A Jakovlev-tervezőiroda egy Oroszországban működő repülőgéptervező és -gyártó vállalat. Típusjelzés a Jakovlev vezetéknév rövidítése, a Jak (Як). A tervezőirodát Alekszandr Jakovlev alapította 1934-ben, Jakovlev mégis 1927. május 12-ét tartotta a tervezőiroda születésnapjának, ugyanis akkor repült először az általa tervezett AIR–1. A szovjet repülőgépiparban használt kódja OKB–115 volt. A tervezőiroda saját gyártási bázisát a 115. sz. repülőgépgyár alkotta.
A tervezőiroda első sikeres típusai a második világháború alatt kifejlesztett légcsavaros vadászrepülőgépek voltak. Harci repülőgépeken kívül utasszállítók, helikopterek, sport- és gyakorlógépek tervezésével is foglalkozott. A Jakovlev tervezőirodában készült a Szovjetunióban üzembe állított első helyből felszálló vadászrepülőgép. A vállalat tervezte a kisméretű Pcsela távirányítású felderítő repülőgépet is. A cég utolsó modellje a Jak–130 gyakorló repülőgép, amelynek gyártása Nyizsnyij Novgorodban, a Szokol Repülőgépgyárban folyik.
A tervezőiroda 1992 márciusában Jakovlev Repülőgépgyártó Vállalat néven egyesült a Szmolenszki Repülőgépgyárral. Később a céget privatizálták, és Jak Repülőgépgyártó Vállalat néven működött tovább. Az orosz kormány 2007-ben az Egyesített Repülőgépgyártó Vállalat (Объединённая авиастроительная корпорация) néven egy holdingban vonta össze a nagy repülőgépgyártó vállalatokat, így az RSZK MiG, az Iljusin, a Szuhoj, a Tupoljev, a Jakovlev vállalatokat, valamint az Irkutszki Repülőgépgyárat. |