Az FMA IA 58 Pucara sok tekintetben klasszikus alacsonytámadó repülőgép. Ennek megfelelően alacsony sebességre optimalizálták, úgy tervezték, hogy gyártása és üzemeltetése gazdaságos legyen. A hangsúly nem csúcstechnológián, hanem a robosztus és olcsó megoldásokon volt. A vékony törzsű gép pilótafülkéjét és a hajtómű alsó részét páncélozták. Hagyományos, tricikli kiosztású futóművét rossz minőségű talajra méretezték. alacsony nyomású kerekekkel. Hogy egészen rövid kifutópályáról is felszállhasson, az IA 58-ast fel lehetett szerelni 3 db „JATO” startrakétával. A Pucará alapfegyverzetét két 20 mm-es Hispano-Suiza gépágyú, és négy 7,62 mm-es Browning géppuska alkotta. |
A Pucará első felszállására 1969. augusztus 20-án került sor, a gyártás 1975-ben kezdődött. Az elkészült gépeket az argentin légierő, a Fuerza Aérea Argentina (FAA) 1976-ban már be is vetette: a kommunista Ejército Revolucionario del Pueblo, röviden ERP gerillamozgalom ellen (Függetlenség hadművelet). |
A típust a világ az 1982-es Falklandi háború alatt ismerhette meg. Az egyetlen típus, amely alkalmas a sziget rövid kifutójának használatára, a Pucará volt, ezért a meglévő 60 példány egy részét áttelepítették a szigetre, a többit készültségbe helyezték. A Pucarák nem irányított rakétákkal (többnyire "Zuni") és bombákkal támadtak földi célokat, de teljesítettek felderítő bevetéseket is. Több mint egy tucat gép veszett oda a '82-es háborúban.. Az argentinok egyetlen igazolt légigyőzelme egy angol Westland Scout helikopter lelövése volt. Az IA 58-as a fenntiek ellenére sikeres géptípus volt, melyet elsősorban a légierőt és légvédelmet nélkülöző gerillák elleni harcra terveztek. A Pucarák a Sri Lanka-i polgárháború alatt sokkal jobban szerepeltek. |
1982. május 1 |
800. NAS Sea Harrierje bombákat dobott Goose Green repterére. A támadás sorám három Pucará semmisült meg, egy pilóta meghalt. |
|
|
1982. május 21 |
Egy Pucará-t Nigel Ward parancsnok Sea Harrierrel lőtt le, 30 mm-es gépágyúját használva. A Pucara előtte kétszer is sikeres légicsapást mért egy fészerre, melyet állítólag a brit erők megfigyelőposztként használtak. A repülőgép minden bizonnyal még nehéz volt, mivel Ward mindössze 20 lőszert használt el, mielőtt a célpont lezuhant. Az esemény leírása itt. A Pucará pilótája Carlos Tomba őrnagy túlélte a lelövést, barátságos erők vették fel. |
|
|
|
Egy Pucara elveszett amikor a SAS "D" százada Stinger rakétát indított rá (ez volt az első harcban elindított Stinger). |
|
|
|
Egy másik Pucará-t, Alasdair Craig repülőhadnagy lőtt le. Juan Micheloud hadnagy katapultált. |
|
|
|
A II. ejtőernyős ezredet Goose Green visszavételében többek közt a HMS Arrow (21-es típusú) fregatt támogatta. Ennek során 161 lövedéket lőtt ki 4,5 hüvelykes fegyveréből. Ez a haditengerészeti tűztámogatás két Pucarát pusztított el Goose Greennél. |
|
|
1982. május 28 |
Két Pucará 7,62 mm-es géppuskával lelőtte a Királyi Haditengerészet Scout helikopterét, mely éppen mentőakciót hajtott végre a Goose Green csata közben. Ez volt a háború egyetlen megerősített argentin légigyőzelme. |
|
|
|
Egy Pucará a Blue Mountain hegyen földnek csapódott Port Stanley-be való visszatérés során, és megsemmisült. Miguel Gimenez hadnagy pilóta holttestét 1986-ban találták meg, és családja katonai kitüntetéssel temette el Port Darwinban. A pilóta sisakját később kiállították. |
|
|
|
Goose Green-i csata alatt gyalogsági tűz semmisített meg egy Pucarát, miután rakétákat indított a brit csapatokra, bár veszteséget nem okozott. Miguel Cruzado hadnagy katapultált, hadifogoly lett. |
|
A falklandi háborúban az angol erők tizenegy Pucará-t zsákmányoltak, köztük négy repülőképes állapotban volt. A tizenegyből összesen hat gép került Angliába:
A-515 |
ZD485 |
Royal Air Force Museum, Cosford. |
A-517 |
|
Jelenleg már privát tulajdonban van: USA, North Carolina, Asheville. |
A-522 |
8768M |
North East Aircraft Museum |
A-528 |
8769M |
Norfolk and Suffolk Aviation Museum |
A-533 |
ZD486 |
Boscombe Down, Aviation Collection (Csak pilótafülke) |
A-549 |
ZD487 |
Imperial War Museum, Duxford. |
|
FMA IA-58 Pucará A-506, Falkland-szigetek, Mount Usborne |
Foto: Ian Howat, 1985 október 29 |
Sri Lanka, polgárháború, 1993-1999 |
1995 júliusában |
Srí Lanka a légierő számára 1993 és 1999 között a polgárháború miatt négy Pucarást vásárolt a felkelések elleni küzdelemhez. Kettő semmisült meg a harci alkalmazások során. |
|
|
1995 július 17 |
Július 17.-én Jaffna közelében, az északi tartományban Srí Lanka-i csapatokkal folytatott heves harc során a tamil tigris lázadók korán reggel lelőtték a kormány Pucará harci repülőgépét, S. Perera pilóta meghalt. |
AX-02 |
Delfín |
Prototípus |
Kétüléses támadó repülőgép. |
AX-04 |
|
Prototípus |
Torpedó hordozására is alkalmas. |
IA-58A |
Pucará |
|
Kétüléses támadó repülőgép. Fő gyártási verzió, 20 mm-es Hispano ágyúval. Kivonva 2019. szeptemberében. |
IA-58B |
Pucará Bravo |
|
58A modosítása. Mélyebben előrenyúló törzs két 30 mm-es DEFA ágyúval és fejlettebb avionikával. Ennek prototípusa 1979. május 15-én repült először. |
IA-66 |
|
Prototípus |
Az IA-58A módosítása két 1000 LE-s Garrett TPE331-11-601W hajtóművel. Az IA-58A-ból átalakított egyetlen prototípus 1980-ban repült, tapasztalatait a IA-58C változatban hasznosították. |
IA-58C |
Pucará Charlie |
Prototípus |
Egy üléses változat a Falklandi háború tapasztalatai alapján. Erősebb hajók és helikopterek elleni fegyverzet. Az első pilótafülkét eltávolították, helyére egy harmadik 30 mm-es DEFA ágyú került. Matra R550 Magic levegő-levegő rakéták és Martin Pescador levegő-föld rakéták integrálása. Fokozott páncélvédelem és fejlettebb EW rendszercsomag. Egyetlen prototípus épült 1985. dec. 03.-án repült először. 15 gép átépítését tervezték, végül anyagia fedezet hiánya miatt 1988-ban törölték a programot. |
IA-58D |
Pucará Delta |
|
A szolgálatban maradt gépek korszerűsített változatának neve. Új avionikai rendszerek és PT6A-62 Pratt & Whitney motorokkal |
IA-58H |
Pucará |
Terv |
A modernizációs programot 2019 júniusában indították újra, de szeptemberben a típust kivonták, így a tervek |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58C Pucará Charlie |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58 Pucará (modell) |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58A Pucará |
A felső: 1974, Vietnám, Ausztrál légierő |
Az alsó: 1991, Irak, Ausztrál légierő |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
A felső: 1982, FAA |
Az alsó: 2006, Uruquay |
|
|
FMA IA-58A Pucará |
A felső: A-526, 1982 Port Stanley |
Az alsó: A-549, 1982 Port Stanley |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
|
FMA IA-58 Pucará |
|
Válassz repülőgépet a felső listából. |
|
|
|
© Légibázis 3NR Since 1998 |
|
|
|