|
F-105 pilóták, légiharcok |
71 |
"Crab-1" és "Crab-2" nem hallotta a figyelmeztetést. "Crab-3" és "Crab-4" egy bukófordulóval igyekezett lerázni a MiG-eket, melyek tüzelni kezdtek "Crab-3"-ra, de elvétették... |
|
|
|
A LUFTWAFFE |
69 |
A Luftwaffe szervezeti felépítése, nemzeti- és századjelzései, század- és taktikai színeI, színkódok és jelzések a 'D' nap után, betűkódok, rövidítések, századjelvények és a Luftwaffe repülőgépeinek fegyverzete. |
|
|
|
F-16 Fighting Falcon a harcokan |
68 |
"Mire a 614. TFS beért a célterületre, az F-4G Wild Weasel-ek az összes radar elleni HARM rakétát elhasználták. A 614. repülésvezetője úgy döntött, hogy bármilyen módon, de bemegy Bagdadba..." |
|
|
|
Az F-35 operatív akciói |
67 |
A listában az F-35 eddig nyílvánosságra került harci bevetései szerepelnek, időrendi sorrendben. A lista frissétése folyamatos, ami a közzétett információk megjelenésétől függ. |
|
|
|
A svédek félelmetes taktikája az SR-71 elfogására |
65 |
„Amikor adatokat kaptam, a célpont éppen befejezte északi irányú áthaladását a szovjet partvonalon, és nyugatra, a finn Aland-sziget déli része felé fordult, majd egy olyan irányt követett, ami Gotland és Öland közé tartott." |
|
|
|
A 61-7953 SR-71 Blackbird katasztrófája |
63 |
... visszahúzta a fojtószelepeket, és a rezgések megszűntek. Ezután újra bekapcsolta az utánégetőket. A rezgések ismét elkezdődtek, és a repülőgép orra emelkedni kezdett, az irányítást pedig kezdett kicsúszni Rogers kezéből. |
|
|
|
Huie Lamb légiharcai |
62 |
"A vezérgép egy-két sorozatot ráküldött, de túllőtt a 109-esen. Ekkor én következtem. Bementem, és körülbelül 500 méterről tüzelni kezdtem. Mindkét csűrőjét eltaláltam. A 109-es enyhén jobbra fordult, én pedig olyan 20 fokos elhajlással újra lőttem, mire a Messer motorja kigyulladt..." |
|
|
|
H225M HunAF, Szolnok |
60 |
A Magyar Légierő H225M gépei Szolnokon. A Hforce fegyver-rendszer. Működési- és küldetési spektrumok. |
|
|
|
RAF kódok, rövidítések, pilóta szleng |
58 |
A RAF kódnyelve és eljárási kódjai a második világháborúban. Rövidítések és mozaikszavak tengere, hadműveleti kódok sokasága és a repülőtér szellős szlengje. |
|
|
|
RAF Fighter Command, 1940. 08. 08. |
57 |
A RAF Fighter Command a Királyi Légierő egyik parancsnoksága volt. 1936-ban alakult, és lehetővé tette a vadászrepülőgépek összehangolt irányítását. A cikkben az 1940. augusztus 8-i állománytábla nézhető meg. |
|
|
|
Royce Williams |
55 |
"...Williams és Rolands emelkedni kezdtek. 45 mérföldre a CTF 77-től a hét MiG áthaladt a két Panther felett,tiszta fehér kondenzcsíkot húztak az égen. Aztán hirtelen erősen balra fordultak, és déli irányba repültek, mintha haza akarnának térni. Williams és Rolands a MiG-eken maradt...." |
|
|
|
Robin Olds |
54 |
"...Lassú ereszkedés közben észrevettem, hogy egy P-38 és egy Me 109 kergetőzik alattam.. Úgy tűnt, hogy a 38-asnak segítségre van szüksége, ezért elindultam lefelé. Körülbelül 1200 méter magasságban a Jerry (a német), még mindig messze tőlem, kissé jobbra fordult..." |
|
|
|
James Elms Swett |
53 |
Tizenöt perc alatt Swett hét ellenséges gépet semmisített meg, egy nyolcadikat pedig megrongált. Ász lett egyetlen nap alatt. A második világháború alatt 103 harci küldetést teljesített, hivatalosan 15,5 légigyőzelmet írnak jóvá neki. |
|
|
|
Az A6M Zero harcai |
52 |
"... láttam, hogy a Grumman kormánya és farka darabokra szakadt, úgy nézett ki, mint egy régi, szakadt rongydarab. Ilyen állapotban nem csoda, hogy a pilóta nem tudta folytatni a harcot! Egy Zero, ha ennyi golyót kap, mostanra tűzgömb lenne." |
|
|
|
Laurence Elroy Blumer |
51 |
A második világháború alatt az európai hadszintéren öt német repülőgépet lőtt le kevesebb mint 15 perc alatt! |
|
|
|
Thomas McGuire |
50 |
McGuire pályafutása 1943. október 17-én majdnem véget ért, amikor Oro Bay felett japán bombázókat támadott meg, majd Mitsubishi A6M Zerókkal futott össze. Az ezt követő légiharc során McGuire legalább hét Zérót észlelt. Néhányan megtámadtak egy magányos P-38-ast, amely füstöt húzott maga után... |
|
|
|
Antoine de Saint-Exupéry |
49 |
Több mint fél évszázadon keresztül hasztalan keresték a lelőtt repülőgép roncsait a tenger mélyén, míg egy nap, 1998-ban egy Marseille-i halász zsinórja beleakad a roncs egy darabjába... A halászok egy ezüst karláncot találtak hálóik között. A karkötőn Saint-Exupéry és New York-i kiadója neve olvasható... |
|
|
|
Ira Bong |
48 |
Bong szeptemberben visszatért Új-Guineába, de csak külön engedéllyel indulhatott küldetésekre, és nem harcolhatott ... volna. "Nem harcolása" közben a Csendes-óceán délnyugati térségében 1944. október 10. és november 15. között nyolc ellenséges repülőgépet lőtt le... |
|
|
|
F3D Skyknight cikk és ismertető egyben |
45 |
„Úgy mentünk körbe-körbe, mint a bekötött szemű bunyósok – mondta –, hogy itt, majd ott, hátha meglátunk egy gépet... Aztán egy pillanatra elsuhant mellettünk valami. Élesen ráfordultunk, de lelépett. A MiG-ek egyébként kitartóak voltak; csak miután kezdett fogyni az üzemanyaguk, akkor szakadtak le.” |
|
|
|
F9F vs. MiG-15 |
44 |
"Gracsev észlelte a felé forduló Panthereket és azonnal 4600 méterre emelkedett, hogy majd onnan támadjon F9F-ekre. Ám az emelkedéssel Gracsev lehetővé tette Amennek és kisérőjének, George Holloman hadnagynak, hogy ne csak csökkentsék a távolságot, hanem tüzet is nyissanak a MiG-re. ..." |
|
|
|
F4U Corsair a harcokban |
43 |
"Walsh a haditengerészet Liberatorait kísérte a Kahili repülőtere ellen, amikor a repülőgépe hajtóműhibát jelzett, és kénytelen volt leszállni Vella Lavellában. Ott átugrott egy másik Corsairbe és felszállt, hogy utolérje alakulatát. Körülbelül 50 Zeke támadta a Liberatorokat, és mikor Walsh beérte őket, négy japánt lelőtt. Ekkor az ő Corsairjét is lelőtték..." |
|
|
|
APOLLO-17 |
42 |
Az utolsó holdra szállás 1972.12.14. Az Apollo-17 küldetése volt utolsó alkalom, hogy ember vezette űrhajó elhagyta az alacsony Föld körüli pályát és emberek dolgoztak a Holdon. |
|
|
|
APOLLO-11 |
41 |
Az első holdra szállás 1972.12.14. Rádióforgalmazás az irányító központ, és az Apollo 11 között: a pályára állás adatainak közlése. Az Apollo-program ötödik emberes repülése volt, az első kísérlet a holdra szállásra, és egyben az első sikeres holdra szállás is. |
|
|
|
A "Doolittle Raid", 1942. április 18. |
40 |
Az eddigi legrészletesebb magyarul megjelent írás az akcióról. A 16 gép támadásának leírása egyenként. Hirszerzési jelentések, japán és amerikai visszaemlékezések, Doolittle jelentése az akció után, fegyverzeti és navigációs jelentések, elemzések a legfrissebb kutatások alapján, Nose Art-ok, gépszámok, személyzet... |
|
|
|
Két F-4C Phantom és két MiG-21 légiharca. Vietnam, 1966. november 5. |
37 |
"A MiG-ek gyorsan jöttek, 18 mérföld távolságban, ellenkező irányból, és a formáció jobb oldalán haladtak el. Röviddel azután, hogy az EB-66 balra kanyarodott, James E. Tuck vizuálisan is meglátta a MIG-eket. Úgy tűnt, mintha nem vették volna észre őket, és sebesen távolodtak 4 óra irányába." |
|
|
|
Egy F-14 Tomcat szökése és lelövése. Irán, 1986. |
36 |
"Ebédszünetet tartottam az ADOC-on kívül, amikor egy kollégám felhívott, hogy valami szokatlant észleltek, és azonnal csatlakozzak hozzá. Beléptem a nagyterembe, és megnéztem a középen lévő hatalmas képernyőt. Láttam egy iráni repülőgép nyomát, mely Eszfahán-ból nyugat felé halad, Khoramabadon keresztül közeledik az iraki határhoz" |
|
|
|
Mirage F1 és F-14 Tomcat összecsapások |
35 |
Irak-Irán, 1981. Javidnia egy gyors Split S-be rántotta gépét, de utasította RIO-ját, hogy kövesse nyomon radarján a mumusokat. Javidnia a Split-S végén kivette gépét a merülésből, emelkedni kezdett, majd radarjával befogta az egyik iraki gépet. |
|
|
|
Az utolsó keresztes lovag |
33 |
Pilóták emlékeznek a Vought F-8 Crusaderre a gép első repülésének 60. évfordulóján. „...Azt mondták, hogy csatlakozzak egy tankerhez. Megtaláltam a tankert. A tanker azt mondta: "Bob, babrálok itt mindennel, de nem tudom kiengedni a tömlőt. Ez volt a második csapás..." |
|
|
|
Egy MiG-17-es lelövésének története |
32 |
Vietnám, 1965. június 20., Két A-1 Skyraider pilóta, Charles W. Hartman és Clinton B. Johnson harca MiG-17-esek ellen. A cikkben Hartman részletesen elmeséli a harc eseményeit. |
|
|
|
Yevlevsky emlékiratai |
31 |
Yevlevsky tíz évig repült a Tu-128 Fiddler pilótájaként. Az elsők között volt, aki felszállt ezzel a géppel. Pályafutása közben oktatói-ellenőri képesítést szerzett, majd a leszerelés után a Tupolev Tervezési Iroda üzemeltetési mérnökeként dolgozott. |
|
|
|
Michael Scott Speicher lelövése |
28 |
M. Scott Speicher F-18 Hornetjét Zuhair Dawood iraki MiG-25-ös pilóta lőtte le 1991. január 17-én. Amerikai és az iraki verzió. Z. Dawood részletes beszámolója. |
|
|
|
A "Banja Luka incidens" |
27 |
1994 február 28-án a Boszniai Szerb Köztársaság hat J-21 Jastreb és két J-22 Orao gépe megsértette a NATO repüléstilalmi zónáját a "Deny Flight" hadművelet alatt Banja Luka-tól délre. Négy F-16 támadta meg őket. |
|
|
|
Roman Nikolajevics Filipov halála. Szíria, 2018. |
25 |
R. N. Filipov egy Su-25SM típusú géppel harci feladatot repült, mikor a lázadók egy rakétája eltalálta gépét. Katapultálás után a leérkező pilóta úgy érezte, számára már csak egy választás maradt... |
|
|
|
Ja 'Din Incidens |
24 |
2017. június 18-án egy US Navy F/A-18E lelőtte a Szíriai Légierő Szu-22 gépét Ja'Din körzetében. Ez volt az első alkalom, hogy az Egyesült Államok 1999 óta lelőtt egy ember vezette repülőgépet. A szír pilóta, Ali Fahd kapitány sikeresen katapultált. |
|
|
|
Kubai MiG-29 vs Cessna-337 |
23 |
1996. 02. 24-én három fegyvertelen Cessna 337 Florida felől közelített kubai partokhoz. A rájuk emelt kubai MiG–29UB és MiG–23UB géppárból 16:30 előtt a MiG–29 pilótája, Alberto Perez Perez kettőt lelőtt, a harmadik elmenekült. |
|
|
|
MiG-15 UTI, Törökbálint |
22 |
Véletlenül láttam meg az út mellett egy magánterületen, nemsokára több képet is készítek róla. |
|
|
|
Randy 'Duke' Cunningham. 1972., Vietnám. |
21 |
Cunningham a USS Constellation fedélzetén a katapultra gurult. Ő és Bill Driscoll (RIO), a katapult-tiszt jelzéseit figyelték. Felettük kőrözött egy RA-5 Vigilante felderítőgép, illetve A-7 és A-6 bombázók. . . |
|
|
|
John Joseph "Jack" Boyle |
20 |
A 411. század pilótájaként egy őrjárat során parancsot kapott, hogy kisérjen vissza egy sérült vadászgépet a bázisára. . . |
|
|
|
NATO fonetikus ábécé |
19 |
A legszélesebb körben használt és legelterjedtebb betűzési rendszer a hadseregben és a repülésben. |
|
|
|
Sea Harrier FRS.1 és a. Jak-38 |
17 |
Összehasonlítás. A cikk írásakor két V/VSTOL képességgel rendelkező gép volt szolgálatban: a Harrier és a Jak-38 (2014-es adat) Mit is tudott ez a két gép, ha egymás mellé tettük őket...? |
|
|
|
"Gyorsan, mint a nyíl" (The Arrow) c. film |
15 |
2 óra 53 perces magyar szinkronos film a kanadai AVRO CF-105 születésének körülményeiről és tesztekről. A statikus és repülés közbeni jelenetekben sok az eredeti felvétel, de vannak modellel forgatott jelenetek is. Magyarországon vetítették moziban és TV-ben is. A teljes film megnézhető. |
|
|
|
Falklandi háború: Avro Vulcan akcióban |
13 |
Sohasem támadtak bombázók ilyen messze lévő célokat. Csak a RAF-személyzetének tudása, tapasztalata és harci szelleme segíthette a bevetéseket Ascensiontól a Falkland-szigetekig sikerre vinni. Az út csaknem 6 600 tengeri mérföld volt (12 200 km) és majd 16 óra. Íme az akkori történelem leghosszabb bombázó küldetéseinek története. |
|
|
|
Geoffrey de Havilland Jr. halála - DH.108 |
11 |
Geoffrey de Havilland Jr. (1910.02.18 - 1946.09.27) a de Havilland művek tulajdonosának, idősebb Geoffrey de Havilland fia volt. Jó pilóta hírében állt. Ifjabb de Havilland mindössze 36 éves volt, amikor a DH.108 Swallow megölte őt... |
|
|
|
Katapultálás sisakkamerával egy Su-25-ből. |
10 |
Egy Su-25 pilóta valószínűleg távvezetékkel ütközve elvesztette függőleges vezérsíkjának felét, hajtóműve kigyulladt. Bár megpróbálta fenntartani az irányítást, de gépe bepördült. A katapultálás szinte azonnal beindult. |
|
|
|
A "Hainan-sziget incidens" 2001.04.01 |
9 |
Két kínai Shenjang J8-II. D vadászgép 2001 április elsején elfogott egy EP-3E felderítőt Hainan szigetétől 110 kilometerre. A cikkben az eset részletes leírása olvasható. |
|
|
|
Michael Speicher Case lelövése 1991 január 17 |
5 |
Zuhair Dawood hadnagy az iraki légierő 84. századából az Operation Desert Storm első éjjelén lelőtt egy amerikai F/A–18 Hornet vadászbombázót, 100 mérföldre nyugatra Bagdadtól, valószínűleg R–40 rakétával. Michael Speicher Case gépe volt az. |
|
|
|
Georges Felix Madon - francia ászpilóta |
4 |
Francia ászpilóta. Az első világháború során valószínűleg 64, igazoltan pedig 41 légi győzelmet szerzett, mellyel Franciaország 4. legeredményesebb vadászpilótája lett. |
|
|
|
A KAL-007 lelövése |
2 |
1983, augusztus 31., Szuhoj Su 15 TM, pilóta: G. N. Osipovitch. Rádióforgalmazás leírata magyarul és angolul. |
|
|
|
P-38 Lightning és az F-35 Lightning II. |
1 |
Lockheed Martin [NYSE: LMT] F-35 Lightning II 2014 03 19.-én együtt repült a második világháború egyik nagy ászával, és névrokonával: a P-38 Lightning vadászgéppel. A két villám a Luke légibázis éves légibemutatójának alkalmából hasította az eget. |
|
|
|
|
|