 1944. november 24-én adták át. Az XB-24N mellett hét YB-24N készült el, mielőtt a Liberator gyártása 1945. május 31-én befejeződött a Fordnál vagyis a megrendelt 5168 db Ford gyártmányú B-24N-FO-t már nem gyártották le. A képen az XB-24N prototípust látjuk (sorozatszám: 44-48753), amely egyetlen farkat vezetett be a B-24 ismerős ikerfarok helyett. |
|
B-24N SZÉRIASZÁMOK |
|
|
|
44-48753 --- Ford XB-24N-FO |
|
44-52053/52059 --- Ford YB-24N-1-FO |
|
Teherszállító változat egy függőleges vezérsíkkal, fegyverzet és üvegezett orr nélkül. A C-87A változat RY-1 néven is szerepelt és VIP személyszállításra lett kialakítva R-1830-45 motorral (az R-1830-43-as helyett). 16 utas fért el benne, hálóhelyekkel rendelkezett |
|
C-87B |
Fegyveres védelemmel rendelkező szállítóváltozat, törzsháti toronnyal és alsó ágyúval. Nem került gyártásra. |
|
C-87C |
Az amerikai hadsereg légiereje számára gyártott változat, ebből alakult ki a PB4 Y-2 Privateer másnéven a Liberator RY-3RY-3. |
|
A C-87 típusból fejlesztett gépek: |
|
RY-2 |
20 utas szállítására készült öt gép. |
|
AT-22 |
Navigátorok repülés közbeni kiképzésére készült C-87 szállítóváltozatból. 5 gép épült. |
|
TB-24 |
Mérnökök repülés közbeni kiképzésére készült C-87 szállítóváltozatból. |
|
TB-24L |
Egy TB-24-es, de radarral. Repülés közbeni kiképzésére, C-87 szállítóváltozatból. |
|
B-29-es lövészek kiképzésére fejlesztették ki, egy B-24L-re telepített B-29 védelmi rendszeren. |
|
Módosított B-24D, amelyet a Sperry Gyroscope Company használt a légi tűzvezérlő rendszerek tesztelésére. Összesen egy átalakított B-24D készült. |
|
A General Electric változata. Egy gép épült a B-24L (sorozatszám: 44-49916) átalakításával radar-vezérlésű farokfegyverzethez. 1946 júliusában gyártották le, és a Boeing B-47 Stratojet-hez végzett kisérleteket. A tesztek befejezése után az XB-24Q-t végül 1948 augusztusában a pennsylvaniai |
Olmstead AAF-hez küldték és feltehetően ott selejtezték. |
|
Fényképező/ felderítő változat B-24H-FO változatból átalakítva. A későbbi F-7A-kat és F-7B-ket általában B-24J-kből, Ms-ekből és L-ekből alakították át. Fűtési rendszereket adtak hozzá, hogy stabilizálják a filmek tárolűási körülményeit, illetve teljesen lezárták a hátsó bombateret. |
|
Teherszállító és üzemanyagszállító változat (XC-109 tervszámmal). Leginkább Indiából Kínába szállítottak üzemanyagot hogy támogassák a korai B-29-es támadásokat Japán ellen. A C-87 típusból fejlesztették. |
|
A PB4Y-2 Privateer típust a C-87C-ből alakították ki. A Privateer törzs hosszabb volt, hogy elférjen egy plusz repülőmérnöki állomás. A PB4Y-2 védelmi fegyverzetét tizenkét 0,50 hüvelykes (12,7 mm) M2 Browning géppuskára növelték hat motorvezérelt toronyban (két háti, két derék, orr és farok). A |
ventrális, visszahúzható Sperry gömbtoron kimaradt. Turbófeltöltőket nem kapott a hajtómű, mert a tengeri küldetéseket általában nem nagy magasságban repülték . 1944 végén lépett az Egyesült Államok haditengerészetének szolgálatába, a 118-as és 119-es őrbombázó osztagoknál ( VPB-118 és VPB-119 ). Az első tengerentúli bevetés 1945. január 6-án kezdődött, amikor a VPB-118 harci küldetésre kitelepült aMariana-szigetekre. 1945. március 2-án a VPB-119 "támadó kutató" küldetésekbe kezdett Clark Fieldről, a Fülöp-szigetek átvizsgálását végezte a déli Tonkin-öböltől a kínai partok mentén és Okinawán túl. A haditengerészet 1951-ben PB4Y-2-eseket P4Y-2 Privateer névre keresztelték. A PB4Y-2-ket még használták drónként az 1950-es /1960-as években, PB4Y -2K és P4Y- néven. Ezeket 1962-ben QP-4B névre keresztelték az Egyesült Államok Tri-Service repülőgép-jelölési rendszere közötti új járőrszám-sorozat részeként. |
Liberator C. Mk. IX (RY-3) |
|
|
A Királyi Légierő megjelölése 26 darab RY-3-ra, amelyet Lend-Lease keretében szállítottak. A "C" jelölés a Cargo szó első betűje (szállító). Összesen 39 gépet építettek. A RAF 231-es számú szállító százada és az Egyesült Államok tengerészgyalogsága használta. Egy gépet a 39-ből az RCAF is használt. |
A leghíresebb C. Mk. IX a JT973 'Rockclife Ice Wagon' volt, amelyet a háború után téli próbákhoz használtak az RCAF-fel az Experimental & Proving Establishmentben a Nemzeti Kutatási Tanáccsal együttműködve. Jégtelenítőket és érzékelőket is szereltek a légcsavarokra. |
|
B-17 Részletrajzok, nézeti rajzok |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B-24 menekülési útvonalak |
|
|
|
|
|
|
|
|
B-24 ablak kivágás az "M" modelleken a navigátor számára. Csak a Ford gyár gépein. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B-24N motorburkolat módosítások |
|
|
|
|
|
|
B-17 Fegyverzet |
|
B-17 műszerfal, kezelőpanelek, cocpit |
|
B-24 Nose Art |
|
Festésminták |
|
|
|
B-24 Ford/Willow színséma |
|
|
|
|
|
|
|
B-24J-5-CO / PB4Y Privater |
|
|
|
|
|
|
|
B-24D-20-CO 'Silver Streak' |
|
|
|
|
|
|
B-24 Fotók |
|
|
|
|
|
B-24E orrszekció szerelése a Ford gyárában |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
XB-24P radarvezérelt farokfegyverzettel. Egyetlen gép épült. |
|
|
|
|
|
|
|
|
B-24E a Ford Willow Run-i gyári repterén. |
|
|
|
|
|
|
|
B-24E összeszerelése a Ford gyárában |
|
|
|
|
|
|
|
|
|