P-51D Mustang | Forrás: Air Force Museum |
|
|
A P–51 Mustang a North American Aviation által tervezett és gyártott nagy hatótávolságú kísérő-vadászrepülőgép volt a második világháborúban. |
Angliában az amerikaiaknak P-47-es és P-38-as vadászgépek álltak rendelkezésre a védelem biztosítására, de nem volt elegendő hatótávolságuk ahhoz, hogy az összes kívánt célpontot lefedjék Európában. Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a bombázókat megtizedelik vadászkíséret nélkül. A német Luftwaffe megvárta, amíg a vadászkíséretnek vissza kell fordulnia, majd megtámadták a bombázókat és elfogadhatatlan veszteségeket okoztak. A Britek a P-40 modernizálását akarták. 1940 áprilisában a North American Aviation főtervezője, JH („holland”) Kindelberger azt javasolta a Brit Repülőgép-beszerzési Bizottságnak, hogy tervezzenek egy új vadászgépet az alapoktól, ahelyett, hogy gyártanának egy feljavított Curtiss P-40-t. Ennek eredménye lett a P-51 Mustang, melyet kifejezetten távolsági kísérővadász szerepkörre szántak. |
|
A Mustang alacsony légellenállású lamináris szárnyat kapott, ami nagyon alacsony légellenállást generált nagy sebességnél. A hatékony, egycsatornás víz- és olajhűtő, szintén alacsony légellenállású hűtőrendszerrel együtt a P-51 kivételes sebességet és hatótávolságot biztosított. Később rájöttek, hogy a hűtőegység kihasználhatja a Meredith-effektust, amelyben a felmelegített levegő kismértékű sugárnyomással távozik a radiátorból, ami sebességnövekedéshez vezetett. |
A Mustang maximális sebessége körülbelül 630 km volt óránként, harci hatótávja pedig nagyjából 1200 km. A külső, ledobható tartályokkal csaknem megduplázva, 2200 km-re növelte a működési hatótávolságot. Az egyetlen hátránya az volt, hogy az Allison nem rendelkezett hatékony nagy magasságra is alkalmas kompresszorral. |
A Mustang először 1940 október 26-án repült, 1941 májusában indult be a gyártás, és 1942 áprilisában kezdte meg a harci műveleteket a RAF-nál. Mintegy 1579 Allison-motoros Mustangot gyártottak. |
Ám az, hogy a P-51 ennyire sikeres lett, az angoloknak köszönhető, sőt, majdnem véletlenül történt. A korai Mustangokat ugyanaz az Allison motor hajtotta, mint a P-40-eseket. Lényegesen gyorsabb volt náluk, ám nagy magasságban gyengén teljesített, és csak 4600 méter alatt volt hatékony. Ekkor néhány gyakorlati gondolkodású angol tervező úgy döntött, hogy a kétfokozatú, kétsebességes kompresszorral rendelkező brit Rolls-Royce Merlin motort beépíti egy P-51 Mustangba. Az eredmény a P-51 Mustang látványos javulása lett nagy- és alacsony magasságon is. A megoldást a North American is átvette és a Packard által licenszben gyártott Merlin motorokat építették be. |
|
Típusváltozatok |
|
NA-73X |
Prototípus, 1 gép épült. A Mustang NA-73X jelzésű prototípusát 1940. szeptember 9-én mutatták be, és október 26-án repült vele először. |
|
XP-51 |
Prototípus, 2 gép épült. |
|
|
XP-51B |
2 gép épült, a P-51B prototípusa. |
|
|
XP-51D |
3 gép épült, a P-51D prototípusa. |
|
|
XP-51F |
Könnyített változatú prototípus. 3 gép épült. |
|
|
XP-51G |
Könnyített változatú prototípus, ötlapátos légcsavarral, 2 gép. |
|
XP-51J |
Könnyített változat, Allison motorral, 2 gép épült. |
|
|
|
RAF számára készült a kaliforniai Inglewoodban, 620 gép épült. 1942 februárjában |
debütáltak a harcban. 1942. október 22-én történelmet írtak, amikor 22 Vickers Wellington közepes bombázót kísértek egy nappali támadásra egy Németországi célpont ellen, így ők lettek az első RAF együléses vadászok, melyek átrepültek Németország felett. |
|
Mustang II |
P-51A-NA angol jelzése. 50 gépet kaptak egy 300-as szériából. |
|
|
A-36 Apache |
A P-51 zuhanóbombázó változat; más néven "Invader", 500 gép épült. |
|
|
|
150 gép épült. 93-at kölcsönadtak az Egyesült Királyságnak, amelyet a RAF |
"Mustang IA" néven üzemeltetett. 57-et az USAAF megtartott, és Allison V-1710-39 motorokkal szerelték fel. |
|
P-51A-NA |
310 A-36A (NA-97) épült. 50 került a RAF-hoz, "Mustang IIA" néven. |
|
|
|
1987 gép épült. Az első sorozatgyártású verzió RR Merlin motorral. A RAF |
"Mustang III" néven üzemeltette. |
|
|
1750 gép épült. Azonos a P-51B-vel, de Dallasban gyártották, ezért az "NT" |
jelzés. 636 került az angolokhoz |
|
|
|
8200 gép épült, két gyártónál. 100 darab P-51D-1-NA-t szétszedve szállítottak le |
Ausztráliának. 282 gép a RAF-ban "Mustang IV" néven szolgált. A P-51D-ből készült |
egy db. hordozófedélzeti változat is. |
|
|
|
Kaliforniában épült változat, 555 P-51H (NA-126) épült, de harcot egyik sem látott. |
A háború után tartalékegységekhez kerültek. |
|
|
|
1500 gép épült, Megegyezik a P-51D-vel, kivéve a négylapátos Aeroproducts |
légcsavart. 600 darabot a RAF használt "Mustang IVA" néven. |
|
|
|
Ugyanaz, mint a P-51D-25-NT és a P-51D-30-NT, de a nem vízbefecskendezéses |
V-1650-9A motorral és Hamilton Standard propellerrel. Kifejezetten alacsontámadásra optimalizálták. |
|
|
P-51D hordozóról üzemelő változata, egy gép épült. Erre a célra a P-51D-5-NA |
Sn.41-37426 gépet alakították át, fékhorgot, katapultrögzítőt kapott. A USS Shangri-La (CV-38) hordozó fedélzetéről 1944. november. 15-én 1220 órakor Robert M. Elder hadnagy, USN tesztpilóta végrehajtotta az első P-51 típusú hordozóleszállást a 414017 számú géppel. Ezt még három sikeres leszállás és négy felszállás követte. Az ígéretes kisérleteket ezután a H változat NA-133-asával folytatták. |
|
|
P-51H a haditengerészetnek, felhajtható szárnyakkal, fékhoroggal és megerősített repülőgépvázzal. Ez utóbbi különösen fontos volt, mert a P-51H repülőgépváza könnyebb volt, de nem olyan erős, mint a P-51D-é. Hátul a farokkerék ajtaját is meghosszabbították, hogy illeszkedjen a horoghoz. 1945 augusztus közepén a |
P-51H-5-NA, Sn.41-4017 jelű gépet áthelyezték a haditengerészethez. A P-51H alacsony sebességű teljesítményét vizsgálták, amely lehetővé tette a hordozókról való működést. A megközelítési sebességnél történő kezelését megfelelőnek ítélték és sokkal jobb volt, mint a P-51D-é. Összesen 25 leszállás/indítás történt. Elder azt írta: „Bár én mindennel leszálltam már hordozóra, sok repülőgép leszállása nem volt olyen érdekes, mint a Mustang-é”. Bob Elder 85 mérföld/órás (137 km/h) sebességgel hajtott végre minden hordozófedélzeti leszállást. Szerencsére a Mustang jól reagált, még a legkényesebb helyzetekben is."Csak okosan kellett használni a gázkart.” A Mustang egyik kezelési furcsasága viszont potenciálisan veszélyes volt: megszakított leszállás utáni átstartoláskor nem lehetett csak úgy hirtelen rátolni a gázt, mert a gép könnyen bepördülhetett. Egy másik gond az volt, hogy az átesési sebesség és a maximális leszállósebesség túl közel volt egymáshoz. 1947 végén egy másik P-51H-t kapott a haditengerészet: P-51H-10-NA Sn.44-64700. Ezzel a géppel a katapultokat tesztelték. A haditengerészeti P-51-re szerződés is volt, de végül nem került gyártásba. |
|
|
Könnyített változat terve. Nem került gyártásba. |
|
|
Az Ausztrál Commonwealth Aircraft Corporation által gyártott P-51D-1-NA |
80 darab készült el. |
|
|
|
P-51D licencgyártása Ausztráliában. 120 darab készült el. Az Mk 21 és Mk 22 az |
amerikai gyártású Packard V-1650-3 vagy V-1650-7 motort, az Mk 23 pedig Rolls- |
Royce Merlin 66 vagy Merlin 70 motort kapott. |
|
|
|
A CA-18 alapjain létrehozott kétüléses Mustang. A gyártást nem kezdték meg. |
|
|
TP-51C |
Oktatógép P-51C-ből. 5 gép épült. Egyet átalakítottak VIP szállításra. |
|
|
|
1942 közepén-végén öt Mustang Mk I változatot alakítottak át erre a |
variációra, kezdetben Rolls-Royce Merlin 65 hajtóművekkel, hogy teszteljék a repülőgép teljesítményét közepes/nagy magasságokhoz jobban igazodó erőforrással. |
|
'Peg O' My Heart' |
Alább a 355. vadászrepülőszázad 43-12173 sorozatszámú és „Peg O' My Heart” névre keresztelt P-51B-1-NA Mustangjának profilrajza. A gépet a brit Mark II Gunsight-t irányzóval szerelték fel, és nincs burkolat a kipufogó körül. SCR-535 antennaárbocot és 500 font súlyú bombákhoz megfelelő tartókat kapott. Packard által épített V-1650-3 Merlin motor hajtotta. |
|
|
Sidney V. Wadsworth hadnagy gépe |
A 43-6437 sorozatszámú P-51B-5-NA Mustang profilrajza, amelyet Don Blakeslee alezredes is repült. A 6437-es köztudottan megbízhatatlan repülőgép volt, de Blakeslee megtartotta a ritka Malcolm-tető miatt. 1944. augusztus 7-én ezt a repülőgépetDijon közelében egy vonat támadása közben eltalálta a légvédelem. A pilóta akkor Sidney V. Wadsworth hadnagy volt, aki megsebesült és hadifogoly lett. Brit Mark II Gunsight célzóval van szerelve, van kipufogó körüli burkolat és Malcolm-tető. |
|
Ez a P-51B-1-NA, sorozatszáma 43-12093, az első P-51B, amelyet 1943. május 5-én a kaliforniai inglewoodi North American Aviation összeszerelősoráról szállítottak le. |
Ronnie Harker, a Rolls-Royce tesztpilótája 1942. április 30-án ezzel a Mustang Mk I AG422-vel tesztelte a beépített Rolle-Royce Merlin motor és gép összhangját. |
|
The Naval Mustangs, Gaëtan Marie cikke. |
|
|
|