MiG-15 "Fagot"
 
MiG-15 a szolnoki Ittebei Kis József helikopterbázison | Forrás: HTKA
MiG-15 "Fagot"
RSZK MiG
РСК „МиГ“ – Российская самолётостроительная корпорация „МиГ"
 

 
Fotó: Szökött Észak-koreai MiG-15 USAF jelzésekkel Okinawa repterén tesztrepülések előtt, 1953-ban. A háttérben 4. és 51. szd. F-86-osai
Forrás:US. Defense
    Szovjetúnió első generációs sugárhajtású vadászgépe. Első harci alkalmazására a koreai háborúban került sor, később részt vett a vietnami háború légi harcaiban, és több más regionális konfliktusban. Licencben gyártották Csehszlovákiában, Kínában (J–2) és Lengyelországban. A Szovjetunióban több mint 12 ezer készült, a külföldi licenc-változatokkal együtt a teljes darabszám eléri a 18 ezret.

 
Magyar Légierő
 
 
 
 
 
 
1978-as Kecskeméten
A 1978-as Törökbálinton
 
Szolnok
 
 
    1951-ben érkeztek meg Magyarországra az első MiG–15 repülőgépek. Az első magasabbegység 1951. március 16-án alakult meg Mezőfi István alezredes parancsnokságával. Az egység 1951. július 23-án kapta meg az első gépét. 1951-ben 10 db együléses vadász és 4 db MiG–15UTI érkezett. Kezdetben a szovjet oktatók képezték ki a magyar pilótákat a típusra. Az első önálló magyar sugárhajtású repülést 1951. augusztus 24-én Mezőfi István hajtotta végre. A második magasabbegységnél 1952 februárjában indult meg az átképzés. A pilóták és a műszaki személyzet egy része a Szovjetunióban kapott kiképzést.
Kecskemét
 
 
 
 
    A MiG–15 itthon a nyilvánosság előtt 1952. április 4-i díszszemlén mutatkozott be, amikor 20 db MiG–15 húzott át a Hősök tere fölött. A szárnyak, a vezérsíkok és a törzs alsó részét erre az alkalomra vörös színűre festették.
    1952-től a típus folyamatos készültségi szolgálatot adott. Az ezredekben szolgáló elsőosztályú pilótáknak saját gépük volt. 1956-ig egyszerre négy gép volt készültségben, két pilóta a gépben ült, kettő a pihenőben. A gépek az 1950-es években minden feladatot teljes éles-lőszer-javadalmazással hajtottak végre. 1954-ben további gépek érkeztek. Amerikai felderítő és propagandaanyag-szóró léggömbök ellen bevetették őket. 1955 nyarán egy kalocsai MiG–15-ös nekirepüléssel akart megsemmisíteni egyet, a gép felrobbant, pilótája Kósi József százados meghalt.
    Az 1960-as évek elején megkezdődött a magyar MiG–15-k folyamatos kivonása. 1966-ban mintegy 30 db gépet vontak ki. A kevés megmaradt MiG–15 gépeket az 1970-es évek elejétől terepszínű festéssel látták el, alul világoskék volt, és harcfelderítőként alkalmazták. Az utolsó megmaradt példányokat 1975-ben selejtezték ki.
    A magyar MiG–15 és MiG–15bisz gépek mind szovjet gyártmányúak voltak, a kiképző UTI MiG–15 változatoknál a szovjet gépek mellett előfordultak Lengyel, és Cseh változatok is. A magyar gépek festése az 1950–1960-as évek harcászati elveinek megfelelően (gyors gépeknél nincs jelentősége az álcázó festésnek) natúr alumínium színű volt. A felségjeleket a szárnyra, a törzs oldalára és a függőleges vezérsíkra festették fel. A csillagot mindig fehér szegély keretezte. A piros színű taktikai oldalszámot fehér szegéllyel festették. A magyar gépeken kerek formájú számokat használtak. A kiváló műszaki állapot jelzésére a kabin elülső része alatt, a gép bal oldalán egy kb. 18–20 cm-es vörös csillagot festettek fel. Az 1970-es évektől harcfelderítőként alkalmazott, terepszínű festéssel ellátott gépek egy része két (zöld–barna), másik részük három komponensű (zöld–barna–homoksárga) mintázattal rendelkezett.

 
1956, Sármellék
    Az 1956-os forradalom alatt egy MiG–15 felderítő repülés közben, hajtómű hiba miatt zuhant le.
   

 
Jellegrajzok
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
MŰSZERFAL
 
 
 
MiG-15 és MiG-17 utódtípus különbségei

 
Festésminták
 
 
 
 
 
 
 

 
USAF 616... az Észak-Koreából szökött MiG-15
    1953 szeptember 21-én a Szöul közeli Kimpo Air Base kifutóján egy MiG-15 landolt hátszélben. A 21 éves Kum Sok No hadnagy az észak-koreai légierő pilótája szökött meg, és hozta a gépet az USAF bázisára. A fiatal pilóta átvehette a 100.000 $ jutalmat, és édesanyját is kimenekítették, aki még ma is él Dél-Koreában.
    A gépet Okinawára vitték, ahol Tom Collins tesztpilóta repülte. Később Chuck Yeager is repült a géppel. A gépet 1953 decemberében szétszerelték, helikopterrel a Wright-Patterson Air Force bázisra vitték, ahol az utolsó csavarig letesztelték, és rengeteget repült.
    Az Egyesült Államok felajánlotta, hogy visszaadja a gépet, de Észak-Korea letagadta, hogy az USA birtokolna egy MiG-15-t, melyet az ő pilótájuk vitt át, így a gép a légierő múzeumába került..
    A koreai háborúban a légierő F-86-osai 792 MiG-15-öst lőttek le, és jobb, mint 10: 1 győzelmi arányt értek el.
A 100 ezres szórólap
 
 
 
 

 
2010 augusztus 18. A MiG-15 HA-UTI balesete és annak zárójelentése
A MiG-15 UTI balesetének teljes zárójelentése elolvasható itt:
MiG-15 első felszállása a baleset elott-2-3 nappal
    A Jetage Alapítvány 2007 februárjában megkezdte egy lengyel UTI MiG–15 (SBLim–2A) felújítását. A gép 1954-ben állt szolgálatba a Lengyel Néphadseregben. Eredetileg együléses volt, de még aktív szolgálati ideje alatt, 1957-ben átépítették kétüléses UTI változatra. A lengyel 031-es oldalszámú gépet 1990-ben vonták ki a szolgálatból. A gép felújítása 2011 tavaszára készült el, a légügyi hatóságtól a HA-UTI lajstromjelet kapta. A berepülésre 2011 júliusában került sor.
    A negyedik repülésre 2011. július 18-án került sor a szolnoki katonai repülőtéren.
    Felszállás után néhány méterről a MiG-15 UTI földbe csapódott. A gépen tartózkodó két fő nem sérült meg, de a gép komoly sérüléseket szenvedett. Felszállás közben a kifutó felett váratlanul jobbra dőlt, szárnya leért, majd ezt követően a kifutó mellé csapódott. A balesetben senki nem sérült meg súlyosan. Pinkóczy József nyá. ezredes és Rohács Tamás saját lábán szállt ki az összetört repülőgépből.
    A vizsgálat az események pontos sorrendjének feltárásával világossá tette, hogy az egyik szárny alatti póttartály kilyukadása nem oka, hanem következménye volt a balesetnek.
    A dokumentum több helyen leszögezi, hogy a gép helyreállítása és üzemképesé tétele megfelelő volt, rendkívül alapos és átgondolt tevékenységként jellemezve a munkát. A gépnek rendben volt a stabilitása, kormányozhatósága, tömege, súlypontja.
    A jelentés az orvos szakértői vélemény alapján azt valószínűsíti, hogy a baleset „a pilóta pszichomotoros tevékenységét hátrányosan befolyásoló elváltozás miatt következhetett be. A vizsgálóbizottság szerint nem lehet más magyarázata annak, hogy a több mint három és fél ezer repült órával, különböző jet repülőgépek repülési tapasztalatával rendelkező pilóta a hibák ilyen sorozatát – amely még kezdő pilótáknál sem jellemző – kövesse el” – hangzik a Közlekedésbiztonsági Szervezet jelentése.
Fotó: Helikopter.hu
Kattints az alábbi képre, vagy: a MiG-15 UTI balesetének zárójelentése elolvasható itt:
A zárójelentés nyilvános, az oldal szerkesztésekor ennek ellenére a személyes információk törlésre kerültek. Töröltük a pilóta azon adatait is melyek balesettel közvetlenül nem, de abban okozati tényezőként szerepet játszottak.

 
Sami Niemelainen fotói
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Fotó:Bolgár MiG-15
 
MiG-15 a szolnoki Ittebei Kis József helikopterbázison (Forrás: HTKA)
MiG típusok a felső listában
Más Szovjet/Orosz repülőgéptípus választása:

 
Források:
Wikipedia
National Interest
Ask Historians - Reddit
 
 
© Légibázis Since 1998