P-43 Lancer
 
Címkép: Republic P-43 Lancer | National Air and Space Museum, USA
P-43 Lancer
Republic Aviation Company
 
   Az 1940-1941-ben szolgáló, kisszériás P–43 Lancer 1940-ben került az Egyesült Államok Légi hadseregéhez és a Seversky P-35 utódok családjába tartozott. Bár nem volt tökéletes gép, de számos újítása volt. Pl. egy nagyon jó magaslati teljesítménnyel párosuló, igen hatékony oxigén rendszer. Gyors és jól felfegyverzett volt kiváló hosszú távú útvonaljellemzőkkel. P-43 egy nehéz vadászgép lett, nagy hajtóművel. A gépet a elfogó-vadász szerepre szánták.
   A P-43A páncélozása gyakorlatilag nulla volt, önzáró üa.-tartályokat sem kapott, ezt a P-43A-1 modosításaival próbálták megoldani, de a beépített kezdetleges védelem nem volt elegendő. A pilóta és a kritikus alkatrészek, a hajtómű és a repülőgép vezérlőelemei meglehetősen közel helyezkednek el egymáshoz a törzs közepétől az orráig. Ez is rendkívül sérülékennyé tette.
   A kézikönyv szerint: "Felszálláskor a propeller nagyon lassan indul, ezért türelmesen várja meg, amíg felpörög, majd adjon hozzá gázt. Leszállása is könnyű, erős futóinak köszönhetően kezdő pilótáktól is kibír néhány nehéz érintést. Végig fékezhet is, amíg meg nem áll, és nem kell aggódnia amiatt, hogy a légcsavar a talajba ütközik."
   A P-38-as érkezéséig jól megállta a helyét. Akkoriban a Lancer volt az egyetlen szövetséges gép, mely képes volt elfogni a japán Mitsubishi Ki-46 "Dinah" felderítő repülőgépet, hiszen már képes volt azon a magasságon és sebességen manőverezni, amit a japán gép tudott. A P-43 gépek az USAAF és RAAF részére is sok nagy magasságú fotofelderítést végeztek egészen a P-38-as megjelenéséig.
 
      Hogyan harcolj egy Lancer-rel?
   "A P-43-as pilótáknak a feladat elején emelkednie kell, körülbelül 25 fokos emelkedési szögben. El kell érnie a 4000 m-t, mielőtt kiegyenlítene és sebességet növelne." Nagy magasságban pusztító gép volt, ha a turbofeltöltő nem döglött be. A négy .50-es kaliberű géppuska tökéletes platform a P-43-hoz Boom & Zoom vadászgépként. Nagy magasságból a P-43 le tud száguldani és megtámadni egy ellenséges repülőgépet, de a lényeg, hogy utána teljes gázzal, és gyorsan visszamászik arra a magasságra, ahol volt.
   Egy pilóta szerint:
   "Az ellenséges repülőgép, amely felmászik utánad, annak nagy valószínűséggel elfogy az energiája és nagyon lelassul. Ezen a ponton a nagy aerodinamikai vezérlőfelületeit használva a P-43 képes ráfordulni, és lelőni. Jó pilóta kezében a P-43 könnyedén le tud szedni 5 ellenséges repülőgépet is. Ha azonban nem a boom & zoom taktikát használod, akkor a géped csak egy ülő kacsa."
   A P-43 turbó-feltöltője nagyon erős volt. Könnyen fel tudott emelkedni a bombázómagasság fölé, majd leszedni a földi célokat támadó bombázókat. A P-43-nak nincs páncélzata, néhány géppuskalövéssel könnyen lelőhető, ezért "...ajánlatos inkább elölről érkezni, ahol sok bombázónak a leggyengébb a fegyverzete. Fontos, hogy megtámadják a bombázó kritikus alkatrészeit, például a hajtóműveket vagy a pilótafülkét, mivel a test és a szárny könnyen felszívhat nagyszámú 12,7 mm-es lövedéket, mielőtt a rendszerek meghibásodnának. Bombázó elfogóként fontos, hogy a lehető legrövidebb ideig támadjon egy bombázót, mert az ugye visszalő..."
   A viszonylag kevés lőszer azt jelenti, hogy fontos a lőfegyelem. "400 m-es konvergencia javasolt, és meg kell várnia, amíg legalább 500 méterre ér."
   A P-43 fordulóharcban gyenge. Egy japán gép 3000 méterig könnyen ki tudta manőverezni, és nem kellett sok idő ahhoz, hogy jó tüzelési helyzetbe kerüljön. A legveszélyesebb ellenfél a Ki-43 Hayabusa, az A6M Zero és Ki-61-es volt.

 
      Kína
   A Lend-Lease repülőgépeket Claire Chennault amerikai önkéntes csoportján, a Flying Tigers-en keresztül szállították Kínába. Pilótái szerették a jó magassági teljesítményét, jó gurulási tulajdonságait és a sérülékeny folyadékhűtőrendszer nélküli motorját dicsérték. Több AVG-pilóta arra kérte Chennault-t, hogy tartson meg néhány P-43-ast, de a kérést elutasították, mivel a gép nem volt páncélozva és nem volt önzáró üzemanyagtartálya sem. Ezenkívül a turbófeltöltő megbízhatatlannak bizonyult, és az üzemanyagtartályok folyamatosan szivárogtak: Robert L. Scott ezredes szerint a Kínába tartó P-43-asokon üzemanyag-szivárgást tapasztaltak, és ez a repülőgép alatti nagy turbófeltöltővel kombinálva komoly tűzveszélyt jelentett.
   1942 áprilisában Robert Lee Scott Jr. – az AVG USAAF pilótája – lefényképezte a Mt. Everest csúcsait 13 000 m magasságból, bizonyítva a repülőgép az magassági teljesítményét. Scott maga vitte fel a gépeket ismerkedő repülésekre, valamint felderítő küldetésekre, szállítógépeket kísért át Burma felett április és május között. A szivárgások azonban továbbra is fennálltak.
   Chen Lokun, a 24. század repülésparancsnoka május 12-én leszállási kísérlet közben lezuhant egy kunmingi gyakorlórepülés után, Lokun meghalt. Körülbelül ugyanebben az időben három AVG pilóta érkezett hét kínai pilótával. Tizenhat P-43-asból csak ők tízen jutottak el Kunmingba.
   Szintén 1942 áprilisában a veterán CAF vadászpilóta, Zheng Shaoyu (Cheng Hsiao-Yu) őrnagy , számos légi ütközet túlélője, egy P-43-ast szállított vissza Kínába, hogy erősítse a japánok elleni harci műveleteket, amikor gépe hirtelen kigyulladt, és halálát okozva lezuhant.
   Ezek a balesetek azt eredményezték, hogy Mow tábornok, aki akkor a CAF parancsnoka volt, kijelentette, hogy a repülőgépek „nem alkalmasak harci használatra”.
   A japánok jól megjegyezték, hogy a P-43 üzemanyagtartályai nagyon sérülékenyek, így könnyebben lőhetők le, mint a P-40-esek.
   1942. augusztus 17-én két P-40 Warhawk és két P-43-as elfogott egy japán behatolót. Míg a P-40-esek nem tudtak a japán gép magasságára emelkedni, a P-43-asok elfogták az ellenséges gépet. Phillip B. O'Connell hadnagy tudott az általa először "Ki-45-ösnek" (Toryu) nézett gép mögé kerülni, de rádiója meghibásodott, és a fegyverei elakadtak. Azonosította a gépet és nagy sebességű üldözés következett a szerinte Mitsubishi Type 100 Ki-46 japán felderítő repülőgéppel, de O'Connell soha nem volt elég közel ahhoz, hogy kárt okozzon a repülőgépben. O'Connell jelentése szerint a repülőgép sebessége 6000 méter környékén megegyezett a P-43-as sebességével.
   1944 májusára a kínaiaknak összesen húsz P-43-as repülőgépük volt, de egy évvel később már huszonnyolcra nőtt a számuk. 1945 augusztusára azonban a repülőgépek már nem szerepeltek a kínai légierő arzenáljában.

 
P-43A
 
 
 
 
P-43A-1 felderítőgép. 1942.
 
 
P-43 Kínában
 

 
Sérült P-43, sorozatszáma: 41-6678, az 55. Pursuit Group repterén, Portland AB, 1941. november
World War Photos
 

 
Források:
Wikipedia
Warthunder
Wings of the Rising Sun
Ask Historians - Reddit
 
 
© Légibázis Since 1998