Címkép: Bristol Triplane 1910 | Forrás: De prins der geillustreerde bladen |
|
Boxkite - Coandă - Prier - Monoplane |
Bristol Aeroplane Company |
Erdetileg British and Colonial Aeroplane Company néven alapította Sir George White 1910 februárjában, majd a "Colonial" megszünt és a vállalat nevéből is kivették. Előbb Pierre Prier, majd Gordon England, végül 1912 januárjában a román Henri Coandă lett a cég főtervezője, őt 1914-ben elhagyta a céget és Frank Barnwell váltotta. Barnwell a világ egyik legkiválóbb repülőmérnöke lett, és a cégnél dolgozott egészen 1938-as haláláig. Az angol légierő mindkét világháborúban alkalmazta a Bristol gyár repülőgépeit. Az egyik legjelentősebb repülőgépgyár volt, mely nemcsak rpülőgépeket, de hajtóműveket is gyártott. |
A Bristol tulajdonosa Sir George megvásárolta Gabriel Voisin 1909-ben gyárott háromfedelű repülőgépének gyártási jogát, illetve egy példányt megvásárolt és Angliába szállította. Az Olympiában megrendezett Aero Show után nekifogtak öt gép építésének. Az első gépet Brooklandsbe vitték tesztelésre, ahol azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy a típusnak nem megfelelő a szárnykialakítása, és nincs elegendő teljesítménye. A Bristol új szárnyakkal szerelte fel a repülőgépet, ennek ellenére 1910. május 28-án csak egyetlen rövid ugrást tudott végrehajtani. A munkálatokat félbeszakították. Mivel a gépet „repülési garanciával” adták el, Sir George-nak sikerült 15 000 frank kártérítést kieszközölnie, amit saját tervezésű gépébe fektetett. A rajzokat George Challenger készítette, alig egy hét alatt... Sir George azonnal engedélyezte húsz gép elkészítését. Az első elkészült repülőgépet Larkhillbe vitték repülési próbákra, ahol első repülését 1910. július 20-án hajtotta végre. A repülőgép a repülési tesztek során teljesen kielégítőnek bizonyult. A Boxkite kereskedelmi sikert aratott, összesen 76 darabot gyártottak. Sok gép a társaság repülőiskoláiban szolgál, de eladták a hadügynek is, valamint számos külföldi kormánynak. |
Bristol Jet - Coandă-1910 |
A román repülőgéptervező, Henri Coandă 1912 januárjában csatlakozott Bristolhoz, bár ezt a gépet 1910-ben tervezte, mégis Coandă Bristol Jet-ként említik |
Henri Coandă román tervező egy érdekes terve volt a "Coandă-1910" repülőgép, kiválképp a meghajtása volt igen egyedi. Coandă "turbó-propulseur"-nek nevezte kísérleti motorját, ami egy hagyományos dugattyús motorból és egy többlapátos centrifugálventillátorból állt. A ventillátor egy légcsatornába továbbította a levegőt, ezzel gyorsítva fel azt. |
Coandă szerint ez a megoldás a sugárhajtás előfutára volt, ugyanis a turbó-propulseur volt az első olyan motor-sugárhajtómű, amelynek üzemanyagégetése a légcsatornában történt. Coandă azt állította, hogy 1910 decemberében egy rövid repülést is végrehajtott, de közvetlenül a felszállás után lezuhant, a repülőgépet tűzben égett el. Két repüléstörténész is cáfolta Coandă beszámolóját, mondván, nincs bizonyíték arra, hogy a az üzemanyag a légcsatornában égett volna, és nincs bizonyíték arra, hogy a repülőgép valaha is repült volna. 1965-ben Coandă rajzokat terjesztett elő, hogy bizonyítsa az üzemanyagvezetékekre vonatkozó állítását, de ezekről később kiderült, hogy átdolgozták, és jelentősen eltértek az eredetitől. Egyes brit repüléstörténészek meglehetősen elutasítóak voltak, mondván, hogy Coandă turbó-propulseur csak gyenge levegőáramlást biztosított és nem volt alkalmas arra, hogy az üzemanyag elégetése során kitáguló erős légsugarat hozzon létre. Más repüléstörténeti szakértők pl. Victor Houart, Adriana Nastase, hitelesnek tarották a román tervező nyilatkozatait. |
Romániában 2010-ben meg is ünnepelték a sugárhajtású repülőgép századik évfordulóját, mivel szerintük Coandă építette meg az első sugárhajtású repülőgépet. Kiadtak egy speciális érmét és bélyeget, illetve megkezdődött a repülőgép működő másolatának építése. Az Európai Parlamentben kiállítással emlékeztek meg a Coandă-1910 építéséről és teszteléséről. |
|
|
|
Bristol Jet - Coandă-1910 |
|
|
|
|
|
|
|
Bristol Jet - Coandă-1910 |
|
|
|
|
|
|
|
Bristol Jet - Coandă-1910 |
|
|
|
|
|
|
|
Bristol Jet - Coandă-1910 |
|
|
|
|
|
|
Bristol Jet - Coandă-1910 |
|
|
|
|
|
|
|
Bristol Jet - Coandă-1910 |
|
|
|
|
|
|
|
Bristol Jet - Coandă-1910 |
|
|
|
|
|
|
|
Bristol Jet - Coandă-1910 |
|
|
|
|
|
|
Bristol Jet - Coandă-1910 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A Bristol Prier egy kisérleti monoplán volt. Nem tévesztendő össze a Bristol Monoplane típusú géppel. A Prier volt az első gép, amit a Bristol gyártott, tervezésében George Challenger és Archibald Low is résztvett Két gépet építettek Filtonban építettek 1911 februárjában. Végsebessége 86 km/h volt. |
Henri Coandă első Bristol alkalmazásban tervezett gépe egy kétüléses egyfedelű kiképzőgép volt, a Bristol Prier továbbfejlesztése, Bristol Monoplane néven. A gépet szárnycsavarással irányították. Első repülése még 1912-ben megtörtént. Készült egy erősebb változata is, kifejezetten egy versenyszerű pályázatra a hadsereg számára. A gépet Harry Busteed a Bristol tesztpilótája és James Valentine vezette. A gép jól szerepelt, bár érte kritika, de a hadügy megvásárolta. Végül megnövelt fesztávolságú szárnyakkal kiképzőgépként rendszeresítették. Katonai változata TB8 jelzéssel állt szolgálatba. Olaszország, Románia és Anglia használta. |
|
|
|