Címkép: Caproni Ca.8 - 1911 | Forrás: Romano Turrini, Trento, Il Sommologo, G. Caproni Aeronautics Museum – Arco önkormányzata |
|
Società de Agostini e Caproni / Società Caproni e Comitti |
Caproni Ca.1 - Caproni Ca.8 |
A Caproni egy olasz repülőgépgyártó cég volt, amelyet 1908-ban alapított Giovanni Battista Caproni. A cég neve előbb Società de Agostini e Caproni volt, ami később Società Caproni e Comitti-re változott. Caproni építette az első olasz repülőgépet. Üzeme Milánó elővárosában, Taliedóban volt, a később létesült Linatei repülőtér közelében. Gianni Caproni és a román tervező Henri Coanda terveztek egy vitorlázógépet, majd 1909-ben megépítette a CA.I.-t szülővárosának anyagi segítségével. A gépet egy faipari raktárban rögtönzött műhelyben kezdték el építeni. 1911-ben építettek először monoplánt. 1914-ben tesztelték a három motoros kétfedelű Ca.31-t. Gépeit az olasz, francia, brit és amerikai légierő is használta. |
Ez volt az első repülőgép, amelyet a repülés úttörője Gianni Caproni készített, bár korábban már együttműködött Henri Coandă román tervezővel vitorlázórepülők tervezésében. |
Caproni 1909 decembere és 1910 márciusa között a Caproni Ca.1 építésén dolgozott egy rögtönzött műhelyben, amelyet egy asztalos raktárban alakítottak ki. A Ca.1 megépítése és repülésének megvalósítása nagyon megterhelő volt mind műszaki, mind pénzügyi szempontból. Hajtóművet és pilótát kellett találnia. Bár néhány engedéllyel rendelkező (többnyire Wright repülőgépen kiképzett) pilóta már elérhető volt Olaszországban, Caproni anyagilag nem engedhette meg magának, hogy alkalmazza őket, ezért úgy döntött, hogy egy egy hozzájuk nemrégiben csatlakozott veronai születésű trentinoi sofőr, Ugo Tabacchi vezesse repülőgépét első repülésén. |
A Ca.1 egy könnyű, egymotoros kétfedelű repülőgép volt, borítás nélküli négyszögletes rácsos törzzsel, húzó légcsavarokkal. A szerkezet mézbogyó fából készült, alumínium csatlakozásokkal, ezek az anyagfajták rugalmasságot biztosítottak, de drága volt. A szárnyakat egy szabadalmaztatott eszközzel látták el, amely lehetővé tette a beesési szög változtatását, hogy különböző aerodinamikai körülményekkel kísérletezzenek; a szárnyak beállításából adódó helyzetváltozások kompenzálására hasonló berendezéssel látták el a hátsó vezérsíkokat is. A rögzített futómű öt nagyátmérőjű kerékből állt, amelyek közül kettő az alsó szárny középső része alatt, egy-egy a szárnyvégeken, egy pedig a gép farkát támasztotta meg. A főfutók elé nyúlóan volt még két kisebb kerék a felborulás megakadályozására. A motorkérdést egy négyhengeres Miller motorral oldották meg, mely két, ellentétes irányban forgó légcsavart hajtott meg. |
A Ca.1 1910. május 27-én repült először, Gallarete mezőin. A repülőgépet odavontatták a műhelyből. Tabacchinak az első kísérletre sikerült felszállnia a géppel; egy ideig egyenesen és vízszintesen repült, de amikor a megpróbált leszállni a géppel, tapasztalatlansága miatt túl erősen tette le a gépet, ami ezért súlyosan megrongálódott, Tabacchi viszont nem sérült meg. A repülés tulajdonképpen sikeres volt, a sérült gépet megjavították. A Ca.1 nem repülhetett újra, de Tabacchi tanulásra használta, hogy megtanulja a gurulást és más földi manővereket. Később a gépet raktárban tárolták és mindig gondosan őrizték, hiszen történelmi emlék lett belőle, ez a legrégebbi repülőgép olaszországban. |
A Ca.1 jelenleg az Volandia Repülési Múzeumban látható. |
A Ca.8 könnyű, együléses, egymotoros, vállszárnyas repülőgép volt. |
A törzsszerkezet fából készült, kábelfeszítőkkel rögzítve, fém csatlakozásokkal. Elülső részét a motor és a szárny kilépőéle között vászon borította, míg a többi fedetlen volt. A szárnyat színtén feszítőkábelek rögzítették. Motorja egy 25 LE-s háromhengeres ventilátor típusú Anzani volt |
Első repülését 1911. június 13-án Vizzolában hajtotta végre. Ezután egy sor próbarepülést és néhány nyilvános bemutatót tartott, pl. Vizzola, Ticinó és környékbeli falvakból érkező nézők számára. A közönség nagyra értékelte, és hamarosan rendszeresen megtartott programmá vált, amely elegáns társasági találkozások sorát eredményezte. |
A Ca.8 sikeres kiképző repülőgép lett. Az Ingg pilótaiskola alkalmazta a gépeket. A De Agostini & Caproni Aviation körülbelül tíz pilótát tanított a Ca.8-ason 1911 nyarán; köztük Costantino Quaglia (aki repülőként vett részt a líbiai hadjáratban), Enrico Cobioni (aki később több rekordot is megdöntött, és az iskola vezető oktatója lett), Costantino Biego (aki az Aviators zászlóalj parancsnoka lett) és az orosz Costantino Akakew (aki 1921-ben a szovjet légierő első parancsnoka lett). |
A gépet eredetileg „25 LE-s Caproni monoplánként” ismerték, egyes belső dokumentumokban Cm 1-re rövidítették, a húszas évek végén kialakult végleges Caproni jelölési rendszerben Ca.8 néven vált ismertté. |
|
|
|
|
|
Caproni Ca.8 - A képen az 1973-as World Aviation Museums Conference szabadtéri kiállítása látható, az első gép a Ca.8 |
|
|
|
|
|
|
|
Ismerős esemény minden korabeli repülőtéren. Úgy tűnik, a Ca.8-as pilótája néhány karcolássa és némi ijedtséggel megúszta a balesetet. A repülőgép sérülései is viszonylag korlátozottnak tűnnek. |
|
|
|
|
|
|
|
|