F-14 Tomcat
Címkép: F-14 | Forrás: NetSearch
F-14 Tomcat
Grumman Aerospace Corporation
 
   Az F–14 Tomcat negyedik generációs, kéthajtóműves, szuperszonikus, változtatható szárnynyilazású vadászrepülőgép. Az Amerikai Haditengerészet repülőgép-hordozóinak légvédelmére fejlesztették. A tömeges bombázó- és robotrepülőgép-támadások ellen kifejlesztett gép a világon először rendelkezett szimultán célleküzdési képességekkel, az általa alkalmazott AIM–54 Phoenix rakéta volt a világ első aktív lokátoros önirányítású rakétája, melynek segítségével egyszerre hat légi célt tudott támadni. Első felszállása 1970. december 21-én volt, és 1974 szeptemberében állt szolgálatba. Kizárólag Iránba exportálták, ahol ezek a repülőgépek ma is szolgálatban állnak. Az 1980-as években felderítésre is alkalmassá tették, az 1990-es évektől irányított bombák segítségével földi célokat is támadhatott. Az Amerikai Haditengerészetnél 2006 szeptemberéig állt szolgálatban.
 
F-14 Tomcat cikkek a Légibázis oldalán:
Mirage F1 és F-14 Tomcat összecsapások. Irán, 1981
Egy F-14 Tomcat szökése - és lelövése.
Két F-14 Tomcat és két líbiai MiG-23 légihara

 
Változatok
 
F-14A
  Első sorozatgyártású változat (1973-tól) az amerikai haditengerészet számára (554 darab).
F-14A/TARPS
  Felderítőgépként használt TARPS rendszerrel felszerelt F-14A (50 db).
F-14A (plusz)
  A fő különbség az 1987. november 14-én épített változat és az F-14A között az új General Electric F110-GE-400 hajtóművek. Ez a csere azért vált szükségessé, mert a P&W eredetileg beépített TF30-asai soha nem voltak kielégítőek. Gyenge teljesítményt nyújtottak, nehezen karbantarthatók, megbízhatatlanok és balesetveszélyesek voltak. Sok Tomcat elvesztésének oka az volt, hogy a turbinalapátok letörtek, és tönkretették a hajtóművet. 1991-ben az F-14A (Plus) nevet kapta az F-14B (új építés: 38 darab, átalakított F-14A: 47 darab, összesen: 85 darab).
F-14B
  F-14 prototípus F401-P-400 hajtóművekkel. Az egyik modell 1973. szeptember 12-én repült először, de a másodikat már nem fejezték be, a programot leállították, de az addigi fejlesztésekkel modernizálták az F-14A-kat. 1991-től ezek jelölése F-14A (Plus) lett.
F-14C
  A Tomcat tervezett fejlesztése TF30-P-414A hajtóművekkel és korszerűbb repüléselektronikával. A program túl költséges volt, leállították.
F-14D
  Az 1990-től leszállított vagy régebbi repülőgépekből átalakított F-14D-k alapvető korszerűsítést jelentettek a repülőgépek korlátozott bővítési lehetőségeinek keretein belül. Újdonság az AN/APG-71 radarrendszer, a digitális repülésvezérlés, továbbfejlesztett önvédelmi ellenintézkedések, éjjellátó kompatibilitás, célátviteli kapacitás és különféle komponensek, amelyek azt is lehetővé tették, hogy az F-14 precíziós fegyverekkel támadjon földi célpontokat. (Új építés: 37 db, átalakított F-14A: 18 db, összesen: 55 db)
Szuper Tomcat21
  Az F-14D tervezett továbbfejlesztése, az F-14D-hez képest kétszeres harci hatótávolsággal. Két változatot kellett volna gyártani.. Ez a program megszűnt az F/A-18 E/F Super Hornet fejlesztése miatt.
 
Rendszerek
NAGYRÉSZT MAGYAR FELIRATOKKAL
 
F-14A Rendszerek - felülnézet
 
F-14A Rendszerek - bal oldal
 
F-14A Rendszerek - jobb oldal
 
F-14A AIC rendszerei
Rendszerek
 
Szenzorok a pilótafülkénél
 
Szenzorok a pilótafülkénél
 
Rendszerek a törzsön
A törzsvég rendszerei
 
Orrkiképzés, érzékelők
 
F-14A AN/AWG-9 radar
 
Repülőgép-fedélzeti fények
Függesztési és rögzítőpontok
 
Szerkezeti anyagok
 
F-14 Robbantott ábra
 
F-14 Robbantott ábra

 
Jellegrajzok, három-nézeti rajzok
 
F-14
 
F-14A
 
F-14A
 
F-14
F-14 MÉRETEK
           
 
 
Pilótafülke F-14A
 
F-14A Kabintető nyitása
 
F-14A Létra
 
F-14A Kabin
 
F-14A Kabin

 
Pilótafülke F-14B
 
F-14B Pilóta műszerfal
 
F-14B Pilóta műszerfal
 
F-14B RIO műszerfal
 
F-14A/B HUD szimbólumok
F-14B JDAM támadó kijelző
 
F-14B COMPUTER PANEL
 
F-14B navigációs oldal
 
F-14B biztonsági fegyverzet-kapcsoló az orrfutó válaszfalán

 
Pilótafülke F-14D
 
F-14D Pilóta műszerfal
 
F-14D RIO műszerfal
 
F-14D RIO
   

 
Pilótafülke a szélvédő tisztítórendszere
 
F-14A szélvédő tisztítórendszer
 
F-14A szélvédő tisztítórendszer
 
F-14A szélvédő tisztítórendszer
 
F-14A szélvédő tisztítórendszer

 
Katapultülés
 
A katapultálás folyamata F-14 Tomcatből
 
F-14A és B katapultülés
 
F-14D katapultülés
   

 
Futómű
 
F-14 orrfutó
 
F-14 orrfutó
 
Orrfutó katapult-csatlakozó
 
F-14 főfutó

 
Hajtómű
 
F-14 hajtómű légbeömlő
 
F-14 hajtómű
 
Orrfutó hajtómű
 
F-14 hajtómű

 
Fegyverzet
 
F-14 Tomcat M-61 gépágyúja
 
F-14 Függesztőpontok
 
F-14 Függesztőpontok
 
F-14 AGM-88 HARM
F-14 AIM-7
 
F-14 AIM-9
 
F-14 AIM-120 AMRAAM és AIM-7 SPARROW
 
F-14 AIM-54 PHOENIX
 
F-14 CBU-99 ANTITANK
 
F-14 GBU-10
 
F-14 GBU-24
 
F-14 JDAM
F-14 MK-82 BSU-86 SZERELVÉNNYEL
 
F-14 ECM POD
 
F-14 TRAINING POD
 
F-14 ADM-141
 
F-14 BRU-42 PILON, LUU-2 FLARE
 
F-14 BagPod szállító konténer
 
F-14 Lantrin konténer
   

 
 
Az iráni F-14 Tomcat gépek légiharcai
 
   1978 októberében két iráni gép – az egyik a 3–6024 – elfogott egy nagy magasságban és nagy sebességgel repülő MiG–25RBSZ-t a Kaszpi-tenger felett, felderítő feladatának megszakítására kényszerítve azt. Ez után több szovjet behatolás nem történt. A Tomcateket rendszerint póttartályok nélkül, csökkentett üzemanyag-mennyiséggel emelték a MiG-25 gépekre, a minél nagyobb tolóerő-tömeg arány elérése és a készültségből indított gyorsabb reakcióidő, illetve az eredményesebb elfogások érdekében.
   Több mint ötven iraki repülőgépet lőttek le iráni Tomcatek az irak–iráni háború első fél évében. A háború középső és végső szakaszában pedig őrjáratokat teljesítettek (Teherán és a Khark-sziget közelében), a légi utántöltő flottát védték, akár 10 órás folyamatos bevetésekkel is. Az 1988. február–május közötti veszteségeik ellenére az iraki légierőnek júliusban sikerült lelőnie egy F–14A-t. Tom Cooper összesítése szerint az iráni Tomcatek legalább 160 darab iraki repülőgépet semmisítettek meg a háború alatt. Számszerűen 58 darab MiG–23-at, 23 darab MiG–21-et, 9 darab MiG–25-öt, 33 darab Mirage F.1-et, 23 darab Szu–17-et, 1 darab Mi–24-et, 5 darab Tu–22-t, 2 darab MiG–27-et és 1-1 darab Mirage 5-öt, B-6D és Aérospatiale Super Frelon, továbbá két azonosítatlan repülőgépet.
   1978 októberében két iráni gép – az egyik a 3–6024 – elfogott egy nagy magasságban és sebességgel repülő szovjet MiG–25RBSZ-t a Kaszpi-tenger felett, iráni felderítő bevetésének megszakítására kényszerítve azt.
   1980. október 29-én egy amerikai AWACS gép rögzítette, ahogy egy iráni Tomcat (TFB8) lelőtte az iraki 10. BS egy Tupolev Tu-22 „Blinder” közepes hatótávolságú bombázóját.
   Az iráni légierő első F-14-es gépét (81TFS/TFB.8) 1980. szeptember 9-én vesztette el légi harcban, mikor egy mellette felrobbant egyiraki MiG–21-es.
   1981. május 15-én a 3–6020 lajstromú gép volt az első F–14A, amelyik igazoltan AIM–54A-t indított egy iraki MiG–25-re. A rakéta kisebb sérüléseket okozott a behatolóban, ugyanis a Foxbat-pilóta kb. 2800 km/h-s sebességgel menekült vissza az iraki támaszpontjára. A gép hovatartozását nem sikerült azonosítani (iraki vagy szovjet).
   1982. július 1-jén a 3–6022 lajstromú gép egy AIM–54A-val lőtt le két iraki MiG–23-at. A Tomcat személyzete parancsot kapott, hogy forduljanak vissza, de nem reagáltak. Átlépték az iraki–iráni határt és Bagdad közelében lelőtték a MiG-23-asokat.
   1986. februárjában egy MiG–25-öt lőtt le a 3–6052-es gép.
   1986. szeptember 2. Ahmed Moradi Talebi az Iraki hirszerzésel előre egyeztetett időpontnál egy nappal hamarabb Irakba szökött F-14-esével. Már Irak felett járt, mikor a szökéséről nem tudó légvédelmi ügyeletes tiszt parancsot adott két MiG-23-asnak, hogy lőjék le. Moradi és a RIO is katapultáltak, életben maradtak. Részletes cikk itt olvasható.
   1987. januárjában a 3–6032 lelőtt egy iraki MiG–23-ast.
   1987. február 20-án AIM–54A rakétával a 3–6039 számú Tomcat nagy távolságból lelőtt egy iraki Mirage F.1EQ-t. Az iraki pilóta, Ahlan főhadnagy életét vesztette
   1988. február 9-én az utolsó leszállított géppel, a 3–6079-cel Qiyassi főhadnagy két órán belül lelőtt három iraki F.1EQ-t.
   1988. június 14-én az első öbölháborúban lőttek le utoljára iraki repülőgépet iráni F-14-esek, amikor egy 81TFS/TFB.8 Tomcat egy AIM-9P-vel megsemmisítette az iraki légierő Dassault Mirage F1 EQ-ját.
 
Az amerikai haditengerészet gépeinek harcai
 
   Az 1975-ös vietnami evakuálás során az új Tomcatek vadászfedezetet biztosítottak, de nem vettek részt harcban.
   Az F-14A először 1981-ben találkozott ellenséges repülőgépekkel a Földközi-tenger felett. A líbiai államfő Muammer al-Kadhafi a Sidra -öblöt líbiai felségvizeknek nyilvánította. Ronald Reagan az akkori elnök a USS Nimitz szállítócsoportját az Öbölbe rendelte. 1981. augusztus 18-án összetűzés alakult ki két Tomcat és a líbiai gépek között, de lövés nem dördült el. Másnap a líbiai pilóták agresszívebbek voltak. Két Su-22 megtámadt két VF-41 "Black Aces" Tomcatet ("Fast Eagle 102" és "Fast Eagle 107"). A vezér Su-22 egy levegő-levegő rakétát lőtt ki, de az elvétette célját. A két F-14-es AIM-9L Sidewinder rakétákkal viszonozta a tüzet, lelőve a líbiai gépeket.
   1985 októberében négy Tomcat - VF-74 "Bedeviler" és VF-103 "Slugger" (USS Saratoga) elfogtak egy egyiptomi Boeing 737-et, amely terroristákat szállított, akik az olasz Achille Lauro tengerjáró hajót eltérítették.
   1986 márciusában a líbiai légvédelem föld-levegő rakétákat lőtt ki a Sidra-öbölben járőröző USS America és USS Saratoga F-14-eseire. Ellenintézkedésként az amerikai hordozók gépei megsemmisítették a rakétatelepet, és elsüllyesztettek néhány líbiai járőrhajót.
   1986 áprilisában az El Dorado Canyon hadművelet keretén beül Tomcatek adtak harci fedezetet a Tripoli és Bengázi bombázására induló F-111-eseknek.
   1989 januárjában két VF-32 "Swordsmen" Tomcat megsemmisített két támadó líbiai MiG-23 Flogger-B gépet AIM-9 Sidewinder és AIM-7 Sparrow rakétákkal.
   Az 1990-91-es Öbölháború során az F-14-esek fegyveres légi járőrözést (CAP) és felderítő küldetést hajtottak végre. Az egyetlen sikeres Tomcat a VF-1 "Wolfpack" századának gépe volt, megsemmisített egy iraki Mi-8 "Hip" helikoptert. A USS Saratoga (CV-60) VF-103 "Sluggers" százada egy TARPS felderítő küldetése során Wadi Amif felett egy F-14-est veszített el iraki föld-levegő rakéta találata miatt.
   1995-ben az F-14-eseket a Deliberate Force hadműveletben, 1998-ban a Desert Fox hadműveletben, 1999-ben pedig az Allied Force hadműveletben vetették be.
   2002-ben bombatámadásokat hajtottak végre Afganisztánban az Enduring Freedom hadművelet végre során.
   Az F-14-esek részt vettek az Iraqi Freedom hadműveletben is.

 
Pilonok
 
F-14 indítósínek
LAU-93, LAU-12, BRU-32,
BRU-42, ECA
 
F-14 LAU-92 indítósín
 
F-14 BRU-32 bombafüggesztő
 
F-14 BRU-42 bombafüggesztő
 
F-14 pilonok
 
F-14 pilonok
 
F-14 pilonok
 
F-14 AIM-54 pilon
F-14 AIM-54 törzsalatti indító
 
F-14 AIM-54 indító
 
F-14 pilonok LAU-7 és Sidewinder adapter
 
F-14 ledobható üzemanyagtartály függesztőpilonja

 
Szárnyak
 
F-14 a szárnyak vázlata
 
F-14 a szárny aerodinamikai felületei
 
F-14 aerodinamikai felületek állásai
 
F-14 szármechanizmus
 
F-14 szármechanizmus
 
F-14 spoilerek
 
F-14 vízszintes vezérsík
 
F-14 féklapok

 
Üzemanyagrendszer
 
F-14 Függesztő és külső tartály, MXU-611, MXU-776/A MXU-777/A, FPU-1
 
F-14 külső tartályok
 
F-14 üzemanyag utántöltő rendszer
 
F-14 belső üzemanyagrendszer
 
F-14 fedélzeti feltöltés
           

 
Festésminták
 
F-14
 
F-14
 
F-14
 
F-14
F-14
 
F-14
 
F-14
 
F-14

 

 

 
Más amerikai repülőgéptípus választása: