Az első prototípus gyári megnevezése Khai -5 ( ХАИ -5 ) volt, 1936 júniusában repült először. Annak ellenére, hogy kisebb teljesítményű volt, megnyerte a kiírást a Kotcherigin R-9 felderítő ellen.
Katonai kijelölése R-10 (' R ' jelentése razvyedchik , ami azt jelenti, felderítés). Viszonylag modern design volt abban az időben.
Az első sorozatban tapasztalt hibák miatt a tervezőt, I. Nemant letartóztatta az NKVD 1938 december 11-én, a hamis vád szabotázs és kémkedés volt. 1938-ban, egy fejleszett verziót, a Khai - 5BIS gépet tesztelték és M - 25E motorral szerelték fel. A sebessége 425 km/h lett.
A Khai - 52 az R- 10 új változata volt, csatarepülőnek tervezték. Ez M - 63 670 kW-os motort kapott, hét gépfegyverrel látták el, és 400 kg-os bombákat vihetett. Ebből egy kísérleti sorozat, mindössze 10 repülőgép készült, majd törölték a gyártását.
1937-ben állt szolgálatba a szovjet légierőben. Az R -10-esek a szovjet -japán háborúban mutatkoztak be Khalkhin Golnál, 1939-ben.
Használták őket Lengyelország elleni invázióban (itt légi harcba nem került).
Finnország ellen a téli háborúban ( 1939-1940 ) szintén alkalmazták.
A német támadás napján 1941 június 22-én is bevetették. Ekkorra már elavultak és súlyos veszteségeket szenvedtek. Sok repülőgépet pusztítottak el a földön is.
Közel felderítőként, és könnyű támadó bombázóként is alkalmazták. Később sokat használták éjszakai bombázóként is, így kevesebb veszteséget szenvedtek. 1943-ban vonták ki végleg.
Összesen 493 db R - 10 gépet gyártottak.
Forrás: RussiaWiki
|