|
John Joseph "Jack" Boyle |
1944 december 25. |
Boyle a 411 század Spitfire pilótája volt. Osztálya parancsot kapott, hogy őrjáratozzon az Ardennek amerikai szektora felett, Bastogne környékén, amit az amerikai csapatok már teljesen bekerítettek. Őrjárat közben parancsot kapott, hogy kisérjen vissza egy sérült vadászgépet a bázisára. Boyle: "Balszerencsés voltam. Egész úton visszafelé azon dühöngtem, hogy miért engem küldtek eme szerencsétlen mellé, harcolni akartam. Ahogy közeledtünk a heeschi bázishoz, rájöttem, hogy túl magasan vagyok. Ingerlékeny hangulatban voltam. Hogy gyorsan csökkentsem a magasságot, sivító spirálban buktam alá, sebességem 800-hoz közelített, amikor a semmiből előbukkant egy Me-262-es. Nem látott, és pont jó helyre került, egyetlen másodperc elég volt, hogy a célkeresztbe fogjam a németet. Azonnal lőttem. Az első gépágyúsorozatom a bal oldali hajtóműgondolát találta el. A fickó azonnal lebukott, kitérő fordulót kezdett, de a megmaradt egy hajtóművével már nem volt gyors. Többször eltaláltam, és erősen süllyedni kezdett. Letarolta néhány magasabb fa csúcsát, de egyenesbe hozta gépét, ám az már nem nagyon akart a levegőben maradni, és szinte vízszintesen érkezett a földre, szánkázott egy darabig, majd darabok szakadtak le az orrától a farkáig, közben még vagy száz métert bukdácsolt. Már csak a hátsó törzsszekció maradt egyben a szárnytól a farokig. A gép valamiben megakadt, mert cigánykereket hányva pördült meg, tűz és füst jelölte az útját. Miközben felette köröztem, néhány holland bukkant elő, és integetni kezdtek. Amig kergettem a németet, az osztály a reptérről végig nézte a légiharcot. Karácsony volt, a fiúk odalent épp a pulykás ebédhez álltak sorba, a gépágyútűz hangjára néztek fel, hátha van valami látnivaló... Hát, a látnivaló én voltam egy Me-262 farka mögött." John Joseph "Jack" Boyle a gépében | Forrás: San Diego Reader |
John Joseph "Jack" Boyle (vagy "JJ" Boyle) 1922. május 1-én született Torontóban Tüzér volt a kanadai hadseregben 1941. május 28. és augusztus 25. között, majd 1941. szeptember 1-jén bevonult a torontói RCAF-hoz. A No.1 ITS -nél képezték ki, 1942. január 22-én végzett. Ezután a No.3 EFTS -nél 1942. március 27-én végzett, majd a No.14. SFTS -nél 1942. július 31-én végzett, és ott is maradt 1942. szeptember 18-ig.
Továbbképzései: No.1 (F) OTU, Bagotville, 1942. szeptember 19. és 29. között. 125 (F) század, 1942. november 30. és 1943. szeptember 26. 1944. október 15-én érkezett az Egyesült Királyságba, ahol ismét továbbképzéseken vett részt: No.59. OTU, 1944. január 24. No.61 OTU 1944. január 24. és április 13. között, majd átkerült a 3. számú taktikai értékelési egységhez (1944 április 13-tól június 6-ig,) Pilótaként:
|
Újsághír, London, 1945 február 16.
"A kanadaiak hollandiai repülőterén állomásozó Spitfire RCAF 411. "Grizzly Bear" század jelentése szerint a vadászok 14-én késő délután két Heinkel 177-es gépet semmisítettek meg, hármat pedig súlyosan megrongáltak a németországi Muenster melletti repülőtéren. A győzedelmes pilóták: Flt.-Lt. J. Boyle, két lelövés és egy rongálás, illetve O.A. Watt repülőhadnagy megrongált másik kettőt." |
Spitfire
Boyle 1945. július 23-ig 278 órát repült Spitfire típusokon, ebből 198.5 óra éles bevetés volt. |
Distinguished Flying Cross
BOYLE, F/L John Joseph (J13615) - Distinguished Flying Cross - A kitüntetés 1945. március 23-án lép hatályba, a London Gazette, és a Globe And Mail április 3-i és az AFRO 765/45, közlöny 1945. május 4-i közlése szerint. "John Joseph Boyle parancsnokként kiemelkedõ szolgálatot teljesített egy vadászszázadban. Mióta csatlakozott jelenlegi századához, részt vett vadászőrjáratokban, fegyveres felderítő és alacsonytámadó küldetésekben. E műveletek során legalább öt ellenséges repülőgépet megsemmisített és többet megrongált. Emellett Boyle hadnagy számos földi célpontot elpusztított, köztük negyven gépjárművet, három vonatot és hat bárkát. Remek harci szellemével is példát mutatott századának. |
Forrás: Historic Wings |
© Légibázis 3NR Since 1998 |