F–16 Fighting Falcon
Címkép: F–16 Fighting Falcon | Forrás: Wikipedia
F–16 Fighting Falcon
General Dynamics / Lockheed Martin
 
Az F–16 Fighting Falcon (Harci Sólyom) negyedik generációs, egyhajtóműves vadászbombázó repülőgép, amelyet az Amerikai Egyesült Államokban a General Dynamics fejlesztett ki, jelenleg a cégegyesülések után a Lockheed Martin gyártja.
Az Egyesült Államok Légierejének F-16 Fighting Falconja 2003. március 22-én az Iraki szabadság hadművelet során Irak közelében. | USAF fotó, Cherie A. Thurlby törzsőrmester
 
Harry J. Walker vezetésével tervezett gép 1978 augusztus 17-én állt szolgálatba. Az F–16A/C/E/J típusok egy pilótával repülnek, az F–16B/D/F pedig kétszemélyes gép. Az F–16 kiváló légiharc-képességekkel rendelkezik, ami a repülőgép aerodinamikai tulajdonságai, kedvező tolóerő-tömeg aránya, alkalmazott fegyverrendszerei, az elektronikus kormányvezérlő rendszer (Fly-by-wire) mellett főképp az olyan, a pilótafülkét érintő újításoknak köszönhető, mint a pilóta kilátását semmilyen irányban nem akadályozó buborék kialakítású kabintető, az oldalra helyezett (botkormányt helyettesítő) joystick, a HOTAS (Hands On Throttle And Stick, kezek a gázkaron és botkormányon) rendszerű pilótakabin, és a nagy túlterhelés alatt a pilóta gerincére nehezedő nyomást könnyebben elviselni és a célt szemmel követni segítő, 30 fokban hátradöntött katapultülés, ami a légiharc közben fellépő nagy túlterhelések elviselésében segít (más gépeknél ez csak kb. 13 fok). Mivel a pilóták a jobb kilátás érdekében fejüket repülés közben is vízszintesen tartják, a döntött üléselrendezés miatt a nagy nyaki terhelés hosszabb távon ortopéd problémákat okoz, ezért az F–16-ost a pilóták 40 éves koruk után általában nem repülik. A gép elődeinél egyszerűbb és olcsóbb, fejlett aerodinamikai kialakítása és korszerű avionikája van. A pilóta magasan ül, a plexiből készült kabintető merevítője mögötte van, a látóterén kívül. Ez, és a buborék forma akadálymentes kilátást biztosít, ami a manőverező légiharcban létfontosságú. A merevítő nélküli kabintető egy szokatlan tulajdonsága, hogy nincsen repülés közben szélzaj, ami a pilótát segíthetné, ha a sebességmérő elromlik. A botkormány a pilóta jobb kezénél van, ami a nagy túlterhelésű manőverek közben kényelmesebb, mint a lábak közötti kormány. A HUD (Head Up Display) a pilóta elé vetíti a fontos információkat, ezért nem kell lenéznie a műszerfalra.
Mostanáig 27 ország üzemeltette. A repülőgéppel 71 igazolt légi győzelmet értek el az üzemeltetők. (2023. május). Rengeteg altípusa van, ezek a Wikipédián részletesen ismertetésre kerültek, de az izraeli változatot külön ki kell emelni.
 
  A véletlen első repülés
Első hivatalos repülése 1974 február 2-án volt Phil Oestricher tesztpilótával. Érdekes, hogy 1974 január 8-án Oestricher a #01567 YF-16-ossal már repült, de az "véletlen" volt, nem kellett volna megtörténnie. Nagysebességű taxizás próbái során az YF-16 oszcillálni kezdett a gördülési tengelyen, azzal fenyegetve, hogy a szárnyvégeket a talajhoz érinti. A sérülések elkerülése érdekében Oestricher felemelte a gépet, és a megnyugodó YF-16-ossal hat perc múlva ismét földet ért. A repülőgép jobb oldali vízszintes stabilizátora megsérült.
YF-16 Fighting Falcon 72-1567, 1974. február 2-i hivatalos első repülésen | USAF fotó

 

  F–16I Soufa
A Block 50/52 alapján kifejezetten izraeli igények alapján gyártott, jelentősen átalakított repülőgép. Izrael 25 éve foglalkozik a típussal, sok eredeti felszerelést lecserélt, és sokat maga gyárt. Izraeli fejlesztésű illeszkedő póttartályok, izraeli fejlesztésű vontatott csali, az amerikai JHMCS sisakdisplay helyett izraeli DASH, a fegyverzet egy része (például a légiharc-rakéták) is izraeli. Összesen 102 darab F–16I repülőgépet vásároltak, mindegyik kétüléses.

 

  F–16 a NAVY számára
A NAVY számára tervezve
 
A NAVY számára tervezve
     
Az F-16-ost felajánlották a NAVY-nek is. Ám a hordozókon üzemelő repülőgépekre mindenképpen két hajtóművet akart a NAVY.

 

  Prototípusok tervei
MODELL 401B 1971.04.
 
MODELL 401C
 
MODELL 401F
 
MODELL 772
MODELL 785
 
YF-16
 
YF-16
 
YF-16

 

  Változatok
Típusváltozatok
 
F-16A és B
 
F-16C és D
 
BLOCK 15 és 10
F-16C Block 52
 
F-16A és B
 
TÖRZSZSEKCIÓK
 
TÖRZSZSEKCIÓK
 
DIMENZIÓK
 
TÖRZSZSEKCIÓK
 
LANDOLÁS, SZÖGEK
F-16D
 
F-16A
 
LENGYEL F-16
   
MŰSZERFAL
 
Futómű visszajelzés
     

 
  Gépágyú elsütése a földön
2012-ben egy F-16-os 20 mm-es ágyúját véletlenül a földön elsütötték a belgiumi Florennes légibázis karbantartói, ami egy másik F-16-os megsemmisülését és egy harmadik sérülését okozta
A repülőgépeken van egy érzékelő, az úgynevezett súlykapcsoló a kerekeken. Ez jelzi a számítógépnek, hogy a repülőgép a földön van. A számítógép megakadályozza, hogy a kijelölt, vagy az előírások által előírt rendszer aktiválódjon a földön. Szintén másodlagos megelőző intézkedésként bizonyos mechanikai rendszereket is rögzítenek a helyükre a leszállás után, hogy megakadályozzák a földi elműködést. Mivel ez karbantartás közben történt, nagyon valószínű, hogy ezeket a rendszereket letiltották, hogy rendszerkarbantartást végezzenek az ágyún.
Az F-16 a gépágyújának elsütéséhez a földön szüksége van: lőszer, elektromosság, hidraulikus nyomás, visszatartó szerszám eltávolítva, elektromos biztosítócsap eltávolítva, lőszerkorlátozó kikapcsolva. Master Arm engedélyezése. Nincs szükség az avionikára. A Nos, ha így valaki elsüti és addig tüzel, amíg kifogy a lőszer, a lőszerszámláló nullára áll, a megjelenő biztonságiak minden bizonnyal lelövik a pilótafülkében ülő fickót.

 
Források / Source:
Wikipedia
UOAF Codex
F-16.net
 
Kapcsolódó cikkek a Légibázis oldalán:
Az F-16 harcai az első bevetéstől mostanáig
 
 
© Légibázis Since 1998
2023 08 01