David "Trigger" Zeytoonjian főhadnagy, az 522. "Fireballs" FS. pilótája egy AGM-65H Maverick levegő-föld rakétát lő ki. | Fotó: U.S. Air Force - Michael Ammons hdgy. |
|
|
General Dynamics / Lockheed Martin |
2012-ben egy F-16 Fighting Falcon 20 mm-es ágyúját véletlenül a földön elsütötték a belgiumi Florennes légibázis karbantartói, ami egy másik F-16-os megsemmisülését és egy harmadik sérülését okozta |
A repülőgépeken van egy érzékelő, az úgynevezett súlykapcsoló a kerekeken. Ez jelzi a számítógépnek, hogy a repülőgép a földön van. A számítógép megakadályozza, hogy a kijelölt, vagy az előírások által előírt rendszer aktiválódjon a földön. Szintén másodlagos megelőző intézkedésként bizonyos mechanikai rendszereket is rögzítenek a helyükre a leszállás után, hogy megakadályozzák a földi elműködést. Mivel ez karbantartás közben történt, nagyon valószínű, hogy ezeket a rendszereket letiltották, hogy rendszerkarbantartást végezzenek az ágyún. |
Mi kell ahhoz, hogy a földön elsüthessük a gépágyút? |
Az F-16 a gépágyújának elsütéséhez a földön szükség van: |
Lőszer, elektromosság, hidraulikus nyomás, visszatartó szerszám eltávolítva, elektromos biztosítócsap eltávolítva, lőszerkorlátozó kikapcsolva. Master Arm engedélyezése. Nincs szükség az avionikára. Nos, ha monjuk valaki mindezzel végzett és aztán addig tüzel, amíg kifogy a lőszer és a lőszerszámláló nullára áll, akkor biztosan érdeklődni fognak iránta, és a megjelenő biztonságiak minden bizonnyal lelövik a pilótafülkében ülő fickót. |
1995 májusában a Luftwaffe Jagdgeschwader 73 (JG 73) [az egyesülés után átvett NDKs gépek] MiG-29-esei ellen repültek az USAF 510. „Buzzard” vadászrepülőszázadának F-16-osai. Mike McCoy százados megjegyezte, hogy a MiG-29 egyik lenyűgöző tulajdonsága az alacsony sebességű manőverezőképesség, és sisakcélzó rendszere volt. "A MiG tolóerő-előnnyel rendelkezik, ezért fordulás után sokkal gyorsabban képes visszanyerni az energiát." |
Egy lassú harcban a Fulcrum pilóta a sisakcélzóval csak felnéz negyvenöt fokra, aztán kilő egy Archer rakétát anélkül, hogy a repülőgép orra a célpontra mutatna. A sisakra szerelt rendszerrel a Fulcrum mindig képes volt egy fordulón, hurkon átívelő lövést leadni az ellenfél repülőgépére. |
".„Amikor az F-16-osommal a közelébe értem, figyelembe kellett vennem azt a sisakra szerelt irányzékot. Valahányszor egy Fulcrum orra közelébe kerültem, fáklyákat bocsátottam ki, hogy kivédjem, ha rakétát indít” |
Gary West alezredes, az 510. FS parancsnoka |
400 km/h-ás sebességet meghaladva az F-16 már hamarabb tud felgyorsulni, ekkor előnybe kerül. „Ha türelmesek vagyunk, és 400 km/h körül tartjuk a légsebességet, az F-16 a MiG-29 hátába tud kerülni. De a pilótának továbbra is vigyáznia kell azzal a sisakra szerelt kijelzővel.” |
Az F-16 első légi sikerét az Izraeli Légierő (IAF) érte el a Bekaa-völgy felett 1981. április 28-án egy szíriai Mi-8-as helikopter ellen, melyet gépágyúval lőtt le, mert az indított AIM-9 nem találta el a célt. |
1981. július 14-én az IAF első F-16 győzelmét érte el repülőgép ellen. Az áldozat egy szíriai MiG-21 volt, AIM-9 semmisítette meg. |
1981. június 7-én nyolc izraeli F-16-os végrehajtotta az Opera hadműveletet, amely az F-16 első alkalmazása volt egy jelentős levegő-föld hadműveletben. A hadműveletben súlyosan megrongálták Irakban Osirak atomreaktorát. |
|
Operation Peace for Galilea - Libanon |
Az izraeli F-16-osok szíriai repülőgépekkel vettek részt az egyik legnagyobb légi csatában sugárhajtású repülőgépek részvételével, amely június 9-én kezdődött és még két napig tartott. A konfliktus végén az izraeli légierő F-16-osaiknak 44 légigyőzelmet írtak jóvá, főként MiG-21-esek és MiG-23 Floggerek ellen, miközben saját veszteségeket nem szenvedtek el. |
Szovjet/orosz adatok nem egyeznek ezzel. Szerintük a szíriaiak hat MiG-23MF-et, négy MiG-23MS-t és tizennégy MiG-23BN-t veszítettek el a Bekaa-völgyben. MiG-21-ről szót sem ejtenek. |
|
Második libanoni háború - 2006 |
2006. augusztus 7-én a 364-es számú izraeli F-16C lelőtte a Hezbollah egy Ababil-T UAV-ját. |
2006. augusztus 13-án a 074-es számú izraeli F-16C ismét egy Hezbollah Ababil-T UAV-t lőtt le. 7-én és 13-án is Python-5 rakétát használtak. |
|
2009 utáni ellenségeskedések |
Miközben az IAF F-16-osai rengeteg UAV-t lőttek le, egy gépveszteség is történt: |
2018. február 10-én az izraeli légierő Damaszkusz környéki szíriai és iráni célpontok ellen küldte F-16I gépeit. A szíriai légvédelem S-200-as föld-levegő rakétákat indított és egy F-16-ost eltaláltak. A kétfős személyzet katapultált és biztonságosan landolt Izrael területén. |
1991. JANUÁR 19. - 614. század, Harry 'Mike' Roberts |
A reggel elég jól indult, a háború jobban ment, mint várták. Elhatározták, hogy egy tömeges, vietnami stílusú nappali rajtaütést hajtanak végre Bagdad felett. Ennek a rajtaütésnek kevés taktikai előnye volt, de erődemonstrációnak szánták. A 614. összesen tizenkét F-16-ost indított, és ők voltak az utolsó osztag a kötelékben, amely átrepülhetett Bagdad felett – a "Tail end Charlie" ponton. Mire a 614. TFS beért a célterületre, az F-4G Wild Weasel-ek az összes radar elleni HARM rakétát elhasználták. A 614. repülésvezetője úgy döntött, hogy bármilyen módon, de bemegy Bagdadba. |
Jeff 'Tico' Rice őrnagy a bal oldalon áll, mellette pilótaruhában Mick Bretz. |
614. 'Lucky Devils' százada két gépet vesztett a támadásban. Az első veszteség Harry 'Mike' Roberts gépe volt. Tice, egy másik gépből szemtanúja volt az egésznek: |
"Láttam a rakétát Mike Roberts gépe felé száguldani, és felszólítottam, hogy „törjön jobbra”. Késő volt. A rakéta eltallta, Mike gépe zuhanni kezdett." |
"Mike Roberts kapitány 228-assal repült, és közvetlen találatot kapott az F-16 hasán. A többi pilóta visszajött és azt mondta, hogy az F-16 kettéhasadt, a pilótafülke kiszakadt, és nem láttak ejtőernyőt. Mindannyian azt hittük, hogy meghalt amíg nem láttuk, hogy Tice és Roberts hadifogolyként a CNN kamerája előtt parádéznak." |
A találat következtében a gép lezuhant, de Roberts katapultált, és hadifogoly lett. Ez a gép 4 harci küldetést teljesített, mielőtt elveszett volna. A 87-0228 kabintetejét amerikai szárazföldi csapatok találták meg 2003-ban az Iraqi Freedom hadművelet során. 2005 májusában a Pima Air and Space Museumnak adományozták. |
1991. JANUÁR 19. - 614. század, Jeffrey Scott "Tico" Tice őrnagy a második veszteség |
A 87-0257-es gépet Scott "Tico" Tice vezette. A 288-assal kellett volna repülnie, de azon kevesebb fáklyavető volt, és a 257-est kérte. Felszállás előtt körbejárta a gépet. Minden küldetés előtt beleköpött a hajtóműkiömlőbe. Szerelője szerint ezt most nem tette meg, sietett. Scott Snell, Tice szerelője: |
"Fel kellett takarítanom a pilótafülkét, mert volt benne egy csomó homok amit a többi guruló repülőgép vert fel. Ezután becsatoltam a pilótafülkébe, és elengedtem. Mindig azt mondom a pilótának, hogy látni fogom, amikor visszajön, jó repülést és kezet fogok vele, de ezúttal erre nem volt idő." |
Tice szabadulása után így mesélte el az esetet: |
"NEM köptem a hajtőmű kiömlőbe. Nem volt időm megfelelően körbejárni sem." |
"Több rakétát is lőttek rám. Az ötödik vagy hatodik rakétaelkerülési manőver során az RWR-en kigyulladt a SAM jel, hogy az egyik rámzárt." |
Ekkor a SAM-3 eltalálta Tico repülőgépét. Kénytelen volt katapultálni ellenséges terület felett, de úgy gondolta, hogy a dolgok rendben lesznek, kimentik. |
"Már majdnem sötét volt. Azt hittem, az iraki sivatag lakatlan területére ereszkedek le. Ahogy átestem a felhőrétegen, egy csoport sátrat vettem észre a földön, a közelemben. A sátrakból némi füst szállt fel. A füstről kiderült, hogy kézifegyver-tűz volt – rám! Földet fogtam, és csak arra volt időm, hogy gyors kódolt üzenetet küldjek a SAR-erőknek. Alig egy perc alatt körülvett egy beduin törzs" |
1991. január 20-án a Pentagon bejelentette, hogy Jeffrey Scott Tice őrnagy eltűnt egy Irak elleni támadócsapásból, de további információt nem adtak. Később, január 20-án egy videót adott le az iraki televízió, amelyben interjút készítettek a szövetséges hadifoglyokkal, köztük Jeffrey Tice-szal és Mike Roberts-szel, valamint öt másik hadifogllyal. |
1991. JANUÁR 21. - 614. század, John Ball ezredes |
1991. január 21-én harci műveletek során 87-0224-es gépe alatt felrobbant a kioldott bomba. A robbanóanyag és lökéshullám felszakította a repülőgép hasát. Ball sérült gépével ki tudott repülni a tenger fölé és ott katapultált. Az amerikai haditengerészet mentette ki Johnt a Perzsa-öböl vizéből. A vizsgálat során kiderült, hogy a bomba biztosítékját nem megfelelően állította be a fegyverekért felelős személyzet. |
|
Dél-Irak, repüléstilalmi zóna |
|
|
1992. december 27-én egy USAF F-16D lelőtt egy iraki MiG-25-öt a Dél-Irak feletti légtérben egy AIM-120 AMRAAM-mal. Ez volt az AMRAAM első sikeres alkalmazása. |
1993. január 17-én egy USAF F-16C megsemmisített egy iraki MiG-23-ast egy AMRAAM rakétával. |
|
Balkán (1994–1995 és 1999) |
|
|
1994. február 28-án hat J-21 Jastreb, valamint két J-22 Orao megsértette a repülési tilalmi zónát, hogy bombatámadást hajtson végre Novi Travnikon. A két J-22-es pilótái észrevették felettük az F-16-osokat és támadásuk után alacsony magasságon Horvátország felé repültek, ahová az amerikai repülőgépek nem követhették őket. Az F-16-osok a hat jugoszláv J-21-ből négyet lelőttek. Erről részletes cikk "Banja Luka incidens" címmel itt olvasható! |
1995. június 2-án egy szerb 2K12 Kub SAM lelőtt egy F-16C-t Bosznia feletti járőrözés közben. Pilótája, Scott O'Grady katapultált, majd később az USMC CH-53 Sea Stallion helikoptere kimentette. |
1999. május 4-én egy magányos jugoszláv Mig-29, Milenko Pavlović pilótával bombatámadásról tért vissza a bázisára. A repülőgépet a 78. vadászrepülőszázad egy USAF F-16CJ párja fogta el és AIM-120-assal lelőtték. Pavlović meghalt. Mindkét amerikai vadászgép a NATO-alakulat végén repült, és az E-3 Sentry AWACS parancsnoka küldte őket a MiG-29 ellen. |
|
Irak 2003-as inváziója |
Az invázió egyetlen gépvesztesége |
|
|
421. vadászrepülőszázad F-16CG S/N 88424 repülőgépe Bagdad közelében 2003. június 12-én lezuhant, amikor kifogyott az üzemanyaga. A baleset oka egy meghibásodás volt, ami miatt nem jött üzemanyag a szárnytartályokból. A pilóta éppen egy tanker fel tartott, hogy üzemanyagot vegyen fel. |
2006. június 7-én két USAF F-16-os Irakban ledobott két 230 kg-os irányított bombát (egy GBU-12 Paveway LGB és egy GPS -vezérelt GBU-38), amelyek megsemmisítették az al-Kaida biztonsági épületét, megölve Abu Musab Al-Zarqawi-t, az Al-Kaida vezetőjét. |
2006. november 27-én egy F-16-os elveszett Falluja közelében egy közeli légi-támogató feladat alatt, amikor a pilóta a célpontra összpontosított, és nem figyelt a környezetére. Falluja városától 15 km-re északra zuhant le. A pilóta elindította a katapultálást, de ernyője már nem nyilt ki időben. Életét vesztette. |
2007. június 15-én egy F-16C lezuhant, amikor a pilóta elvesztette a térbeli tájékozódást egy éjszakai közeli légi támogató küldetés során. A pilóta életét vesztette. |
2010 szeptemberében az USAF F-16-osai két bombát dobtak le, közeli légi támogatást nyújtva az iraki hadsereg azon egységének, amelyet elleptek a fegyveres felkelők. 2009 júliusa óta ez volt az első légitámadás Irakban. |
2015. február 16-án az egyiptomi F-16-osok légicsapásokat mértek a dzsihádista fegyverraktárak és kiképzőtáborok ellen Líbiában. A támadásokban 64 ISIS-harcos halt meg, köztük három vezető Dernában és Sirtében. |
1999. március–június között holland F-16-osok is résztvettek a NATO az 1994–1995-ös boszniai békefenntartó műveleteiben. |
Egy küldetés során Peter Tankink őrnagy 063-as számú F-16AM-J típusú gépében, AMRAAM rakétát alkalmazva lelőtt egy jugoszláv MiG-29-est. Predrag Milutinovic alezredes (hívójele "Grof") katapultált és biztonságosan földet ért. Ez volt a hollandok az első légigyőzeleme a második világháború óta. |
Pakisztáni légierő a szovjet–afgán háború alatt, 1986–1988 |
1986 májusa és 1989 januárja között a pakisztáni légierő F-16-osai legalább 10 afgán légtérsértőt lőttek le. Ezek között volt négy afgán Szu-22-es, két An-26-os és egy An-24-es illetve egy Szu-25-ös. A legtöbb győzelmet az AIM-9 Sidewinder segítségével érték el, de az egyik Szu-22-est gépágyúval lőtték le, az An-24-es pedig lezuhant, miután megrongálták és le akart szállni. |
Afganisztán azt állította, hogy lelőtt egy pakisztáni F-16A-t 1987. április 29-én; Shahid Sikandar Khan repülő hadnagy biztonságosan katapultált és pakisztáni területen ért földet. |
A Pakisztáni Légierő (PAF) F-16A-i nem láttak harcot az 1999-es kargili háborúban. Járőrtevékenységet folytattak, hogy biztosítsák légterüket Indiai Légierő (IAF) vadászgépeivel szemben. Ám voltak incidensek: |
Indiai források szerint az IAF 47 (Fekete Íjászok) századának MiG-29-esei két pakisztáni F-16A-t követtek nyomon az indiai légtér közelében radarjaikkal. A nagy hatótávolságú BVR képességgel felszerelt MiG-29-esek képesek voltak a pakisztáni F-16-osok befogására. A pakisztáni F-16-osokból hiányzott a BVR képesség. A MiG-29-esek parancsot kaptak az F-16-osok lelövésére. Az indiai pilóták azonban úgy döntöttek, hogy nem támadnak a parancsnak megfelelően, mert akkor a két ország hivatalosan nem állt hadban egymással. |
Pakisztáni források szerint észrevehetően csökkent az indiai repülőgépek által elkövetett határsértések száma, amikor az F-16-osok járőröztek. Többször előfordult, hogy PAF F-16-osok és IAF Mirage 2000-esek követték egymást radarjaikkal, de harcra nem került sor. |
2019. február 27-én a pakisztáni légierő bejelentette, hogy lelőtték az Indiai Légierő Mig-21-es és Szu-30MKI repülőgépét, miutánazok behatoltak a pakisztáni légtérbe, de ezekből csak a MiG-21 lelövését erősítették meg indiai részről. Abhinandan Varthaman századparancsnok, a MiG-21 pilótája katapultált, majd a pakisztániak elfogták. A győztes F-16-ost Hassan Siddiqui repülte. A nem megerősített Szu-30MKI lelövést Pakisztán Nauman Ali Khan pilótának tulajdonítja. |
|
Görög - Török ellenségeskedések |
|
|
1996. október 8-án egy görög Mirage 2000 egy R550 Magic rakétát lőtt ki, és lelőtt egy török F-16D-t. A görög kormány azt állította, hogy a török F-16-os megsértette a görög légteret, ugyanakkor a török kormány azt állította, hogy kiképzési küldetésen vett részt a görög Szamos szigetétől északra, közel a török szárazföldhöz. A török pilóta meghalt, míg a másodpilóta katapultált, és a görög erők kimentették. |
Ezen a napon a török kormány egy másik veszteséget is bejelentett: állításuk szerint egy görög Mirage 2000 lelőtt egy török F-16D Block40-et S/N 91-0023, miután az megsértette a görög légteret Khiosz sziget közelében. |
|
2006. május 23-án két görög F-16 Block 52+ sugárhajtású repülőgép szállt fel, hogy elfogjanak egy török RF-4 felderítő repülőgépet és annak két F-16-os kísérőjét a görögországi Karpathos közelében. A két fél F-16-osai között "álharc" alakult ki, amelynek egy török F-16-os és egy görög F-16-os összeütközése lett a vége. A török pilóta, Halil Ibrahim Özdemir hadnagy biztonságosan katapultált, és egy panamai zászló alatt hajózó teherszállító hajó mentette ki, de nem volt hajlandó felszállni egy görög SAR helikopterre. A görög pilóta meghalt, amikor az ütközés során széttört a kabintető, majd a pilótafülke szétesett. A katasztrófa délelőtt 13.00 óra körül történt, körülbelül 12 mérföldre a görögországi Karpathos sziget partjaitól. Az ütközésnek egy elhaladó EgyptAir repülőgép is szemtanúja volt. |
A szíriai polgárháború idején a török F-16-osok védelmi őrjáratokat teljesítettek a szíriai határ on. 2013. szeptember 16-án a török légierő F-16-os gépe egy AIM-9X Sidewinder rakétával lelőtt egy szíriai Mi-17-est, mely megsértette a török légteret. A helikopter a határ szíriai oldalán zuhant le. |
A TuAF (török légierő) F-16- ost párt indított, hogy elfogjanak két szíriai MiG-23-ast, amelyek a török légtér felé közeledtek, miközben a lázadók állásai ellen harcoltak. Többszöri figyelmeztetés után az egyik szír MiG irányt változtatott, míg a másik körülbelül 2 km-re a török légtérbe tévedt. Az egyik F-16-os Kasab és Yayladağı közelében AIM-120 AMRAAM rakétával lelőtte a MiG-23-ast. A szír pilóta a határ szíriai oldalán katapultált és kimentették. A repülőgép is szíriai oldalon zuhant le. |
2015. november 24-én a török légierő két F-16-osa lelőtt egy orosz felségjelű Szu-24-est, azt állítva, hogy az megsértette a török légteret. |
2020. március 1-jén két szíriai Szu-24-es bombázót lőttek le a török légierő F-16-osai levegő-levegő rakétákkal a szíriai Idlíb tartomány felett. Mind a négy pilóta biztonságosan katapultált. A szíriai és a török erők is megerősítették a lelövést. |
a Szíriai Arab Hadsereg L-39-es harci kiképzőjét lelőtte a török légierő F-16-os gépe. |
|
2020-as karabah-hegyi konfliktus |
|
|
2020. szeptember 29-én egy örmény Szu-25-ös lezuhant a határ örmény oldalán, pilótája életét vesztette. Örmény tisztviselők azt állították, hogy egy török F-16-os lőtte le, és a lezuhanás helyszínén készült képeket mutattak be. A műholdfelvételek megerősítették, hogy legalább két F-16-os volt jelen a térségben, nem messze a harci övezettől, de ez még nem bizonyítja a lelövést. A lelőtt OV-10 Broncók közül legalább az egyiket gépágyúval lőtték le alacsony sebességnél és alacsony magasságon, amint azt a fegyverkamera rögzítette. |
|
Venezuelai puccskísérlet - 1992 |
|
|
1992. november 27-én két venezuelai F-16-os vett részt a puccskísérletben a kormány oldalán. Barquisimeto városa és katonai légibázisa felett a támadók ellen harcolt. A két F-16A levegő-föld csapások mellett lelőtt egy AT-27 Tucanót és két OV-10 Broncót, miközben azok megtámadták a kormányhoz hű hadsereg állásait. |
2015. május 10-én, helyi idő szerint 18:00-kor a Marokkói Királyi Légierő egyik F-16C Block 52-es, 08-8008-as sorozatszámú gépe lezuhant, miközben a Szaúd-Arábia által vezetett jemeni beavatkozás részeként küldetést teljesített. A másik F-16-os pilótája nem látott katapultálást. A síita lázadók bemutatták a becsapódás helyszínét, a szaadai Nushoor közelében. Azt állították, hogy légvédelmi tüzérségi lőtte le az F-16-ost. Tom Cooper szerint a gépet MANPADS-ekkel lőtték le. |
2017. február 24-én egy jordán F-16-os lezuhant a szaúd-arábiai Najranban, Egy katonai forrás szerint a pilóta túlélte a balesetet. |
2014. december 24-én egy jordán RJAF F-16-os lezuhant a szíriai Rakka közelében, és pilótáját, Muath al-Kasasbeh-t elfogták az Iszlám Állam fegyveresei. Az ISIS jelentette, hogy egy MANPADS-el lőtték le, miközben az F-16 alacsony magasságban repült. A jordánok a lelövést nem tekintik megerősítettnek, műszaki hibára hivatkoznak. |
© Légibázis Since 1998 |
2023 08 01 |
|
|
|
|