Címkép: Wright emlékmű, MAXWELL AIR FORCE BASE, Alabama, USA | Forrás: maxwell.af.mil |
|
A Wright fívérek - Egyesült Államok |
|
Orville Wright |
1871. augusztus 19. – 1948. január 30. |
Wilbur Wright |
1867. április 16. – 1912. május 30. |
Ők építették az első, gyakorlatban is működő, irányítható, motorral hajtott, levegőnél nehezebb eszközt, a repülőgépet. Ennek ellenére egészen napjainkig vitatják, hogy valóban ők lettek volna az elsők. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wright Flyer 1903 |
|
Wright Flyer 1905 |
|
Wright Model A 1907 |
|
Wright Military Flyer 1909 |
|
Wright Model B 1910 |
|
A Wright fivérek kutatásának fő irányát nem egyszerűen a felhajtó- és hajtóerő, hanem a repülőgép irányíthatósága jelentette, ami tartós repülést tett lehetővé. Első siklórepülőjüket (1899 elején) egy bonyolult rendszerrel látták el, amit "szárny hajlításnak" hívtak. Ha az egyik szárnyat valamelyik irányba elhajlították, több felhajtóerő keletkezett, a repülőgép emelkedni kezdett. A cél az volt, hogy irányítani tudják a szárnyak elhajlását. A hajlítást a szárnyakon végigfutó zsinór szabályozta, amelyeket a pilóta egy bottal mozgatott ahhoz, hogy balra vagy jobbra forduljon, az egyik szárnyvég magasabban van, a másik pedig alacsonyabban. A nem egyenlő szárnyállás arra késztette a gépet, hogy elforduljon, az alacsonyabban levő szárny felé. A csavarást négy, a repülőhöz erősített zsinórral lehetett irányítani. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wright Model C 1912 |
|
Wright Model CH 1913 |
|
Wright Model E 1913 |
|
Wright Model G 1913 |
|
|
|
1900-ban az észak-karolinai Kitty Hawkba költöztek. A Kill Devil hegyen folyamatos és erős szelek voltak. Az eldugott hely biztosította, hogy repülőjük rejtve maradjon a versenytársak kíváncsi szemei elől. Kitty Hawkban 1900-tól 1902-ig kísérleteztek, minden évben új siklórepülőt építettek. Az utolsón, a Wright Glider of 1902-n sok fontos repülési újítást alkalmaztak, és a testvérek több, mint ezerszer repültek vele. 1903. március 23-án szabadalmi kérelmet nyújtottak be a "szárny hajlítás" segítségével történő keresztirányú mozgás irányítására és fordulásra. 1903-ra a Wright fivérek valószínűleg a világ legképzettebb vitorlázó pilótái lettek. |
1903-ban építették meg a Wright Flyert, amelyre később Flyer I-ként hivatkoztak. Ez a gép manapság Kitty Hawkként is ismert. A gépet faragott légcsavar és a Taylor által Daytonban, a bicikliműhelyben épített motor hajtotta. A légcsavar hatékonysági mutatója 80%-os volt. A motor sokkal jobb volt, mint a legtöbb akkoriban gyártott motor, elég könnyű és erős ahhoz, hogy repülőgépben használják. A motorban használt lánc egy biciklilánc volt. |
1903. december 17-én emelkedtek először a levegőbe, mindketten kétszer. Az első repülés során Orville 39 métert repült 12 másodperc alatt, amit egy híres fényképen is megörökítettek. A nap negyedik repülése volt az egyetlen, amelyet valójában irányítani is tudtak, Wilbur 279 métert repült 59 másodperc alatt. |
A repüléseknek négy egészségügyis és egy falusi fiú is tanúja volt, vagyis ez volt az első nyilvános repülés. Egy helyi újság jelentette az eseményt, de pontatlanul. Csak egy újság, a Cincinnati Enquirer jelentette meg a hírt másnap. |
A Flyer I megépítése kevesebb, mint kétezer dollárba került. A szárny fesztávolsága 12 m, a gép tömege 340 kg, és 12 lóerős, 77 kg tömegű motor hajtotta. |
A Wright fivérek repülőteret alakítottak ki a Huffman Prairie-n, Dayton közelében, és 1904-ben is folytatták a munkát a Flyer II megépítésével, a felszálláshoz pedig katapultot használtak, hogy ellensúlyozzák a szél hiányát a reptéren. Az év végéig 105 irányított repülést végeztek, néhányszor 5 percig is köröztek a mező fölött, amely ma a Wright-Patterson Air Force Base légibázis része. 1905-ben megépítették a továbbfejlesztett Flyer III-at. |
Ezekhez a repülésekhez gyakran meghívták barátaikat, a sajtó képviselőit és a szomszédokat is. 1905. október 5-én bukfencet is végeztek a géppel. Wilbur leghosszabb repülése több mint 39 percig tartott, és 39 km-t tett meg a Huffman Praire fölött körözve. |
|
Távirat Orville Wrighttól Bishop Milton Wrightnak, amiben bejelentette az első sikeres repülést 1903 december 17-én. |
© Légibázis 3NR Since 1998 |
|
|
|
|