Ki-43 Hayabusa
 
Chiran középiskolás lányai cseresznyevirágággal intenek búcsút egy felszálló kamikaze pilótának. A pilóta Toshio Anazawa másodhadnagy, a Hadsereg Különleges Támadási Egységétől (20. Shinbu).
A Nakajima Ki-43 „Hayabusa” III-type-Ko típusú vadászrepülőgép 250 kg-os bombával szállt fel, 1945. április 12-én és Anzawa pilótával Okinawa felé indult kamikaze küldetésre.
Fotó: Hayakawa (早川)
Ki-43 'Hayabusa'
Nakajima
 
   Egy 1937-es kiírásra Itokawa Hideo tervezte ezt a könnyű, rendkívül jól manőverező kis vadászgépet. Hivatalos japán elnevezéssel Army Type 1 Fighter, japánul: Ichi-shiki sentōki. Neve a Haybusa lett, (隼 " Vándorsólyom "). A szövetséges jelentések "Oscar" kódnévvel illeték, de az amerikai pilóták gyakran "Army Zero"-nak nevezték, mert bizonyos mértékben hasonlított a Mitsubishi A6M Zero- hoz.
   A Ki-43 könnyű és könnyen repülhető volt, és legendássá vált Kelet-Ázsiában háború korai éveiben. Kezdetben nem volt páncélzata és önzáró üzemanyagtartálya, a fegyverzete is gyenge volt egészen az utolsó verzióig, amelyet még 1945-ben is gyártottak. A teljes gyártás 5919 repülőgépet tett ki. Ezek közül sokat használtak a háború utolsó hónapjaiban az amerikai flotta elleni kamikaze küldetésekre.
   Az első prototípusok csalódást okoztak, a pilóták szerint ugyanis az új gép elődjénél rosszabbul fordult, és nem sokkal lett gyorsabb, ám a mérnökök hamar orvosolták a hibákat.
      Ki-43-I

A Ki-43-at 1939 novemberétől gyártották Ki-43-I jelzéssel. A kiváló manőverezőképesség mellett a Ki-43-I lenyűgöző emelkedési sebességgel rendelkezett könnyű súlyának köszönhetően. Végsebessége 495 km/h olt 4000 m-en. Fegyverzete háromféle lehetett:

1- két 7.7 mm-es 89-es gpu. (Ki-43-Ia)

2- egy 12.7 mm-es Ho-103 és egy 7.7 mm-es 89-es géppuska. (Ki-43-Ib)

3- két 12.7 mm-es Ho-103 géppuska. (Ki-43-Ic)

A repülőgépek különböző almegjelöléseket kaptak, hogy tükrözzék a fegyverzeti különbségeket. A Ho-103-ast gyakran töltötték meg robbanó lőszerrel a hatás növelése érdekében; áthatoló hatása a későbbi szövetséges repülőgép-páncélzattal szemben gyengének tűnt.

      Ki-43-II
   1942-ben a gépet Ki-43-II-re frissítették. Erősebb, Nakajima Ha-115 motot kapottr, amelyet egy hosszabb akkordú burkolatba szereltek. Az új motor háromlapátos légcsavart forgatott. A Ki-43-II-t 13 mm-es páncéllemezzel is ellátták a pilóta fejénél és hátánál, és a repülőgép üzemanyagtartályait gumival vonták be, hogy egy alap önzáró tartályt képezzenek. A Nakajima 1942 novemberében kezdte meg a Ki-43-II gyártását az Ota-gyárában, majd beszállt a Tachikawa is
      Ki-43-III
   A Tachikawa gyártotta a Ki-43-III-at is , amely az erősebb Nakajima Army Type 1 Ha-115-II motort használta. A maximális sebesség 576 km/h-ra nőtt. Az összes verzió gyártása 5919 repülőgépet tett ki.

 
      Szolgálatban
   A repülőgép Kínában, Burmában, a Maláj-félszigeten, a japán szigeteken, a Csendes-óceánon, és a Fülöp-szigeteken harcolt. Két géppuskából álló fegyverzete elégtelennek bizonyult az erősebben páncélozott szövetséges repülőgépekkel szemben. A Hayabusa kiváló manőverező képessége még 1945-ben is igen magas szinten volt a szövetségesek elleni harcban.
   1944 októberétől decemberéig 17 Ki-43-at lőttek le légiharcban.

   A Hayabusa plióták pedig:

- hét C-47-est,

- öt Consolidated B-24 Liberatort

- két Spitfire-t

- két Bristol Beaufightert

- két de Havilland Mosquito-t

- két F4U Corsairt

- két Boeing B-29 Superfortresst

- egy F6F Hellcatet

- egy P-38-ast

- egy North American B-25-öt

lőttek le

   A kellemes repülési jellemzők és a kiváló manőverezőképesség miatt a Hayabusákat kedvelték a pilóták. Néhány egység a Hayabusát a háború végéig használta. A legeredményesebb Hayabusa pilóta Satoshi Anabuki volt, aki 39 megerősített győzelmet aratott.

 
      Toshio Anazawa és a kamikazék cseresznyevirágai
   A címképen látható fotó egy különleges és érzelmes pillanatot örökít meg. Anazawa a 20. Shimpu (különleges támadóegység) 2. számú kamikaze rajának pilótája volt. 1945. április 12-én, egy csütörtöki naponfelszáll, hogy megtámadja az amerikai haditengerészet hajóit Okinawánál. A chirani lányiskola tanulói cseresznyevirággal integetnek a felszálló pilótának. A cseresznyevirágok a kamikazékat jelképezték. A középiskolás lányokból álló Nadeshiko egység a Chiran légitámaszpont karbantartásában segített, ahol sok kamikaze indult öngyilkos küldetésekre az amerikai flotta ellen.
   A városban volt egy étterem, a Tomiya. Tome Torihama, egy kétgyermekes anya az étteremben dolgozott és kamikaze pilótáknak szolgált fel. Leveleket csempészett haza, megfőzte az utolsó ételeiket, és búcsúzóul megölelte őket. Torihama mozgalmat vezetett a kamikaze pilóták hírnevének megőrzésére, és emlékművet állított fel Chiranban.
   Az okinawai két hónapos csatában a japán birodalmi hadsereg és haditengerészet 1900 kamikaze küldetést hajtott végre, több tucat szövetséges hajót süllyesztettek el. A kamikaze támadásokban Több mint ötezer amerikai tengerész vesztette életét.
   Anazawa utolsó küldetése előtt ezt írta a menyasszonyának:
   "Csak a boldogságodat kívánom. Ne törődj a múlttal. Nem szabad a múltban élned. Legyél bátor és felejtsd el a múltat. Új jövőt kell teremtened. Pillanatról pillanatra a valóságban kell élned. Anazawa már nem létezik."

 
      Nádlevelek
Az alábbi NARA-fotó felirata szerint ezt a Ki-43-ast 1944. április 22-én találták "egy leszállópályán Korako körzetében, három mérföldre délre Aitapétől, Új-Guineában". A helyszín valószínűleg Tadji repülőtér. Egysége a 248. sentai. A roncsot amerikai katonák vizsgálják át.
D. Thorpe bevette ezt a fotót a monumentális "Japán Hadsereg légierejének álcázása és jelzései II. világháborúban" című művébe, és a képaláírásban megemlítette, hogy: "Hayabusa - III, 77. Sentai (77. század). Az egész farok piros."
Egy másik forrás szerint ez a gép egy Ki-43-II-Otsu, az egység pedig a 248. Sentai. Ez tűnik valószínűbbnek az egy nagyobb és egy kisebb géppuska-torkolat miatt. Az egységet 1942. augusztus 10-én szervezték meg. Kezdetben Nakajima Ki-27 "Nate" vadászgépekkel volt felszerelve, és Észak-Kjusu védelméért volt felelős. 1942 decemberében átfegyverezték Ki-43-I-re, majd 1943 júliusában a gépeket Ki-43-II-re cserélték. Az egységet 1943 októberében Pápua-Új-Guineába küldték, de 1944 februárjában súlyosan megszenvedték a szövetségesek támadásait Wewakban, ezért Holland Új-Guineába települtek át. Március végén felerősödtek Holland Új-Guinea elleni támadások. Április 6-án a 248. Sentainak 28 pilótája volt, de csak három működő repülőgéppel rendelkezett. Az egységet 1944. július 23-án oszlatták fel.
A farokjelzésen nádlevelek vannak. Elöl 1, középen 2, hátul 3. A levelek színei chutai szerint változtak: 1. fehér, 2. piros, 3. sárga. Akimoto Minoru szerint a sentai vezérgépének vörös farka volt fehér levelekkel, míg a gép felső része sötétzöld, a hasa ezüst volt.

 
1945 márciusában elfogott Nakajima Ki-43. A gép a burmai Lashióból szállt fel. Egyesült Államok 10. légierejének egyik pilótája megrongálta a gépet, mely kényszerleszállást hajtott végre. Fotó: U.S. Air Force | Forrás: Lone sentry

 
      Hayabusa jellegrajzok
Nakajima Ki-43 Hayabusa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Egy gép nádlevelekkel.
A kék szín miatt ez nem a 248. sentai vezérgépe.
 
       

 
Források:
Wikipedia
National Interest
Gun Forum
Wild Eagles/Arawasi
World war II Mulitmedia database
 
 
© Légibázis Since 1998