Címkép: Hawker Siddeley Harrier |
Forrás: NETsearch |
|
|
|
Hawker Siddeley Aircraft Co. |
A Harrier függőleges fel- és leszállásra képes, egyhajtóműves vadászrepülőgép, melyet eredetileg az Egyesült Királyságban fejlesztettek ki, később az Egyesült Államokban is gyártottak. Első repülés: 1967 december 28.-án volt. Meghatározó szerepet játszott a Falkland-szigeteki háborúban, Norman Schwarzkopf tábornok pedig az öbölháború megnyeréséhez nélkülözhetetlen kilenc fegyver egyikének nevezte. Emellett bevetették a délszláv, az iraki és az afganisztáni háborúban is. |
Keleti riválisa a Jak-38 volt. A Jak-38 és a Harrier összehasonlító cikke itt: |
A Harrier család összesített légigyőzelmei: 24 |
EWR VJ 101 X1 - Német prototípus 1963 |
|
A Harrier hagyományos aerodinamikai elrendezésű, vállszárnyas repülőgép. Hajtóművét a törzsben, a repülőgép súlypontjában helyezték el, így biztosított, hogy a kétoldalt elől és hátul kiáramló gázsugár lebegés közben egyensúlyban tartja a gépet. A hajtómű nagyon közel van a hatalmas méretű, félkör alakú levegő-beömlőnyílásokhoz, és közvetlenül a pilótakabin vonala mögött vannak. A mellső két fúvócső a szárny belépőélének csatlakozása előtt van, ez a kisnyomású kompresszorból megcsapolt levegővel működik, és lefelé megdönthető 98°-ig, azaz a legalsó helyzeten előrefelé kissé tol is. A hátsó pár fúvócső a szárnyak kilépőéle mögött van, és itt távoznak az égéstermék-gázok, ez maximum 90°-ig dönthető. |
A.R. Rawbone, a HMS Ark Royal parancsnoka üdvözli A.W. Bedfordot a Hawker Aircraft vezető tesztpilótáját. Ez volt a Harrier P.1127 prototípus legelső függőleges leszállása egy hordozó fedélzetén. Forrás: HistoryNET. |
|
Harrier - Orrba épített felderítő-kamerával |
|
|
Harrier - Afganisztán ZD408 és ZD347 |
|
|
Harrier |
|
|
GR.7 - ZG530 - 4. Sqn. RAF. Laarbruch 1993 |
|
|
Harrier |
|
|
Harrier FRS.Mk.1 |
|
|
Harrier FRS.Mk.1 |
|
|
Harrier |
|
|
Harrier SkyHook kisérletek |
|
|
Harrier |
|
|
Harrier |
|
|
Harrier - Orrfutó |
|
|
Harrier |
|
|
Harrier Pegasus hajtómű |
|
|
Harrier Pegasus 103 hajtómű |
|
|
Pegasus - Fúvóka-szabályozó mechanizmus |
|
|
Harrier II. MK.7 |
|
|
Harrier |
|
|
Harrier Flap |
|
|
Harrier II. Plus |
|
|
A szárnyak erősen negatív V-beállításúak, kifejezetten azért, hogy segítse az alattuk lévő fúvócsövekből kiáramló levegő és égéstermék-gázok megtartását. A kordában tartott levegőoszlop így légpárnaként földközeli lebegést tesz lehetővé. A szárnyak kilépőélén belül nagyméretű fékszárnyat helyeztek el, melyet 90°-ig lehet lehajtani, ami szintén segíti a gép alatti légpárna létrehozását. A szárnyak kilépőélének külső felén csűrőket, a belépőéleken orrsegédszárnyakat helyeztek el. A függőleges vezérsíkon helyezték el az oldalkormányt, a vízszintes vezérsíkokon a magassági kormányt. A farokrész alatt függőleges pótvezérsík van, ez földhöz ütődésnél energiaelnyelő szerepet is betölt. A törzs alján lenyitható törzsféklapot helyeztek el, emellett a főfutó előrefelé nyíló aknafedele is féklapként működik. |
|
Harrier |
|
|
Harrier |
|
|
Harrier Műszerfal panelek |
|
|
Harrier Futómű panel |
|
|
Harrier Hidraulika |
|
|
Harrier Leszálló és taxi fények |
|
|
Harrier Fékszárny panel |
|
|
Harrier INS GND és SEA |
|
|
Harrier Fegyverzet |
|
|
Harrier MAPM - térkép opciók |
|
|
Harrier Display |
|
|
Harrier Hajtómű adatok |
|
|
Harrier NAV |
|
|
Harrier Display Control |
|
|
Harrier Indikátor panel |
|
|
Harrier Elektronika panel |
|
|
Harrier Kommunikáció |
|
|
Harrier HUD VSTOL |
|
|
Harrier HUD NAV |
|
|
Harrier HUD control |
|
|
A repülőgép tandemfutós, azaz a törzs alatt két kerék van egymás mögött, ezeken áll a teljes súly. Borulás ellen a szárnyak törővégein kis méretű támaszfutók vannak. A tandem oka, hogy lebegés, illetve lebegésre való áttérés közben a hajtómű forró égéstermék-gázai megolvasztanák a hagyományos főfutókat, ha azok a törzsből oldalra állnának ki. A szárny negatív V-beállítása miatt a támaszfutó szárak rövidek, mert a törővég közel van a földhöz. A támaszfutó ezért könnyebb is. Az orrfutót előre, a főfutót hátrafelé húzzák a törzsbe. A támaszfutókat a szárnyba hátrafelé símul be, de a kerekek repülés közben szabadon vannak. |
A pilótakabin tetejét hátrahúzva nyitják. A Harrier volt az első repülőgép, melynél katapultálás előtt nem a kerettel együtt robbantották le a kabintetőt. A plexibe épített robbanózsinór katapultálás előtt a plexibe lyukat robbant, és ezen távozik a Martin-Baker Mk.9 zéró-zéró katapultülés. Ha hagyományos megoldást alkalmaznak, akkor lebegés közben az ülés eltalálta volna a kabintetőt, mert nincs menetszél, ami eltávolítja azt a géptől. A gépet ellátták légi utántöltő berendezéssel. A merev, leszerelhető fogadócsonkot a baloldali levegőbeömlő nyílás fölé rögzítették (a Harrier II-esen ezt behúzható). |
|
Harrier 223 Sqn |
|
|
Harrier |
|
|
Harrier AV-8A Royal Thai Air Force |
|
|
Spanyol TAV-8S 1994, No.008 Escuadrilla |
|
|
Harrier |
|
|
Harrier |
|
|
Harrier |
|
|
Harrier FRS. Mk. 1 |
|
|
Harrier |
|
|
Harrier AV-8B |
|
|
Harrier AV-8B és AV-8S |
|
|
Harrier AV-8B |
|
|
Harrier AV-8B |
|
|
Harrier RAF 4.sqn. 1982 HMS Hermes |
|
|
Harrier RAF 1.sqn. 1986 Norvégiában |
|
|
Harrier |
|
|
Harrier |
|
|
Harrier GR3 és GR7 |
|
|
Harrier GR3 és GR7 |
|
|
|
Lebegés és nagyon kis sebességű repülés közben a repülőgép aerodinamikai kormányfelületei használhatatlanok, ilyenkor külön gázdinamikai kormányrendszer áll rendelkezésre, ami a hajtómű égéstermékeit használja. A sugarak a törzs elején, végén, és a félszárnyak törővégein lévő szelepeken kiáramolva adják a szükséges forgatónyomatékot. A rendszer a fúvócsövek 20°-os lefelé térítésénél kapcsol be. Ilyenkor minden fúvócső a kormányokkal szinkronban működik. Pl.: a függőleges tengely körüli elfordulást a gép farkán lévő fúvócsövek végzik, melyek kapcsolatban vannak a függőleges vezérsíkon lévő oldalkormányokkal, és ezeket a pilóta a pedálokkal működteti. A törővégeken lévő fúvócsövek a csűrőkkel, az orrban lévő pedig a magassági kormányokkal vannak kapcsolatban, és a botkormány megfelelő kitérítésére reagálnak. |
|
Harrier AV8B |
|
|
|
A háborúra a Harriereket rohammunkában készítették fel, Angliából két repülőgép-hordozó, a HMS Hermes (a 800. századdal) és a HMS Invincible (a 801. századdal) azonnal útra kelt. A rajtuk települt Sea Harriereket a tengeri út alatt, a hajók fedélzetén korszerűsítették. A francia partok előtt elhajózva folyamatosan gyakorlatoztak a Francia Légierő Mirage III-asai ellen, mert ez volt az Argentin Légierő egyik fő típusa.
A szigetek körüli harcokban a bevetett 28 Sea Harrier 1436 bevetést repült, 22 argentin repülőgépet és egy helikoptert lőttek le. A gépeket hajók ellen is bevetették, május 9-én elsüllyesztettek egy kémkedő argentin halászhajót, 16-án használhatatlanná tettek egy, a szigetekre utánpótlást szállító teherhajót. A GR.3-asok megérkezése előtt szárazföldi célokra is mértek csapásokat, bombázták Port Stanley repülőterét, emellett a földön semmisítettek meg számos argentin repülőgépet. Összesen hat repülőgép veszett oda, kettőt az argentin légvédelem lőtt le.
A RAF Harrier GR.3-asai közül az 1. század 14 gépe ötszöri légi utántöltéssel repült át először a félúton lévő Ascensionra, majd onnan teherhajók érintésével a szigetek közelében lévő repülőgép-hordozókra. Fő feladatuk a földi csapatok támogatása volt, elsősorban SNEB nem irányított rakétákat, és BL.755 kazettás bombákat vetettek be. Az utolsó napokban lézerirányítású bombákat is dobtak a helyszínen tartózkodó SAS-egységek célmegjelölését igénybe véve. A repülőgépek alkalmasak voltak AIM–9 Sidewinder légiharc- és AGM–45 Shrike lokátorromboló rakéták hordozására is, de ezeket nem vetették be.
Mivel tehetetlenségi navigációs rendszerük nem volt alkalmas mozgó hajóról történő alkalmazásra, ezért a csapásmérő kötelékeket egy-egy Sea Harrier vezette. A 14 Harrier GR.3 összesen 126 bevetést repült. |
|
Harrier FRS Mk 1 |
|
|
Harrier FRS Mk 1 - 899 sqn., HMS Hermes |
|
|
Harrier FRS Mk 1 899 NAS és 809 NAS |
|
|
Harrier FRS Mk 1 |
|
|
Harrier Margaret Thatcher |
|
|
Harrier |
|
|
A HMS Hermes fedélzetéről őrjáratra (CAP) |
indul az XZ499 - 800. Navalk Air Squadron (NAS) |
|
|
Nigel "Sharkey" Ward - Falkland |
|
|
Nigel "Sharkey" Ward és fia - 2014 |
|
|
Harrier |
|
|
|
1982. május 4-én az XZ450 lajstromszámú gépet Goose Green közelében légvédelmi ágyúval, június 1-jén az XZ456-ost pedig Port Stanley közelében Roland légvédelmi rakétával. A ZA192 május 24-én a Hermesről történő felszállás közben felrobbant, a ZA174 május 28-án gurulás közben lecsúszott a HMS Invincible jeges fedélzetéről (a pilótát sikerült kimenteni), egy géppár (az XZ452 és az XZ453) pedig május 6-án járőrözés közben eltűnt (valószínűleg összeütköztek).
GR.3-asok közül négy veszett oda, az XZ972-t 1982. május 21-én Port Howard közelében Blowpipe kézi légvédelmi rakétával lőtték le, az XZ988-t május 27-én Goose Greennél lőtték le, az XZ963 május 30-án, kézi lőfegyverek találatai miatt a tüzelőanyagából kifogyva, úton a Hermes felé zuhant le. Egy negyedik gép, az XZ989 légvédelmi találat után, tábori repülőtérre történő kemény leszállás során ment tönkre június 8-án, tartalék alkatrésznek használták fel. (Lásd még: lentebb a "Délszláv háború") |
|
Harrier GR.3 San Carlos |
|
|
Harrier GR.3 San Carlos |
|
|
Harrier GR.3 San Carlos |
|
|
Harrier GR.3 San Carlos |
|
|
Harrier XZ988 Goose Green |
|
|
Harrier Nick Taylor gépe |
|
|
Harrier San Carlos |
|
|
Harrier San Carlos |
|
|
Harrier San Carlos |
|
|
Harrier San Carlos |
|
|
Harrier San Carlos |
|
|
Harrier San Carlos |
|
|
Harrier HMS Intrepid |
|
|
Harrier HMS Intrepid |
|
|
Harrier HMS Intrepid |
|
Az öbölháborúban az USMC 86 AV–8B repülőgépe vett részt, két század szárazföldi repülőtérről üzemelt, emellett a USS Saipanról is repültek bevetéseket, a koalíciós légierő bevetéseinek összesen 7,7%-át. Elsősorban hagyományos bombákat dobtak, de OV–10 Bronco és F/A–18D Hornet repülőgépek segítségével lézerirányítású bombákat is alkalmaztak. Öt gép veszett oda, ez viszonylag soknak számít, ennek oka elsősorban a hajtómű és kiömlőnyílásai törzs közepéhez közeli elhelyezkedése volt, az infravörös irányítású rakéták a forró égéstermék-gázok kiáramlási pontjaira vezették magukat, ez a Harriereknél a gép középpontjához közel volt, így az ilyen rakéták találatai rendszerint végzetesnek bizonyultak. Ennek ellenére Norman Schwarzkopf tábornok a Harriert azon kilenc fegyver közé sorolta, melyekkel megnyerték a háborút (a Harrieren kívül az F–117 Nighthawk és az AH–64 Apache volt repülőeszköz). |
A RAF Sea Harrier FRS.1-esei 1993 és 1995-ös kivonásuk között járőröztek Bosznia légterében, 1993. április 16-án az XZ498 lajstromszámú (egyébként falklandi veterán) gépet Goražde közelében lőttek le a szerbek Sztrela–2 kézi légvédelmi rakétával, pilótáját, Nick Richardson hadnagyot egy SAS alakulat kiemelte. 1996. február 14-én az XZ 455-ös FA.2 az Adriai-tengerbe zuhant. |
Az afganisztáni háborúban a USMC Harrierjei a kezdeti légitámadásokat a USS Bataan és a USS Peleliu fedélzetéről hajtották végre (hajónként hat géppel), 2001. november 3-ától kezdődően. 2002 január–februárjában az Olasz Haditengerészet Giuseppe Garibaldi repülőgép-hordozója, fedélzetén nyolc AV–8B Plussal is csatlakozott a légi hadművelethez. 2002 folyamán az Indiai-óceánon szolgáló Bataant és Peleliut a USS Bonnhomme Richard és a USS Wasp váltotta le, az utóbbi fedélzetén először érkeztek a térségbe a Litening célmegjelölő konténerekkel felszerelt Harrierek, ezek a gépek már Kandahárba települtek, később Bagramból is repültek bevetéseket. 2004 szeptemberében az angol Operation Herrick keretében először hat, majd nyolc Harrier GR.9 települt Kandahárba. A gépek közül egy 2009. május 14-én a felszállás után lezuhant. A brit Harriereket 2009 nyarán vonták ki Afganisztánból. |
Iraki szabadság hadművelet |
Az Iraki szabadság hadműveletben a USMC 76 Harrierje vett részt, elsősorban partraszállító hajók fedélzetéről (60 gép a USS Bonhomme Richard, a USS Bataan, a USS Tarawa és a USS Nassau fedélzetéről, 16 gép Kuvaitból) bevetve, összesen 2000 bevetést repültek, a háború vége felé, rugalmasságukat kihasználva, egy előretolt repülőteret hoztak létre számukra Bagdad közelében, ahol tüzelőanyaggal tudták a gépeket feltölteni, kiváltva ezzel a bonyolultabb légi utántöltést. Hadrafoghatóságuk elérte a 80%-ot, ami a Harrierek esetében kiemelkedően jó aránynak számít, emellett egy gép sem veszett oda. A gépek már a Litening ER konténerekkel felszerelve harcoltak, nem csak az önálló célmegjelölésre lettek képesek, de a konténer kamerájának képét át tudták játszani a földi csapatoknak is, ami nagy segítséget jelentett. A háborúban 18 angol Harrier GR.7-est is bevetettek, két ezredbe szervezve, szintén a USMC alárendeltségében. |
|
1962 szeptember. P.1127 XP831 |
Farnborough airshow, Harrier bemutató. |
Forrás: Hawker Aviation |
|
|
Harrier |
|
|
Harrier |
|
|
Harrier |
|
|
|
Thai Királyi Haditengerészet |
Harrier I. - 381 db épült |
Harrier II. - 434 db épült |
Válassz repülőgépet a felső listából. |
|
|
|
© Légibázis 3NR Since 1998 |
|
|
|