Az SM.75 továbbfejleszett változata. Az olasz bombázó és szállító repülőgép 1939-ben repült először, és 1940-ben lépett szolgálatba. Maximum 4000 kilogrammos terhelhetősége azomban nem volt valami fényes, korlátozottan volt csak bombázóként használható. Szállítóként 40 katonát tudott vinni felszereléssel együtt. A Magyar Légiforgalmi RT. kötelékében is szolgált.
Jelentősebb akciók:
Első feladata olasz csapatok szállítása volt Líbiába. (360 katona a 61-es gyalogezredből). Vittek még tíz páncéltörő ágyút és 17 rádió-kommunikációs felszerelést.
1940 június 24.-én elveszett az első SM.82-es utánpótlás szállítása közben, a sivatagban.
1940 júliusában, bombázó küldetés Gibraltár ellen: három SM.82-es 1000 kiló bombát vitt gépenként. Guidoniában szálltak fel, 8 óra múlva értek Gibraltár fölé.
Augusztus 20-án, a 32. egység két gépe Szardíniáról indult Gibraltár fölé, útközben az egyiket lelőtték.
Októberben mentek a Brit olajfionomítok ellen Manamába, a Perzs Öbölbe, 15 órás küldetés, 2610 km... ez akkoriban rekord volt. Négy gép indult Rhodesről Ettore Muti parancsnoksága alatt. A küldetés sikeres volt, az angoloknál teljes volt a meglepetés, a célokat megsemmisítették. Mind a négy gép szerencsésen landolt Zulában.
1943-ban a szicíliai partraszállást zavarták, 20 kazettás bombát dobtak le, kazettánként 100 kiló bomba, és 28 akna.
A legsikeresebb küldetéseket ejtőernyős katonák szállításával teljesítették.
Az SM.82-es szűkös terhelhetősége miatt a későbbiekben inkább szállításra használták. Ilyen minőségben részt vett az összes hadjáratban.
Veszteségek:
1941 decemberben hat pusztult el a földön Blenheimek támadása miatt Castelvetrano repülőtéren.
1942 november 2.-án három Beaufighter összesen hat (nem megerősítve hét) gépet kényszerített földre.
1942 November 12-én hat Beaufighters lelőtt egy egész formációt, öt SM.82-t vertek a fölre. Mivel az SM.82-es nem volt sehol páncélozva, a szállítógépeken a katonák nagy veszteséget szenvedtek akkor is, ha a gép a levegőben maradt.
Mintegy 100 SM.82-t lőttek le, vagy megsemmisült meg a földön 1942 és 1943 novembere között.
Az olasz kilépés után a németek 200 gépet foglaltak le, ezek továbbra is szállítófeladatokat teljesítettek a német haderő kötelékében.
A polgári változaton 14 ülőhely volt, plusz 1306 liter üzemanyag. 1941-ben repültek Brazíliába Spanyolországon keresztül összesen 68 alkalommal, és repültek Nyugat-Afrikába is. Két repülőgép, I-BAIA és az I-BRAZ, veszett el 1940 decemberében.
Érdekes, hogy a szövetségesek soha nem indítottak támadást a Savoia Marchetti gyár ellen, pedig ez volt az egyik legfontosabb ipari centrum az Olasz Szociális Köztársaságban. 1944-ben zavartalanul közel 300 SM.82-t építettek a gyárban, mely német használatba került.
Háború után:
Az SM.82s változat egészen 1960-ig szolgált az Aeronautica Militare Italliana kötelékében.
|